Musikk som verktøy i forebyggende arbeid med barn og unge, del 2: Samarbeidsformer
- Studiepoeng5
- UndervisingssemesterVår, Haust
- EmnekodeMUTP641
- Talet på semester1
- SpråkNorsk
- Ressursar
Hovedinnhold
Studiepoeng, omfang
5 studiepoeng
Studienivå (studiesyklus)
Bachelor
Fulltid/deltid
Deltid
Undervisningssemester
Haust
Undervisninga startar i haustsemesteret og går over eit semester.
Undervisningsstad
Universitetet i Bergen.
Mål og innhald
Mål:
Økt kompetanse for musikkterapeuter, sosialarbeidere, lærere og andre relevante profesjoner som arbeider med forebyggende arbeid for barn og unge.
Del 2 fokusere mot å integrere etablert kunnskap fra del 1 gjennom praktisk og teori
Emnet legger opp til at studenten skal planlegge, gjennomføre og evaluere et musikkprosjekt på egen arbeidsplass.
Det forutsettes at studenten utforsker kunnskaper fra del 1 og 2 gjennom egen praksis
Det avholdes workshops for utvikling av musikalske ferdigheter kunnskaper knyttet til musikkteknologi
Innhold:
Del 2 inneholder følgende tema:
Teoretiske tema:
- Bruk av musikk for å fremme et psykososialt læringsmiljø i skolen
- Musikkterapi som tilnærming i barnevernet
- Bruk av musikk i arbeid med enslige mindreårige
- Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid i arbeid med barn og unge
Metodikk:
- Opplæring/rettledning i bruk av musikk, for eksempel musikkteknologi, sangskriving, trommesirkel, musikklytting, samspill i grupper, musikkterapeutisk samtale
Læringsutbyte
Studenten skal ved avsluttet emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper:
- Studenten har kunnskaper knyttet til de konkrete temaene presentert gjennom emnet
Ferdigheter:
- Studenten kan bruke ulike musikkrelaterte tilnærminger/metoder tilpasset de ulike temaene skissert i emnebeskrivelsen
- Studenten har lært ulike modeller for tverrfaglige- og tverretatlige kompetanseoverføringer til relevante aktører i arbeid med barn og unge
Generell kompetanse:
- Studenten kan planlegge, gjennomføre og evaluere musikkprosjekt
Krav til forkunnskapar
Relevant profesjonsutdanning på bachelornivå.
Undervisningsformer og omfang av organisert undervisning
Undervisningen omfatter forelesninger, gruppearbeid, og nettbasert aktivitet.
Hver student skal i løpet av emnet ha ett muntlig framlegg, der studenten skal presentere en egen aktivitet og legge fram målsettinger med aktiviteten.
Undervisningen omfatter nettbasert arbeid og 1 oppgaveinnleveringer på mellom samlingene, ca 600-800 ord.
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Studiet er organisert med 2 samlingar à 2 dager, begge i vårsemesteret.
Samlingane er obligatoriske.
Vurderingsformer
Heimeeksamen over 7 dagar med sjølvvald tittel over oppgjeve tema, omfang 2500 ord, som vert vurdert til stått/ikkje stått.
Studentane mottek tilbakemelding frå kurslærar når det kjem til kvalitative undersøkingar på eigen arbeidsplass.
Karakterskala
vurdering gjev karakter: Stått/ Ikkje stått.
Vurderingssemester
Haust
Litteraturliste
Pensum er på ca. 400 s. Eiga pensumliste blir utarbeidd.
Emneevaluering
Evaluering vert gjennomført i samsvar med UiB sitt kvalitetssikringssystem.
Programansvarleg
Griegakademiet - Institutt for musikk.
evu@grieg.uib.no
Administrativt ansvarleg
Griegakademiet - Institutt for musikk.
evu@grieg.uib.no
Institutt
Griegakademiet - Institutt for musikk.
studieveileder.kmd@uib.no
Kontakt
Eksamensinformasjon
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen