Maleri og fotografi: representasjon og apparatet
Lågaregradsemne
- Studiepoeng
- 10
- Undervisningssemester
- Vår
- Emnekode
- MEME201
- Talet på semester
- 1
- Undervisningsspråk
- Norsk / engelsk.
- Ressursar
- Timeplan
Emnebeskrivelse
Utfyllande semesteromtale
THE HYPERREAL AND THE APPARATUS
The Hyperreal (seemingly more real than real) and the apparatus (technical equipment) module will provide a deepening insight into the focus areas of photography and painting and the inter-relationship and influence between the two media.
PAINTING AND PHOTOGRAPHY AS CONVERSATION, REFLECTION, POETIC AND POLITICAL.
Through PAINTING and PHOTOGRAPHY individually and collectively the following will be explored in a workshop format:
- PAINT + STAIN: notions relating to the bodily, poetic and entangled states of being in relation to landscape and bodies of water.
- FIGURES + FEMINISMS exploring the figure/body through paint and text.
- CYANOTYPES + TANNINS reflecting on the cyanotype process as a potential ecosystem capable of capturing relations between the weather: sun, clouds, rain and things: inanimate material objects.
- As a group we will observe the cyanotype process as a living place, an active and natural chemical context, in which to capture the material world as shadows and abstractions.
- PHOTOGRAPHIC STUDIO AS STAGE TO EXPLORE THE HYPERREAL THROUGH PAINTED + PHOTOGRAPHIC IMAGE.
- EPSON PRINTER / APPARATUS for preparing the final project to be installed in an exhibition form, critiqued and assessed as an ecosystem.
There is a logical relation, a relation of necessity, between the phenomenon of the movement of liquid and the means of representation.
(Extract from Jeff Wall Liquid Intelligence 1989).
Activities will include: reading and conversation, individual and group guidance, introduction to specialized tools and techniques, exercises, experimentation and presentations.
seeing with one¿s eyes
thinking with one¿s hands
walking on one¿s arms and legs and feet
my brain is my body
everything is stored inside it
everything everything everything
the whole world
my entire life
(Extract from Miriam Cahn Writing in Rage 2019).
Teachers: Ina Steiner (Emneansvarlig), Jessica Warboys
EHS: Photo Studio Intro and Epson Printer for those who have not yet received it.
Mål og innhald
Fordypning og innsikt i valgt fokusområdet og inter-relasjon og påvirking frå relatert praksis / fokusområdet.
Emne lager en kontekstuell paraply for å diskutere maleriets og fotografiets forhold til representasjon og de har påvirket utvikling av maleriets og fotografiets bildespråk. Emne gir mulighet til videre utvikling av teknikker knyttet til fokusområdene.
Læringsutbyte
Kunnskap
Studenten
Dypere forstålese av fokusområdets problemstillinger
- knytte fokusområdets tradisjoner med eget kunstnerisk praksis
- Fordypning i tekniske metoder og teknikker og forrståelsen for vertøyets betyning i produsjonen av bildet
Ferdigheiter
Ha et reflektert forhold til teknisk og tradisjon relatert til fokusområdet
Generell kompetanse:
- å se sitt eget kunstnerisk praksis i en større fagtradisjon
- få en bred forståelse av samtidse maleri og fotografipraksis i et kunst kontekst samt fordype seg i materialer og metoder.
Fulltid/deltid
Studiepoeng, omfang
Studienivå (studiesyklus)
Undervisningssemester
Undervisningsstad
Krav til forkunnskapar
Krav til studierett
Dette emnet har krav til studierett i Bachelorprogrammet i kunst og tilbys studenter i sitt andre semester.
Studenter i andre semester i masterprogrammet og fjerne semester i kunst kan også søke opptak til emnet, men opptaket til emnet vil prioritere bachelorstudentere i sitt andre semester.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesing og samtaler
Individuell- og gruppeveiledning
Introduksjon til spesialiserte redskaper og teknikker
Tekniske innføring, øvelser og eksprimentering
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Vurderingsformer
Kunstnerlisk innlevering /
Summative "portfolio" of practical course work.
Karakterskala
Vurderingssemester
Vår /Spring.