Master visuell kommunikasjon, 3. semester
- Studiepoeng30
- UndervisingssemesterHaust
- EmnekodeMAV 3
- Talet på semester1
- Ressursar
Hovedinnhold
Studiepoeng, omfang
30 studiepoeng
Studienivå (studiesyklus)
Master
Fulltid/deltid
Heiltidstudie
Undervisningssemester
HAUST
Mål og innhald
Tredje semester i masterprogrammet representerer videre fordypning i eget prosjekt, med særlig vekt på at studentene videreutvikler sine kommunikative ferdigheter, primært innenfor visualisering og presentasjon.
Studentene setter sammen innsikter og funn fra egen utforskning. De bruker resultater fra undersøkelsene de har gjennomført, erfaringer fra fellesprosjektet og metodiske ferdigheter i utdyping og avgrensing av prosjektet. Tilbakemelding fra hovedveileder, andre veiledere og medstudenter er viktig i en fase hvor studentene tar beslutninger som er retningsgivende for realiseringen av prosjektet og setter opp en plan for videre arbeid.
Læringsutbyte
Etter fullført emne kan studenten:
Kunnskap og ferdigheter
- dokumentere progresjon og vilje til eksperimentering i eget utviklingsarbeid
- konseptualisere designfaglige problemstillinger på et profesjonelt nivå
- demonstrere profesjonelle retoriske ferdigheter - visuelt, skriftlig og muntlig
- vurdere og presentere egen praksis i en videre designfaglig, kulturell og samfunnsmessig
kontekst - dra slutninger fra og ta konsekvenser av utførte undersøkelser
Generell kompetanse
- ta selvsterndige beslutninger og gjøre nødvendige avgrensninger i eget prosjekt
Krav til forkunnskapar
Fullført og bestått andre semester i masterprogrammet.
Krav til studierett
Emnet er et tilbud til studenter tatt opp til Masterprogrammet i design
Arbeids- og undervisningsformer
For læringsmiljøet er det avgjørende at studentene deltar aktivt og forpliktende i undervisning, og er tilstede der undervisningen og arbeidet skjer.
Studentene arbeider selvstendig og konsentrert med egne prosjekter, gjennom praktisk utprøving,
eksperimentering og relevant kildemateriale. Veiledning, indivuelt og i mindre grupper, bidrar til nødvendig dynamikk mellom praktiske, teoretiske og metodiske tilnærminger, mellom spesifikke og konseptuelle aspekter ved arbeidet. Faglig og fagnær skriving er inkludert i prosjektutviklingen i denne ekspansive fasen i utdanningen. Gjennom relevant skrivetrening lærer studentene å presisere, reflektere, spisse og oppsummere designfaglig arbeid. I samråd med sin hovedveileder velger den enkelte student fagspesifikke kurs som sikrer nødvendig fordypning i prosjektarbeidet.
Vurderingsformer
Semestervurdering (mappevurdering) finner sted mot slutten av semesteret. Vurderingen skjer i form av en muntlig samtale, der studenten får strukturert tilbakemelding om eget arbeid og progresjon.
Vurderingsgrunnlag
- Prosjektpresentasjon med vekt på avklaring av designsituasjon
- Semesterrapport med portfolio; refleksjon over egen læring og progresjon
- Muntlig redegjørelse for egen læring og arbeidsinnsats under semestervurderingen
Vurderingskriterier
- Undersøkelse
- Analyse
- Fagkunnskap
- Eksperimentering
- Realisering
- Kommunikasjon og presentasjon
- Personlig og profesjonell utvikling
- Samarbeid og selvstendig profesjonelt arbeid
Karakterskala
GREIDD/IKKJE GREIDD
Vurderingssemester
Haust
Institutt
Institutt for design
Kontakt
Eksamensinformasjon
Vurderingsordning: En visuell del og en skriftlig del (Ny eksamen)
- Eksamenssystem
- Inspera
- Digital eksamen