Senter for internasjonal helse
Forskningsprosjekt

Ny vaksine mot turistdiaré forårsaket av ETEC

Vaksinen kan potensielt redde livet til titusener av barn årlig, og til å redusere milliarder av dollar i kostnader knyttet til turistdiaré.

Hvert år vil 10 av 60 millioner mennesker som reiser til utviklingsland få diaré forårsaket av enterotoksigene Escherichia coli (ETEC). Dette utgjør halvparten av turistdiarétilfellene. ETEC-infeksjon er vanligvis ikke livstruende for voksne, og fører sjelden til sykehusinnleggelse, men ETEC-diaré fører hvert år til milliarder av dollar i medisinske utgifter og tapt produktivitet. Antall reisende til utviklingsland forventes å tredobles innen 2020.

For barn under fem år i utviklingsland er situasjonen enda mer alvorlig: Hvert år dør 700 000 barn av diaré, noe som gjør diaré til en av de viktigste dødsårsakene hos barn i utviklingsland, og ETEC er en av de viktigste årsakene til barnediaré. I tillegg vil barn som overlever akutte diaréepisoder ofte lide av alvorlig underernæring, hemmet vekst, og kognitive defekter.

En vaksine mot ETEC kan potensielt redde livet til titusener av barn, og til å redusere milliarder av dollar i kostnader knyttet til turistdiaré.

For mer informasjon og utvidet tekst, se NORCE sin nettside om prosjektet (ekstern lenke).