Hjem
Utdanning
Laveregradsemne

On Religion / Art and the naming of God in a post-secular society

  • Studiepoeng0
  • UndervisingssemesterVår, Haust
  • EmnekodeKMD-TEO-219
  • Talet på semester1
  • Ressursar

Mål og innhald

Focus:. The questions we are interested in asking are shaped not only by recent debates within religious studies but

also by significant changes within art theory and the aesthetics of philosophy. Along the way, some fascinating

questions may crop up: What can contemporary art tell us about religion? What are people doing when they perform

an act ¿in the name of God?¿ Is it possible to have ¿religion without religion¿?

Well into the 1970¿s the predominance of formalism discouraged art critics from asking questions about religious and

cultural identity, especially when looking at the ¿pure¿ domain of modern art. Approaches drawn from postcolonial

theory encourage us to chart the confluence not only of religion and art but also attitudes and thinking reflected in

concepts of race, class, gender and sexuality.

En filosofisk lesegruppe om religion, kunst og rasjonalitet.

Hvor vi kommer fra og hva vi tror på, henger sammen. Her har religionen nok en ting til felles med kunsten. Den

synliggjør mening. Det vil si; den gir mening form, ved å være et medium for paradoksale kommunikasjonsformer. Samtidskunsten er rik på eksempler innenfor nær sagt alle sjangre og uttrykksformer: Maleri, film, performance,

stedskunst ¿ Relevante navn: Kader Attia, Francis Alÿs, Vanessa Beecroft, Shirin Neshat, Tarkovskij, Von Trier, Damien

Hirst, Mark Wallinger, Joan Jonas, Marina Abramovic, Wolfgang Laib, Chris Ofili¿

Filosofer og tekster: FW Nietzsche (Tragediens fødsel) John D. Caputo («On Religion») Gianni Vattimo (¿Jeg tror at jeg

tror¿ / ¿After Christianity¿), Merleau-Ponty (¿Kroppens fenomenologi¿), Julia Kristeva (¿Powers of Horror¿), Mircea Eliade

¿(Det hellige og det profane¿), Mark C. Taylor (¿After God¿), Richard Rorty (Filosofi som poesi).

Læringsutbyte

A better grip on the use of theory in basic artistic research. More specific: An inquiry into the possibilites for critical art

theory and philosophy facing "contemporary religion".

Krav til forkunnskapar

Ingen spesielle. Please note that this is not a serie of traditional lectures. Participation in the course is based on

motivation (and curiosity) for the subject.

Undervisningsformer og omfang av organisert undervisning

Specific texts will be the starting point for each session - followed by discussions and presentations (of works, drafts

and loose ideas relevant for the theme...).

Merk: undervisning og samtaler vil foregå både på engelsk og norsk.