The nature of disease and suffering and the goals of precision medicine
Ph.d.-kurs
- Studiepoeng
- 2
- Undervisningssemester
- Haust, Vår
- Emnekode
- NEUROSYSM940
- Talet på semester
- 1
- Ressursar
- Timeplan
Emnebeskrivelse
Kursinnhald
Læringsutbyte
Etter at kurset er gjennomført skal kandidaten ha følgande læringsutbytte definert i form av kunnskapar, ferdigheiter og generell kompetanse:
Kunnskaper:
- Kunnskap om og forståelse for sentrale funksjoner og konsepter knyttet til PM.
- Kunnskap om og forståelse for ulike forestillinger om lidelse, sykdom og helse i ulike forskningstradisjoner, inkludert formålet med og omfanget av disse konseptualiseringene.
- Kunnskap om og forståelse for sentrale begreper innen ansvarlig forskning og innovasjon (RRI), inkludert RRIs mål, historiske kontekst og samfunnsrolle.
- Kunnskap om kvalitative (sykdomsspesifikke) forskningsbidrag knyttet til sitt forskningsfelt i PM.
Ferdigheter:
- Bruke ulike begreper for lidelse, sykdom og helse for å åpne opp PM for tverrfaglig diskusjon og refleksjon.
- Sammenligne og reflektere kritisk om PM som en ny måte å organisere medisinsk forskning og klinisk praksis på.
- Identifisere, artikulere og vurdere normative implikasjoner av PM for forskning og klinisk praksis, sosiologiske kategorier og roller (forsker, lege, pasient, brukerrepresentanter), personer som lever med disse sykdommene, omsorgspersoner og samfunnet.
- Reflektere kritisk over uartikulerte antakelser og premisser knyttet til egne fagfelt og forskningsprosjekter: design, implementering og effekt.
- Finne og anvende relevant kvalitativ litteratur for å bedre refleksjon over eget forskningsprosjekt og forskningsfelt som deler av en bredere kunnskapskultur.
Generell kompetanse:
- Evne til å reflektere kritisk over komplekse og tvetydige problemstillinger.
- Evne til å analysere og syntetisere innsikter fra ulike perspektiver i et ikke-teknisk språk.
- Evne til å kommunisere og samarbeide i tverrfaglig sammenheng.
- Økt bevissthet om PM gjennom engasjement med teoretiske bidrag og egne erfaringer.
Undervisingsperiode
Studiepoeng
Undervisingsstad
Undervisingsspråk
Krav til forkunnskapar
Inngår i opplæringsdel
Vurderingsform
Bestått/Ikke bestått
For å bestå emnet må kandidaten:
1. Lese et utvalg av litteraturlisten som forberedelse til kurset (10 timer)
2. Forberede og gjennomføre en kort muntlig presentasjon av eget prosjekt (2 timer)
3. Forberede og gjennomføre en muntlig presentasjon som omfatter en kritisk analyse av eget prosjekt (20 timer)
4. Skrive et 2-4 sider langt refleksjonsnotat (8 timer)
5. Delta på minimum 80 % av workshopen (16/21 timer)
Fagleg overlapp
Ph.d.-kurset «Cancer Research - Ethical, Economic and Social Aspects» (CCBIO903) har vært et veletablert ECTS-meritterende kurs siden 2015. Fokuset til CCBIO903 inkluderer etiske og sosiale aspekter ved kreftforskning primært knyttet til prioriteringer.
Kurset i presisjonsmedisinens vitenskapsteori er i likhet med CCBIO903 opptatt av etiske og sosiale aspekter ved medisinsk forskning, men vårt kurs fokuserer på presisjonsmedisin generelt og er primært opptatt av ontologiske, epistemiske og etiske problemstillinger knyttet til sykdoms- og lidelsesforståelser. Kurset i
presisjonsmedisinens vitenskapsteori er komplementær,ikke overlappende til CCBIO903.
Kurset vil være fokusert på refleksjoner rundt hva deltakerne kommer med til kurset.
Kven kan delta
Kurset vil være åpent nasjonalt og internasjonalt.
Program
Fagleg ansvar
Caroline Engen
caroline.engen@uib.no
Jan Reinert Karlsen
jan.karlsen@uib.no
Nina Agnethe Grytten Torkildsen
nina.agnethe.grytten.torkildsen@helse-bergen.no
Innleiarar
Jan Reinert Karlsen
Caroline Engen
Inviterte foredragsholdere TBA