Ellevte semester medisinstudiet
- Studiepoeng27
- UndervisingssemesterVår, Haust
- EmnekodeMED11
- Talet på semester1
- SpråkNorsk
- Ressursar
Hovedinnhold
Studiepoeng, omfang
27
Studienivå (studiesyklus)
Masteremne
Undervisningssemester
Haust og vår
Undervisningsstad
Bergen og andre kommunar på Vestlandet i 6 vekers praksisperiode
Mål og innhald
«Det vanlege og det som hastar» er satt som overskrift på MED11 der allmennmedisin er største tema.
Gjennom undervising i teori, 6-ukers praksisperiode i kommunehelsetjenesten og deltakelse i pasientnær undervising på sykehus skal studentene møte et stort mangfold av vanlige helseproblem.
Et viktig element i undervisningen vil være å identifisere problemstillinger der helsehjelpen haster. Flere tema fra spesialistmedisin skal videreføre undervising i dette semesteret og fordeling av oppgaver mellom fastlege og spesialist vil være et gjennomgående tema. Dette vil studentene få erfaring med både i allmennpraksis og i praksis på mottaksklinikken. I pasientmøter skal studentene arbeide etter pasientsentrert metode, der de og må bruka tidligere tilegnet kunnskap om kommunikasjon og sosio-økonomisk og kulturelle forskjeller i møte med pasienter. Studenten skal gjennom samarbeid med andre faggrupper få økt kunnskap og erfaring i tverrfaglig samarbeid.
Studenten skal kunne hjelpe pasienten med å få rettmessige trygdeytelser i forbindelse med sykdom.
Innhald
Teoretisk og praktisk undervisning i fagområda:
- Allmennmedisin inkludert 6 vekers praksisperiode i kommunehelse-tenesta
- Trygdemedisin
- Fordøyelse
- Nyre/urinveier
- Sirkulasjon
- Respirasjon
- Nevrologi
- Bevegelses apparatet
- Plastikk kirurgi/småkirurgi
- Infeksjonar inkl tropemedisin
- Akuttmedisin og Intensivmedisin
- Tverrprofesjonell læring (TVEPS)
Læringsutbyte
Kunnskap
Etter fullført semester skal studenten:
- ha inngående kunnskap om de vanligste symptomene pasienter søker helsehjelp hos allmennlegen for og utredning av disse
- ha inngående kunnskap om utredning og behandling av de vanligste sykdommene i allmennpraksis og hvilke tilstander som skal henvises spesialisthelsetjenesten
- ha inngående kunnskap om allmennmedisinske rammer og forskjellene mellom den uselekterte pasientpopulasjonen som oppsøker allmennpraksis og den selekterte pasientpopulasjonen i spesialisthelsetjenesten
- ha bred kunnskap om vurdering av samtykkekompetanse og kriteriene for tvang og lovverket som omhandler tvangstiltak
- ha bred kunnskap om helsefremmende faktorer på individ og samfunnsnivå, og sammenhengen mellom helsemessige og sosiale problemer
- ha inngående kunnskap om hvilke tilstander som skal innlegges akutt i sykehus
- har inngående kunnskap om akuttbehandling og utredning av pasienter med livstruende tilstander
- ha inngående kunnskap om rasjonelle utredningsalgoritmer for pasienter med de vanligste presentasjonsformene i akuttmottak
- kunne identifisere spesielle helsebehov i flyktning- og migrantpopulasjonen, inkludert de som skyldes traumer og brudd på menneskerettigheter, og foreslå relevante tiltak
Ferdigheter
Etter fullført semester kan studenten:
- gjennomføre en fullstendig konsultasjon etter pasientsentrert klinisk metode, utrede de viktigste symptombildene i ulike aldersgrupper og iverksette behandling for de viktigste sykdommer i allmennpraksis
- føre elektronisk pasientjournal og forsvarlig dokumentere eget klinisk arbeid og vurderinger
- gjøre systematisk journalopptak, stille diagnose/differensialdiagnose, lage individuell utredningsplan og i samråd med pasienten lage en plan for behandling og oppfølging
- rekvirere laboratorieprøver, røntgenundersøkelser og vurdere nytten av henvisning til spesialist med et problemorientert perspektiv
- utforme gode henvisninger, legeattester, sykemeldinger, erklæringer til NAV og forsikringsselskap
- vurdere om pasienten har samtykkekompetanse
- veilede pasienter i lærings-, mestrings-, og endringsprosesser
- vurdere hvorvidt en klinisk problemstilling krever strakstiltak, iverksette nødvendige akuttmedisinske prosedyrer og samarbeide med nødvendige ressurser
- kommunisere effektivt og profesjonelt både muntlig og digitalt med pasienter og pårørende om behov for helsehjelp, diagnose og behandling
- anvende sentrale nasjonale faglige retningslinjer, lokale prosedyrer og verktøy for kunnskapsstøtte
- vareta taushetsplikt og personvern i praktisk pasientarbeid.
