ALGOtalk #4: Santtu Räisänen
Stipendiat ved Helsingfors universitet holder et foredrag med tittelen "Convenience content: A concept and some open questions".
Hovedinnhold
Santtu Räisänen er doktorgradsforsker ved Centre for Consumer Society Research ved Helsingfors universitet, og arbeider i mellomrommet mellom teknologiske studier og kulturstudier. Hans nåværende forskning ser på den nye innovasjonskulturen i offentlig forvaltning, men mer generelt er han motivert av empiriske og kritiske analyser av de varierte fenomenene i moderne teknokultur.
TMS-finansierte ALGOFOLK har invitert han til å holde et foredrag med tittelen:
Convenience content: A concept and some open questions
Sosiale medier utnytter en endeløs strøm av audiovisuelle-tekstuelle biter av kultur (menneskelige, bedriftsmessige og i økende grad maskinproduserte), mens strømmetjenester tilbyr en overflod av umiddelbar tilgang til nytelse. Medieforbruket blant forbrukere er på en jevn oppadgående stigning (anslått av noen til å ha nådd et gjennomsnitt på over 600 minutter per dag). På samme måte er arbeidslivet til den globale profesjonelle lederklassen preget av (etter noen estimater) 30 millioner daglige PowerPoint-presentasjoner. Bak den overflodige mengden innhold ligger en plattformindustri som krever stadig mer innhold, et arbeidsliv som i økende grad krever styring av utseendet, og en forbruker som i økende grad er tynget av uoverkommelige valgmuligheter. Jeg argumenterer for at på tvers av kontorkulturer, strømmeplattformer og innholdsstrømmer for sosiale medier, finnes det et kvalitativt fenomen som ikke er nytt, men som er uteoretisert: bekvemmelighetsinnhold – innhold hvis produksjon og/eller forbruk på en måte er basert på en opplevelse, forventning eller diskurs om bekvemmelighet. Bekvemmelighetsinnhold er lett å konsumere, eller det kan være lett å produsere. Det kan mangle kvalitet, men det kompenserer for det i kvantitet. Bekvemmelighetsinnhold er stadig mer allestedsnærværende: ofte en plassfyller som knapt forstyrrer oppmerksomheten vår, men tilfredsstiller et konstruert behov for innhold. I stedet for å forsøke en analytisk definisjon, er denne presentasjonen en øvelse i fremkalling. Jeg vil trekke frem en bred sensibilitet for bekvemmelighetsinnhold gjennom visse utvalgte eksempler. Deretter vil jeg presentere innledende gåter som ser på innhold gjennom bekvemmelighetsspørsmål: det mediearkeologiske spørsmålet, spørsmålet om forbrukerkultur og spørsmålet om automatisert kultur. Denne presentasjonen representerer tidlig arbeid i et gryende forskningsprosjekt. Siden jeg heller stiller spørsmål enn å gi svar, håper jeg å vekke noen tanker. Enda mer er jeg veldig takknemlig for alle kritiske kommentarer som dette fremkaller.
Foredraget blir holdt på engelsk, og vil bli etterfulgt av en Q&A.