Consumer Aesthetics: Sofi Xian
Kunstneren og forsker Sofi Xian holder et foredrag og lede en workshop med tittelen «Consumer Aesthetics og tolkning».
Hovedinnhold
Sofi Xian Sofi Xian (også kjent som Sofia Lee) er en semiotiker, eksperimentell fotograf, designarkivist og beregningslingvist basert i Rotterdam. Hun er medgrunnlegger av Consumer Aesthetics Research Institute, der hun først presenterte banebrytende forskning på Frutiger Aero-estetikken og bidro til å gi den navn. Arbeidet hennes utforsker samtidsvisuell kultur og designtrender knyttet til teknologi, med særlig fokus på hvordan kultur spres på tvers av ulike uttrykksformer innen teknologi og teknologibransjen. Hennes perspektiv er sterkt preget av bakgrunnen hennes i beregningslingvistikk, som hun har en mastergrad i fra Vrije Universiteit Amsterdam.
AC•SM-forskningsgruppen og TMS-finansierte ALGOFOLK har invitert hun til å holde et foredrag og lede et verksted med tittelen:
Consumer Aesthetics and Interpretation
Internett har de siste årene blitt oversvømt av «estetikker» – komplekse systemer av visuelle og designmessige uttrykk knyttet til et tema eller en bestemt vibe. To hovedtyper har vokst frem og blandes ofte sammen: «forbrukerestetikker» som Y2K Aesthetic eller Frutiger Aero, og «internett-estetikker» som weirdcore og traumacore. Hva skiller disse typene fra hverandre? Og kan noen estetikkformer bevege seg fra den ene kategorien til den andre? Dette foredraget introduserer begrepet «consumer aesthetics» og metodene for å finne, beskrive og arkivere dem. Det vil særlig gå gjennom historien bak forskningen på Frutiger Aero. I tillegg presenterer det nytt arbeid som viser hvordan consumer aesthetics kan fungere som semiologiske systemer og brukes som tolkningsverktøy for kulturelle uttrykk.
Foredraget holdes på engelsk og etterfølges av en Q&A. Det vil bli servert lunsj til de påmeldte, og deretter vil det bli en ettermiddagsworkshop hvor deltakerne får veiledning i å gjennomføre sin egen consumer aesthetics undersøkelse.
Hva du bør ta med: Et billedmagasin, katalog eller en hvilken som helst samling av visuelt materiale som skal analyseres under workshopen.