Christiekonferansen

Dette er Christiekonferansen

Den viktigste arenaen for samarbeid mellom universitetet og samfunnet rundt.

Disse debatterte forskningsuniversitetenes rolle i utviklingen av samfunnet:...
Disse debatterte forskningsuniversitetenes rolle i utviklingen av samfunnet: debattleder Gudmund Hernes, forskningsminister Tora Aasland, Høyres leder Erna Solberg og Paul Chaffey, adm. dir. i Abelia.
Paul S. Amundsen / UiB

- Universitetet i Bergen har allerede et veldig godt forhold til samfunns- og næringslivet, men vi er opptatt av hvordan det kan styrkes ytterligere, sa rektor Sigmund Grønmo til UiBs internavis På Høyden i mai 2009. Den første Christiekonferansen gikk så av stabelen 26. april 2010.

Kjente navn

Målet med konferansen er å skape den viktigste regionale arenaen for samhandling mellom akademia og det omkringliggende samfunn.

Tema som har vært drøftet har vært verdiskaping på Vestlandet og universitetets rolle i utviklingen av samfunnet. I fjor stilte kjente navn som forskningsminister Tora Aasland og Høyre-leder Erna Solberg stiller til debatt sammen med mange sentrale personer innenfor kultur, samfunnsliv og offentlig sektor.

Sjekk programmet 2010

Hvert år

Christiekonferansen er et av elementene i UiBs handlingsplan for forholdet mellom universitetet og omverdenen. Etter oppstarten i 2009, ble fjorårets konferanse i Grieghallen den første ordinære.

Hele handlingsplanen kan du lese her.

- Tanken er at dette skal være en årlig, større konferanse der vi inviterer viktige aktører fra samfunns- og næringsliv fra hele Vestlandet, for å drøfte forholdet mellom Universitetet og samfunnet rundt, og hvordan dette kan konkretiseres, sier Sigmund Grønmo til På Høyden.

Kontor for samfunnskontakt er sekretariat for konferansen.