Senter for Diabetesforskning

Nyhetsarkiv for Senter for Diabetesforskning

14. november 1891 kom Frederick Grant Banting til verda i småbyen Alliston i Canada. Tysdag vart Bantings fødselsdag feira med ope hus på Mohn Senter for Diabetes Presisjonsmedisin (PRESIS-DIA).
Et nytt forskningssenter ved UiB skal gi diabetes-pasienter mer presise diagnoser og bedre behandling av sykdommen. – De fleste diabetes-pasienter lever gode liv. Men diagnostisering og behandling kan bli enda bedre, og det skal vi bidra til, sier senterleder Pål R. Njølstad.
9.-11. mars ble det holdt en Nordisk kongress om diabetes på Solstrand hotell. Kongressen samlet eksperter på diabetes og fedme fra Norge, Sverige og Danmark, samt internasjonale forskere. På kongressen ble det diskutert nye tilnærminger til behandling av diabetes og nye måter å tenke rundt underkategorier av diabetes og fedme.
Ny studie fra Senter for Diabetesforskning ved UiB viser at gener som regulerer appetitt påvirker vektutviklingen til barn. Dette åpner for utvikling av medikamentell behandling av overvekt og fedme.
"Vi har funnet nøkkelen til vekst under de første leveårene. Dette er viktig fordi det kan gi oss svar på hvorfor noen barn utvikler overvekt senere i livet", sier professor og leder Pål R. Njølstad ved Senter for Diabetesforskning.
Forskningsrådet inviterer syv fagmiljøer ved Universitetet i Bergen videre til andre runde i utlysningen om å bli Senter for Fremragende Forskning (SFF).
Overvekt og diabetes er sykdommer som blir stadig mer vanlige i hele verden. Fettvev anerkjennes nå som et eget organ med komplekse metabolske prosesser. Å forstå fettvevets biology er viktig for å utvikle bedre behandlingsstrategier for overvekt og diabetes.
Nye resultater beskrevet av forskere ved Harvard Medical School og Universitetet i Bergen viser hvordan fordøyelsesenzymer som produseres i bukspyttkjertelen, kan påvirke produksjonen av insulin negativt.
Genene som får babyer og barn til å legge på seg er ikke de samme som gjør at voksne blir overvektige. Forskere har nå funnet en genetisk forklaring på hvorfor babyer får runde kinn, som faktisk er et sunnhetstegn.
I år gikk to priser fra Helse Vest til medarbeidere på Haukeland.
Vi har nådd en stor milepæl for våre studier i den norske Mor og barn-undersøkelsen (MoBa) kohorten.
Forskning konkluderer med at tabletter kan erstatte insulinsprøyter for barn med nyfødtdiabetes.
Den årlige konferansen "Årets forskningspresentasjoner" ble arrangert av Forskerskolen i Klinisk Medisin den 24.-26. januar på Haukeland Universitetssjukehus.
Diabetesforbundet delte for første gang ut «Diabetesforbundets forskningspris», en helt ny pris til fremragende diabetesforskning.
Hvert år deler Barnediabetesfonden ut to priser i Johnny Ludvigsson sitt navn til fremstående barnediabetesforskere i Norden og Sverige.
Ein spesiell genvariant kan vere ein del av forklaringa på auka feittlagring blant halvparten av befolkinga. Funnet kan gje nye og meir målretta behandlingar i framtida.
Artikkel i Aftenposten kommenterer på en studie fra Senter for Diabetesforskning publisert i Nature Genetics.
Ny forsking aukar forståinga av den diabetesrelaterte sjukdomen CEL-MODY.

Sider