Musikk som verktøy i førebyggande arbeid med barn og unge, del 1: Innføring
Lågaregradsemne
- Studiepoeng
- 5
- Undervisningssemester
- Haust, Vår
- Emnekode
- MUTP640
- Talet på semester
- 1
- Undervisningsspråk
- Norsk
- Ressursar
- Timeplan
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
Mål:
Økt kompetanse om bruk av musikk i forebyggende arbeid for barn og unge for musikkterapeuter, sosialarbeidere, lærere og andre relevante profesjoner
Aktuelle målgrupper er barn og unge innen barnevern, kriminalomsorg, skole og psykisk helse innen generelt forebyggende arbeid.
Emnet setter studenten i stand til å bruke musikk som verktøy i forebyggende arbeid
Studentene får innføring i etiske rammeverk og kritisk refleksjon relevant for bruk av musikk i forebyggende arbeid
Emnet legger vekt på at studentene utvikler læring gjennom selvstendige arbeidsprosesser og i samarbeid med andre medstudenter.
Det legges opp til at online verktøy blir gjort tilgjengelig slik at diskusjoner som oppstår i undervisningen kan drøftes videre
Det avholdes workshops for utvikling av musikalske ferdigheter kunnskaper knyttet til musikkteknologi
Innhold:
Del 1 inneholder følgende tema:
Teoretiske tema:
- Generelt om musikk som verktøy i forebyggende arbeid for barn og unge
- Ferdigheter og kunnskaper knyttet til musikk for å fremme traumeinformert omsorg
- Etiske rammebetingelser, herunder FN¿s Barnekonvensjon, nasjonale lovverk og veiledere
- Innføring i samarbeidsorienterte vurderingsformer av eget arbeid
Metodikk:
- Opplæring/veiledning i bruk av musikk som verktøy i forebyggende arbeid, herunder relevant musikkteknologi, sangskriving, improvisasjon, trommesirkel, musikklytting, samspill i grupper, musikkterapeutisk samtale
Læringsutbyte
Studenten skal ved avsluttet emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper:
- Studenten har kunnskaper om bruk av musikk som verktøy i forebyggende arbeid i kontekster som skole, barnevern og psykisk helse innen generelt forebyggende arbeid.
- Studenten har kunnskaper om aktuell musikkterapiteori, musikkvitenskap, sosiologi, og menneskerettigheter
Ferdigheter:
- Studenten har lært ulike modeller for tverrfaglige- og tverretatlige kompetanseoverføringer til relevante aktører i arbeid med barn og unge
- Studenten har utviklet grunnleggende ferdigheter knyttet til arbeidsformer som inkluderer samspill, musikkteknologi, sangskriving og improvisasjon, terapeutisk samtale
Generell kompetanse:
- Studenten kan reflektere over egen praksis og etiske problemstillinger knyttet til musikk som verktøy ved forebyggende arbeid med barn og unge
Fulltid/deltid
Studiepoeng, omfang
Studienivå (studiesyklus)
Undervisningssemester
Undervisningsstad
Krav til forkunnskapar
Tilrådde forkunnskapar
Krav til studierett
Undervisningsformer og omfang av organisert undervisning
Undervisningen omfatter forelesninger, gruppearbeid, plenumsdiskusjoner og nettbasert e-læring. Som endel av undervisningen, gjør studentene kvalitative undersøkelser på egen arbeidsplass.
Studiet er organisert med 1 samling à 2 dager.
Samlingen er obligatorisk.
Det blir lagt opp til nettbasert aktivitet mellom samlingene.
Hver student skal i løpet av emnet ha ett muntlig framlegg, der studenten skal presentere en egen aktivitet og legge fram målsettinger med aktiviteten.
Undervisningen omfatter nettbasert e-arbeid og 1 oppgaveinnlevering.
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Studiet er organisert med 1 samling à 2 dager
Samlingen er obligatorisk.
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen over 7 dager med selvvalgt tittel over oppgitt tema, omfang 2500, som blir vurdert til bestått/ikke bestått.
Studentene mottar tilbakemeldinger på samarbeidsorienterte vurderingsformer.
Karakterskala
Vurderingssemester
Litteraturliste
Emneevaluering
Programansvarleg
Administrativt ansvarleg
Institutt
Fakultet for kunst, musikk og design, v/ Griegakademiet - Institutt for musikk.
studieveileder.kmd@uib.no