Musikk som verktøy i førebyggande arbeid med barn og unge, del 1: Innføring

Lågaregradsemne

Emnebeskrivelse

Mål og innhald

Mål:

Økt kompetanse om bruk av musikk i forebyggende arbeid for barn og unge for musikkterapeuter, sosialarbeidere, lærere og andre relevante profesjoner

Aktuelle målgrupper er barn og unge innen barnevern, kriminalomsorg, skole og psykisk helse innen generelt forebyggende arbeid.

Emnet setter studenten i stand til å bruke musikk som verktøy i forebyggende arbeid

Studentene får innføring i etiske rammeverk og kritisk refleksjon relevant for bruk av musikk i forebyggende arbeid

Emnet legger vekt på at studentene utvikler læring gjennom selvstendige arbeidsprosesser og i samarbeid med andre medstudenter.

Det legges opp til at online verktøy blir gjort tilgjengelig slik at diskusjoner som oppstår i undervisningen kan drøftes videre

Det avholdes workshops for utvikling av musikalske ferdigheter kunnskaper knyttet til musikkteknologi

Innhold:

Del 1 inneholder følgende tema:

Teoretiske tema:

  • Generelt om musikk som verktøy i forebyggende arbeid for barn og unge
  • Ferdigheter og kunnskaper knyttet til musikk for å fremme traumeinformert omsorg
  • Etiske rammebetingelser, herunder FN¿s Barnekonvensjon, nasjonale lovverk og veiledere
  • Innføring i samarbeidsorienterte vurderingsformer av eget arbeid

Metodikk:

  • Opplæring/veiledning i bruk av musikk som verktøy i forebyggende arbeid, herunder relevant musikkteknologi, sangskriving, improvisasjon, trommesirkel, musikklytting, samspill i grupper, musikkterapeutisk samtale

Læringsutbyte

Studenten skal ved avsluttet emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper:

  • Studenten har kunnskaper om bruk av musikk som verktøy i forebyggende arbeid i kontekster som skole, barnevern og psykisk helse innen generelt forebyggende arbeid.
  • Studenten har kunnskaper om aktuell musikkterapiteori, musikkvitenskap, sosiologi, og menneskerettigheter

Ferdigheter:

  • Studenten har lært ulike modeller for tverrfaglige- og tverretatlige kompetanseoverføringer til relevante aktører i arbeid med barn og unge
  • Studenten har utviklet grunnleggende ferdigheter knyttet til arbeidsformer som inkluderer samspill, musikkteknologi, sangskriving og improvisasjon, terapeutisk samtale

Generell kompetanse:

  • Studenten kan reflektere over egen praksis og etiske problemstillinger knyttet til musikk som verktøy ved forebyggende arbeid med barn og unge

Fulltid/deltid

Deltid.

Studiepoeng, omfang

5 studiepoeng

Studienivå (studiesyklus)

Bachelor

Undervisningssemester

Høst

Undervisningsstad

Universitetet i Bergen.
Krav til forkunnskapar
Relevant profesjonsutdanning på minimum bachelornivå
Tilrådde forkunnskapar
Det kreves ingen forkunnskaper hva gjelder musikk.
Krav til studierett
Opptak til videreutdanningskurset Musikk i forebyggende arbeid med barn og unge
Undervisningsformer og omfang av organisert undervisning

Undervisningen omfatter forelesninger, gruppearbeid, plenumsdiskusjoner og nettbasert e-læring. Som endel av undervisningen, gjør studentene kvalitative undersøkelser på egen arbeidsplass.

Studiet er organisert med 1 samling à 2 dager.

Samlingen er obligatorisk.

Det blir lagt opp til nettbasert aktivitet mellom samlingene.

Hver student skal i løpet av emnet ha ett muntlig framlegg, der studenten skal presentere en egen aktivitet og legge fram målsettinger med aktiviteten.

Undervisningen omfatter nettbasert e-arbeid og 1 oppgaveinnlevering.

Obligatorisk undervisningsaktivitet

Studiet er organisert med 1 samling à 2 dager

Samlingen er obligatorisk.

Vurderingsformer

Hjemmeeksamen over 7 dager med selvvalgt tittel over oppgitt tema, omfang 2500, som blir vurdert til bestått/ikke bestått.

Studentene mottar tilbakemeldinger på samarbeidsorienterte vurderingsformer.

Karakterskala
Stått/ Ikkje stått.
Vurderingssemester
Høst
Litteraturliste
Pensum er på ca. 350 s. Pensumliste vert utarbeidd for emnet.
Emneevaluering
Evaluering blir gjennomført i tråd med UiB sitt kvalitetssikringssystem.
Programansvarleg
Programstyret for musikkterapi
Administrativt ansvarleg
Fakultet for kunst, musikk og design v/ Griegakademiet - Institutt for musikk.
Institutt

Fakultet for kunst, musikk og design, v/ Griegakademiet - Institutt for musikk.

studieveileder.kmd@uib.no