Bachelor møbel- og romdesign/interiørarkitektur, 3. semester
- Studiepoeng30
- UndervisingssemesterVår, Haust
- EmnekodeBAR 3
- Talet på semester1
- Ressursar
Hovedinnhold
Studiepoeng, omfang
30 studiepoeng
Studienivå (studiesyklus)
Bachelor.
Fulltid/deltid
Dette er eit heiltidsstudium
Undervisningssemester
Haust
Mål og innhald
Fra andre studieår har studentene utvidet mulighet for selvvalgt fordypning, og kan velge kurs fra andre fagfelt. Faglig begrunnet valg av individuell fordypning skjer i samråd med hovedveileder, og inngår i Individuell plan. Fordypning innen ulike fagfelt bygger på økende mestring av komplekse problemstillinger og en utvidet forståelse for diversitet i faglige tilnærminger.
Møbel- og romdesign/interiørarkitektur er skapende arbeid som omfatter funksjonelle, estetiske og etiske problemstillinger. Ergonomi, persepsjon, materialundersøkelser, bærekraft og miljø er viktige tema. Faglig progresjon omfatter både arbeidsprosesser og resultater. Studentene tar i bruk et bredt spekter av designfaglige metoder for å utvikle innsikt og evne til innlevelse i ulike brukergrupper og brukssituasjoner. De arbeider med prosjekter som belyser utfordringer i ulike deler av dagens og morgendagens samfunn.
Tredje semester omfatter prosjektperioder der studentene skal sette designfaglige elementer inn i en større sammenheng. Studentene får innføring i ulike metoder, verktøy og teknikker som skal anvendes i prosjekter som involverer både rom og objekt. Det blir lagt vekt på utforsking og eksperimentering gjennom praktisk arbeid. Veiledning blir gitt blant annet innen form, farge, materialer og lys. Gjennom arbeid med prosjekter lærer studentene å reflektere over og identifisere kompleksitet og sammenhenger i designfaglige spørsmål. De definerer selv konsepter innenfor kursenes rammer. Tema for prosjektarbeid kan variere fra år til år.
Læringsutbyte
Etter fullført emne kan studenten:
Kunnskap og ferdigheter
- identifisere kompleksiteten i designfaglige spørsmål
- analysere sentrale designfaglige problemstillinger, muntlig og skriftlig
- velge og anvende relevante metoder for ulike deler av designprosesser
- eksperimentere og videreutvikle eget uttrykksrepertoar gjennom å variere virkemidler
avhengig av problemstilling og brukergruppe
Generell kompetanse
- utvikle design for ulike brukergrupper, i samsvar med en verdibasert og kritisk
grunnholdning
Krav til forkunnskapar
Fullført og bestått foregående semester i bachelorprogrammet i design, studieretning møbel-romdesign/interiørarkitektur
Krav til studierett
Berre studentar med opptak til programmet kan ta dette emnet
Arbeids- og undervisningsformer
For læringsmiljøet er det avgjørende at studentene deltar aktivt og forpliktende i undervisning, og er tilstede der undervisningen og arbeidet skjer.
Kursene som inngår i tredje semester er omtalt i egne kursbeskrivelser i Mitt UiB. Undervisningen er mer prosjektbasert enn i første studieår, med større kompleksitet i et bredere spekter av designoppgaver. Formulering av problemstillinger, analyser, konseptutvikling og strategi står sentralt, med vekt på at studentene utvikler og kommuniserer designfaglige arbeider og holdninger, parallelt med videreutvikling av eget form- og uttrykksrepertoar.
Vurderingsformer
Semestervurdering finner sted mot slutten av semesteret. Vurderingen skjer i form av en muntlig samtale, der studenten får strukturert tilbakemelding på eget arbeid og progresjon
Vurderingsgrunnlag
- Skriftlig og visuell semesterrapport med refleksjon over egen læring og progresjon
- Muntlig redegjørelse for egen læring og arbeidsinnsats under semestervurderingen
- Tilbakemelding fra faglærere i forbindelse med gjennomførte kurs
Vurderingskriterier
- Undersøkelse
- Analyse
- Kunnskap og ferdigheter
- Utprøving og eksperimentering
- Gjennomføring og realisering
- Kommunikasjon og presentasjon
- Samarbeidsevne og selvstendighet
Karakterskala
Greidd/ikkje greidd
Vurderingssemester
Haust
Institutt
Institutt for design