- håndtere akutte livstruende tilstander i akuttmottak herunder deltagelse i teambasert behandling på nivå med LIS1 lege.
- håndtere et bredt spekter av pasienter i mottak på en måte som ivaretar både pasientsikkerhet og god ressursbruk
- bruke relevante metoder for å vurdere risiko for uønskede hendelser og bidra til forbedring og økt pasientsikkerhet ved å ha fokus på systematisk kvalitetsforbedring
- rekvirere legemidler, gjennomføre legemiddelsamstemming og systematisk legemiddelgjennomgang
- drøfte hvordan marginalisering, stigmatisering, diskriminering og rasisme påvirker både helse og helseatferd, samt hvordan helsepersonell kan bidra både til å forsterke og minimalisere dem
Generell kompetanse
Etter fullført semester skal studenten
- utøve legeyrket på en profesjonell måte
- ha et språk og en atferd som fremmer god og entydig kommunikasjon, er tillitsvekkende og tilpasset pasientens alder, kjønn og kulturelle bakgrunn
- kunne samhandle tverrprofesjonelt
- vise evne til kritisk refleksjon rundt egen yrkesutøvelse, være seg bevisst eget kunnskapsnivå
- ha innsikt i etiske, juridiske og økonomiske utfordringer relatert til helse og sykdom
- kunne reflektere over legens samfunnsansvar, samt legens rolle som pasientbehandler, helsefremmer, omsorgsperson, folkeopplyser, forvalter av velferdsgoder, forkjemper for utjevning av sosiale ulikheter i helse og koordinator av helsetjenester.
Krav til forkunnskapar
Fullført MED10
Studiepoengsreduksjon
Ingen
Krav til studierett
Medisinstudiet
Arbeids- og undervisningsformer
Det vert i semesteret nytta varierte undervisningsformer som førelesingar, team-basert læring (TBL), case-based læring, klinisk undervisning med pasient i smågrupper og praktiske kurs. Deltaking i vanleg klinisk praksis i kommunehelsetenesta og på Haukeland Universitetssjukehus og på Haraldsplass.
Undervisningsformer og omfang av organisert undervisning
Det vert i semesteret nytta varierte undervisningsformer som førelesingar, team-basert læring (TBL), case-based læring, klinisk undervisning med pasient i smågrupper og praktiske kurs. Deltaking i vanleg klinisk praksis i kommunehelsetenesta og på Haukeland Universitetssjukehus og på Haraldsplass.
Informasjon finnes på Mitt UiB.
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Følgjande undervisingsaktivitetar er rekna som obligatorisk:
- Praksisperiode allmennmedisin og samfunnsmedisin (6 veker)
- Konsultasjonskurs (2 dagar)
- Videogrupper allmennpraksiskonsultasjonar (1 dag)
- Gruppebaserte undervisningsvisittar og deltaking i klinisk undervisning knytt til postar/avdelingar (over 6 veker)
- Praktisk trening /aktivitetar på ferdigheitssenter
- Tverrprofesjonell læring (TVEPS) (2 dagar)
- Godkjente fleirvalstestar og individuelle oppgåver
Obligatoriske arbeidskrav undervegs i semesteret må vere godkjende for å få gå opp til semestereksamen.
Vurderingsformer
Mappevurdering.
Studenten skal jobbe med arbeidskrava undervegs i semesteret, og mappa skal til slutt innehalde eit utval av følgjande element:
- Refleksjonsnotat kring erfaringar frå allmennpraksis, og/eller eigne konsultasjonar i allmennpraksis førebudd til videogruppa
- Refleksjonsnotat kring samarbeid mellom primærhelsetenesta og sjukehusavdelingar, pasientlogistikk i sjukehus og tverrfagleg samarbeid etter praksis på mottaksavdelinga
- Samfunnsmedisinsk oppgåve frå kommunehelsetenesta
- Andre skriftlege oppgåve, til dømes å lage ei fleirvalsoppgåve
- Kasuistikk basert oppgåve om eit pasientforløp over nivå i helsetenesta
- Praktisk oppgåve som til dømes pasientkonsultasjon
- Semester-quiz
Informasjon om oppgåvene vil bli gjeve på MittUiB.
Mappa blir vurdert som ein heilskap, og alle element må være bestått for at mappa kan vurderast som bestått.
Karakterskala
Bestått / Ikkje bestått
Vurderingssemester
Haust og vår
Litteraturliste
Litteraturlista vil vere klar innan 01.06 for haustsemesteret og 01.12 for vårsemesteret.
Emneevaluering
I studieplanen Medisin 2015 skal emna evaluerast ved bruk av referansegrupper i kombinasjon med skriftleg evaluering.
Programansvarleg
Programutvalget for medisin (PUM)
Administrativt ansvarleg
Institutt for global helse og samfunnsmedisin (IGS)
Kontakt
Studierettleiar kan kontaktast her:
Eksamensinformasjon
Vurderingsordning: Mappeevaluering
- Trekkfrist
- 01.02.2023