Portfolio og formidling
Lågaregradsemne
- Studiepoeng
- 10
- Undervisningssemester
- Vår
- Emnekode
- DOR240
- Talet på semester
- 1
- Undervisningsspråk
- Skandinavisk
- Ressursar
- Timeplan
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
Innhold:
For å kunne delta i relevante designfaglige og profesjonelle sammenhenger må studenten utvikle profesjonsforståelse og formidlingsevne. I emnet jobber studentene med å lage portfolio og dokumentasjon av egen praksis, der kritisk refleksjon, diskusjon og kommunikasjon er viktige elementer.
Mål:
Emnet har som mål å gjøre studentene i stand til å kommunisere egen designfaglig kompetanse overfor vesentlige målgrupper, samt identifisere viktige aktører i feltet.
Læringsutbyte
Studenten skal ved avslutta emne ha følgjande læringsutbytte:
Kunnskap:
- Identifisere og reflektere kritisk over designfaglige problemstillinger i det profesjonelle feltet.
- Sette proskjektet inn i samfunnsrelevant kontekst.
Ferdigheter:
- Iscenesette eget designprosjekt.
- Dokumentere og tilrettelegge designprosjekt for portfolio.
- Realisere og formidle sine designfaglige intensjoner på et profesjonelt nivå.
- Initiere og styre kreative prosesser og dokumentere designfaglig metodeforståelse.
- Organisere og arbeide med presisjon i komplekse designprosjekter
Generell kompetanse:
- Ta ansvar for egen designfaglig utvikling.
- Presentere og gi velbegrunnede argumenter for egne idéer, konsepter og prosjekter til ulike målgrupper.
Fulltid/deltid
Studienivå (studiesyklus)
Undervisningssemester
Undervisningsstad
Krav til forkunnskapar
Opptak til emnet krever at følgende emner er bestått: DOR200 og DOR222.
Krav til studierett
Opptak til dette emnet krever studierett i Bachelorprogrammet i design, studieretning møbeldesign og interiørarkitektur.
Arbeids- og undervisningsformer
Eksempler på undervisnings- og arbeidsformer i emnet:
- Forelesning
- Gruppearbeid og diskusjon
- Individuelt arbeid og samtaler
- Delgjennomganger og presentasjon.
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Studenten skal gjennomføre en presentasjon av eget arbeid.
(ved godkjent kan studenten melde seg til vurdering)
Vurderingsformer
I emnet nyttar ein to vurderingsformer:
- Muntlig og visuell presentasjon.
- Refleksjonsnotat med dokumentasjon av arbeider, prosessbeskrivelse og refleksjon rundt egen læring og resultater. Min. 1000, maks. 2000 ord.
Begge vurderingsformene må være godkjent for å få bestått emnet.