Pedodonti femte studieår
Masteremne
- Studiepoeng
- 6
- Undervisningssemester
- Haust
- Emnekode
- OD3PED-K5
- Talet på semester
- 2
- Undervisningsspråk
- Norsk
- Ressursar
- Timeplan
- Litteraturliste
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
Pedodontien omfatter den delen av odontologien som tar sikte på forebyggelse og behandling av utviklingsforstyrrelser, traumer og sykdommer i tenner og omgivende vev hos barn og unge 0 ¿ 18 år, herunder også funksjonshemmede og syke barn. Det undervises også om hvordan man skal kommunisere med barn og deres foreldre, hvor det legges vekt på å forhindre at noen utvikler angst for videre tannbehandling. Ved at pedodonti omfatter barnepopulasjonen, undervises det også i temaet omsorgssvikt/barnemishandling.
Læringsutbyte
Kunnskaper
Studenten skal kunne redegjøre for
- Atferdsmessige aspekter i barnetannpleien
- Forstyrrelse i tannutvikling og tannfrembrudd
- Kariologi (karies, tannråte)
- Erosjon og tannslitasje ellers
- Periodonti (sykdommer i tannkjøtt og rothinne)
- Endodonti (rotbehandling)
- Traumatologi (traumer mot tenner og deres støttevev)
- Interseptiv ortodonti (forebyggelse og behandling av mindre tannstillingsfeil)
- Juvenil protetikk (enkle tannproteser)
- Tannpleie for funksjonshemmede og syke barn
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- kommunisere med alle aldersgrupper og barns foresatte på en hensiktsmessig måte
- gjennomføre adekvat undersøkelse og diagnose av gruppens vanlige sykdommer
- oppdage avvik fra det normale og se når det er behov for å henvise til andre instanser
- planlegge behandling, samt gjennomføre profylakse og terapi
- anvende adekvat smertekontroll, samt forebygge og behandle behandlingsvegring og angst for tannbehandling ved bruk av psykologiske og farmakologiske teknikker
Generell kompetanse
Studenten skal kunne
- vise respekt for den enkelte pasient som et individ under vekst og utvikling, og innse at pasienter har forskjellige behov og forutsetninger
- demonstrere den forståelsen at karies er en sykdom som i initial fase kan stanses opp eller reverseres
- formidle, spesielt til småbarnsgruppens foreldre, viktigheten av at de også tar tannhelseansvar og lærer de hvordan de gjør det
- beherske de ulike fagområdene som barnetannpleie representerer
- vise forståelse for samfunnsmessige aspekter i barnetannpleien (eks: dagens multikulturelle samfunn)
- samarbeide tverrfaglig med øvrig helsepersonell som arbeider med barn og ungdom
Undervisningssemester
9. semester
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen holdes som propedeutisk kurs, forelesninger, seminarer og klinikk.
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Godkjent klinisk kurs er en forutsetning for å gå opp til endelig eksamen.
All undervising er obligatorisk, bortsett frå førelesinger.
Studenten er ansvarleg for å melde om fråvær, og ugrunna fråvær er ikkje tillate.
I tillegg til krav om deltaking, må dei faglege krava vere oppfyllde, både når det gjeld kvalitet på arbeidet og tilstrekkeleg mengdetrening.
I dette emnet er obligatoriske aktivitetar gyldige i to semestre.
Vurderingsformer
4 timers skriftlig eksamen
Karakterskala
A-F
Emneevaluering
Skriftlig evaluering via Mi side.
Institutt
Institutt for klinisk odontologi