Hjem
Studentsider
Laveregradsemne

Hammer & Speil - kunstens etiske dilemma

  • Studiepoeng5
  • UndervisingssemesterHaust
  • EmnekodePRO214
  • Talet på semester1
  • SpråkNorsk / English.
  • Ressursar

Hovedinnhold

Studienivå (studiesyklus)

Bachelor.

Fulltid/deltid

Full time.

Undervisningssemester

Autumn.

Undervisningsstad

Campus Møllendal at UiB.

Mål og innhald

This module facilitates a critical awareness of the social function of art in relation to feminist, queer, de-colonial, and intersectional discourses. Special focus is given to the ethical and political dimensions of contemporary art, and to the connections and differences between art and activism.

Lectures, reading groups, and discussions are used to facilitate insight into complex issues, and the module concludes with an individual submission (text, oral presentation, or other format), in which the student contextualizes their own artistic work.

IMPORTANT: Semester-specific details can be found at the bottom of this page under `Other Information.¿

Læringsutbyte

Kunnskap

  • Få innsikt i aktuelle etiske og politiske problemstillinger innenfor billedkunstfeltet
  • Få kunnskap om aktuell internasjonal kunstnerisk produksjon

Ferdigheter

  • Fremme bevissthet om de etiske dimensjonene ved kunstnerisk praksis
  • Utvikle forståelse for teoretiske perspektiver og linser

Generell kompetanse

  • Delta i diskurs rundt komplekse temaer og problemstillinger
  • Reflekter kritisk over egen praksis og andres praksis
  • Utvikle evne til å identifisere spesifikke posisjoner og relatere dem til kunstnerisk produksjon

Krav til forkunnskapar

None.

Tilrådde forkunnskapar

None.

Krav til studierett

This module requires admission to the Bachelor's Programme in Fine Art.

Arbeids- og undervisningsformer

Metoder kan inneholde:

  • Prosjektutvikling
  • Individuell forskning
  • Gruppearbeid
  • Forelesninger
  • Presentasjoner
  • Gruppediskusjoner
  • Veiledninger
  • Lesning av relevant litteratur
  • Skriveøvelser
  • Verkstedbasert undervisning

Vurderingsformer

Innlevering av oppgave gitt i emne.

Karakterskala

Passed / Not passed.

Bestått / ikkje bestått.

Vurderingssemester

Høst

.

Emneevaluering

The module is evaluated every third year in accordance with UiB's Quality System.

Programansvarleg

Programstyret har ansvar for fagleg innhald og oppbygging av studiet og for kvaliteten på studieprogrammet med emner.

Administrativt ansvarleg

Faculty of Fine Art, Music and Design holds the administrative responsibility for the module and studyprogram.

Annen informasjon

Utfyllande semesteromtale

Hammer & Mirror ¿ Ethical Dilemmas in Fine Art

The workshop Hammer & Mirror enables critical discussion on the social function of art in relation to central discourses in contemporary art. Feminism, Queer and De-colonial thought are presented and discussed through lectures, reading groups, and workshops. Focuses include Indigenous Methodology with Sámi Indigenous scholar Dr. Liisa-Rávná researching Sámi ways of being (ontology), knowing (epistemology), and doing (axiology). And Awkward Archives ¿ using the collection of methods explored in the manual Awkward Archives Ethnographic Drafts for a Modular Curriculum by Margareta von Oswald and JonasTinius; collections and archives in Bergen will be explored and animated. In addition, an anthology of texts will be read, discussed, cut up and reassembled to unpack meaning. CHOIR CHOIR CHOIR experiments with voice and recording ¿ exploring new techniques in machine learning and sound manipulation to create a polyphonic sound work. Visual outcomes include the making of a card game: LOCATE/MAP/MYTH using the mobile print station (silkscreen). Through research, aesthetics and storytelling: Feminism, Queer and De-colonial thought will be explored through collaboration.

Module responsibel and teacher: Jessica Warboys

Focus area: Text, Sound (HMS sound recording), Print (mobile print station)

Kontakt

Study Adviser can be contacted here: studierettleiar.kmd@uib.no or 55587300