Bachelor visuell kommunikasjon, 3. semester
- Studiepoeng30
- UndervisingssemesterVår, Haust
- EmnekodeBAV 3
- Talet på semester1
- Ressursar
Hovedinnhold
Studiepoeng, omfang
30 studiepoeng
Studienivå (studiesyklus)
Bachelor
Fulltid/deltid
Dette er heiltidstudie
Undervisningssemester
Haust
Mål og innhald
Fra andre studieår har studentene utvidet mulighet for selvvalgt fordypning. De kan velge kurs fra andre fagfelt . Faglig begrunnete valg av individuell fordypning skjer i samråd med hovedveileder,og inngår i Individuell plan.
Visuell kommunikasjon er skapende arbeid som omfatter funksjonelle, estetiske og etiske problemstillinger. Semesteret starter med fokus på sammenhenger og metodebruk i design.
Fordypning innen ulike deler av fagfeltet visuell kommunikasjon bygger på en sammensatt tilnærming og økende mestring av komplekse problemstillinger. Studentene integrerer kunnskap, ferdigheter og kompetanse innen tre hovedområder:
- Form, typografi og bildeforståelse
- Ekspressive og konseptuelle tilnærminger
- Kreative prosesser og metoder
Tredje semester omfatter blant annet kurs i visuell identitet, redaksjonell design i flate og romlig. I en tre ukers prosjektperiode kan studentene selv velge fordypning. Et kurs i interaksjonsdesign vil gi utvidet forståelse av denne fagretningen med muligheter og problemstillinger knyttet til visuell kommunikasjon i interaktive medier.
Læringsutbyte
Etter fullført emne kan studenten:
Kunnskap og ferdigheter
- identifisere kompleksiteten i designfaglige spørsmål
- analysere sentrale designfaglige problemstillinger, muntlig og skriftlig
- velge og anvende relevante metoder for ulike deler av designprosesser
- eksperimentere og videreutvikle eget uttrykksrepertoar gjennom å variere virkemidler
avhengig av problemstilling og brukergruppe
Generell kompetanse
- utvikle design for ulike brukergrupper, i samsvar med en verdibasert og kritisk grunnholdning
Krav til forkunnskapar
Fullført og bestått foregående semester i bachelorprogrammet i design, studieretning Visuell kommunikasjon
Krav til studierett
Emnet er et tilbud til studenter tatt opp til programmet
Arbeids- og undervisningsformer
For læringsmiljøet er det avgjørende at studentene deltar aktivt og forpliktende i undervisning, og er tilstede der undervisningen og arbeidet skjer.
Kursene som inngår i tredje semester er omtalt i egne kursbeskrivelser i Mitt UiB. Undervisnings-opplegget er mer prosjektbasert, med større kompleksitet i et bredere spekter av designoppgaver enn i første studieår. Formulering av problemstillinger, analyser, konseptutvikling og strategi står sentralt, med vekt på at studentene utvikler og kommuniserer designfaglig løsninger og holdninger, parallelt med at de videreutvikler sitt form- og uttrykksrepertoar.
Vurderingsformer
Semestervurdering (mappevurdering) finner sted mot slutten av semesteret. Vurderingen skjer i form av en muntlig samtale, der studenten får strukturert tilbakemelding om eget arbeid og progresjon.
Vurderingsgrunnlag
- Visuell portfolio med skriftlig refleksjon over egen læring og progresjon i semesteret
- Muntlig redegjørelse for egen læring og arbeidsinnsats under semestervurderingen
- Tilbakemelding fra faglærere i forbindelse med gjennomførte kurs og emnet som helhet
Vurderingskriterier
- Undersøkelse
- Analyse
- Kunnskap og ferdigheter
- Utprøving og eksperimentering
- Gjennomføring og realisering
- Kommunikasjon og presentasjon
- Samarbeidsevne og selvstendighet
Karakterskala
Greidd/ikkje greidd
Vurderingssemester
Haust
Institutt
Institutt for design
Kontakt
Eksamensinformasjon
Vurderingsordning: En visuell del og en skriftlig del (Ny eksamen)
- Eksamenssystem
- Inspera
- Digital eksamen