Bachelor møbel- og romdesign/interiørarkitektur, 2. semester
- Studiepoeng30
- UndervisingssemesterVår, Haust
- EmnekodeBAR 2
- Talet på semester1
- Ressursar
Hovedinnhold
Studiepoeng, omfang
30 studiepoeng
Studienivå (studiesyklus)
Bachelor.
Fulltid/deltid
Dette er eit heiltidsstudium.
Undervisningssemester
Vår
Mål og innhald
Andre semester inneholder fordypning i tegning, som omfatter kurs i frihåndstegning, fag- og arbeidstegning og 3D digital tegning. Gjennom tegnekursene utvikler studentene eget uttrykksregister og evnen til observasjon. . De lærer også å bruke tegning til ulike kommunikasjonsformål.
I verkstedene utvikler studentene grunnleggende forståelse for konstruksjoner og materialer gjennom å jobbe fysisk og i full størrelse. I lyslab får studentene innsikt i grunnleggende bruk av lyskilder og virkemidler. Her lærer de hvordan lys virker på kroppen, om dynamikken mellom lys og mørke, og om viktigheten av lys, skygger og mørke i design og arkitektur. Kurs om romlige virkemidler og lys omfatter fargelære og innføring i fargesystemer.
Kursene er lagt opp som lengre prosjektperioder der studentene selv utarbeider konsepter innen kursenes rammer, og får innføring og veiledning i blant annet design- og idéutviklingsmetoder, digitale verktøy og programmer, form, lys, farge og materialkunnskap. Tema for prosjektarbeidet kan variere fra år til år.
I økende grad lærer studentene av å fungere som fagfeller for hverandre, i kurs som representerer stor variasjon i arbeidsformer, tempo faglig spennvidde. Design blir belyst og diskutert i faghistorisk og samfunnsmessig sammenheng gjennom forelesninger og seminarer
Læringsutbyte
Kunnskap og ferdigheter
Etter fullført emne kan studenten:
- utvikle idéer og konsepter
- aktivt prøve ut ulike uttrykksformer
- gjennomføre enkle designprosesser, presentere og argumentere for egne ideer
- drøfte design i historisk og teoretisk sammenheng
Generell kompetanse
- være fagfelle for sine medstudenter
- identifisere og reflektere kritisk over aktuelle fagetiske problemstillinger
Krav til forkunnskapar
Fullført og bestått foregående semester i bachelorprogrammet i design, studieretning
møbel og romdesign/Interiørarkitektur.
Krav til studierett
Berre studentar med opptak til programmet kan ta dette emnet.
Arbeids- og undervisningsformer
For læringsmiljøet er det avgjørende at studentene deltar aktivt og forpliktende i undervisning, og er tilstede der undervisningen og arbeidet skjer.
Kursene som inngår i andre semester er omtalt i egne kursbeskrivelser i Mitt UiB. De forutsetter at studentene arbeider selvstendig og utprøvende, hver for seg og sammen med andre. Felles for kursene er at de integrerer teori og praksis, at de starter med enkle øvelsesoppgaver som studentene viderefører i mer krevende og komplekse oppgaver utover i kursperioden.
Undervisningen bidrar til åpenhet overfor nye idéer innenfor fagfeltene og verdsetting av diversitet i perspektiver på designfaglig virksomhet. Studentene lærer å se kursspesifikke begreper i sammenheng med begreper og tilnærminger i andre kurs.
Obligatorisk undervisningsaktivitet
For læringsmiljøet er det avgjørende at studentene deltar aktivt og forpliktende i undervisning, og er tilstede der undervisningen og arbeidet skjer.
Vurderingsformer
Semestervurdering finner sted mot slutten av semesteret. Vurderingen skjer i form av en muntlig samtale, der studenten får strukturert tilbakemelding på eget arbeid og progresjon
Vurderingsgrunnlag
- Skriftlig og visuell semesterrapport med refleksjon over egen læring og progresjon
- Muntlig redegjørelse for egen læring og arbeidsinnsats under semestervurderingen
- Tilbakemelding fra faglærere i forbindelse med gjennomførte kurs
Vurderingskriterier
- Undersøkelse
- Kunnskap og ferdigheter
- Utprøving og eksperimentering
- Kommunikasjon og presentasjon
Karakterskala
Greidd/ikkje greidd
Vurderingssemester
Vår
Institutt
Institutt for design.
Kontakt
Eksamensinformasjon
Vurderingsordning: En visuell del og en skriftlig del
- Innleveringsfrist
- 30.05.2022, 12:00
- Eksamenssystem
- Inspera
- Digital eksamen