Hjem
Digital Lab
Workshop

Developmental Technologies and Creativity - Robotraining® workshop

Verkstedet vil utforske hvordan bruk av teknologi kan støtte ferdighetsutvikling i utdannings- og organisasjonskontekster.

 Illustrasjon av roboter som tegner
Foto/ill.:
CoPilot

Hovedinnhold

I samarbeid med SLATE inviterer universitetetsbibliotekets digital lab forskere, undervisere, studenter og ansatte til en workshop hvor vi utforsker teambuilding-potensialet i robottrening.

Om verkstedet 

Robotraining® er en teambuilding-aktivitet der deltakerne får bruke programmerbare roboter til å tegne farger med enkle markører og bygge puslespill. Deltakerne vil samarbeide om oppgavene og på denne måten vil utviklingen av kreativitet, problemløsning og tverrgående ferdigheter bli oppmuntret.

Med sin unike kombinasjon av robotikk, visuell programmering og gruppedynamikk, tilbyr Robotraining® en formativ teambuilding-opplevelse som tydelig skiller seg ut fra tradisjonelle aktiviteter. Aktiviteten gir god plass til både den innledende briefingen og den avsluttende debriefingen. Briefingen tjener til å tydelig presentere målene for aktiviteten, mens debriefingen er et grunnleggende øyeblikk for å reflektere over gruppedynamikken, utfordringene som ble møtt og resultatene som ble oppnådd.

Robotraining® er ikke bare en teambuilding-opplevelse, men også en nyttig treningsopplevelse! Det fremmer veksten av tverrgående ferdigheter som kommunikasjon, samarbeid, problemløsning og kritisk tenkning.

Om foreleseren 

Dr. Martina Benvenuti er førsteamanuensis ved Institutt for psykologi, Universitetet i Bologna, og besøker Universitetet i Bergen og SLATE denne våren gjennom Erasmus+ Teaching Exchange Program 2024/25.

Hennes besøk i Bergen er en del av arbeidet med å bygge et samarbeidende forskningsnettverk rundt Digital Competence Framework for Citizens (DigComp) og Digital Education Action Plan (2021–2027).

Benvenuti er interessert i følgende temaområder:

  • Kreativitet og digital kompetanse
  • Digitalt omdømme og identitet
  • Utdanningsrobotikk
  • Skole–familieforhold og digital teknologi
  • KI i læringsmiljøer

Målgruppe

Forskere, undervisere, phd-kandidater og studenter

Språk

Engelsk