Hammer & Speil - kunstens etiske dilemma

Lågaregradsemne

Emnebeskrivelse

Utfyllande semesteromtale

Hammer & Mirror ¿ Ethical Dilemmas in Fine Art

The workshop Hammer & Mirror enables critical discussion on the social function of art in relation to central discourses in contemporary art. Feminism, Queer and De-colonial thought are presented and discussed through lectures, reading groups, and workshops. Focuses include Indigenous Methodology with Sámi Indigenous scholar Dr. Liisa-Rávná researching Sámi ways of being (ontology), knowing (epistemology), and doing (axiology). And Awkward Archives ¿ using the collection of methods explored in the manual Awkward Archives Ethnographic Drafts for a Modular Curriculum by Margareta von Oswald and JonasTinius; collections and archives in Bergen will be explored and animated. In addition, an anthology of texts will be read, discussed, cut up and reassembled to unpack meaning. CHOIR CHOIR CHOIR experiments with voice and recording ¿ exploring new techniques in machine learning and sound manipulation to create a polyphonic sound work. Visual outcomes include the making of a card game: LOCATE/MAP/MYTH using the mobile print station (silkscreen). Through research, aesthetics and storytelling: Feminism, Queer and De-colonial thought will be explored through collaboration.

Module responsibel and teacher: Jessica Warboys

Focus area: Text, Sound (HMS sound recording), Print (mobile print station)

Mål og innhald

This module facilitates a critical awareness of the social function of art in relation to feminist, queer, de-colonial, and intersectional discourses. Special focus is given to the ethical and political dimensions of contemporary art, and to the connections and differences between art and activism.

Lectures, reading groups, and discussions are used to facilitate insight into complex issues, and the module concludes with an individual submission (text, oral presentation, or other format), in which the student contextualizes their own artistic work.

IMPORTANT: Semester-specific details can be found at the bottom of this page under `Other Information.¿

Læringsutbyte

Kunnskap

  • Få innsikt i aktuelle etiske og politiske problemstillinger innenfor billedkunstfeltet
  • Få kunnskap om aktuell internasjonal kunstnerisk produksjon

Ferdigheter

  • Fremme bevissthet om de etiske dimensjonene ved kunstnerisk praksis
  • Utvikle forståelse for teoretiske perspektiver og linser

Generell kompetanse

  • Delta i diskurs rundt komplekse temaer og problemstillinger
  • Reflekter kritisk over egen praksis og andres praksis
  • Utvikle evne til å identifisere spesifikke posisjoner og relatere dem til kunstnerisk produksjon

Fulltid/deltid

Fulltid

Studienivå (studiesyklus)

Bachelor.

Undervisningssemester

Høst

Undervisningsstad

Universitetet i Bergen
Krav til studierett
Opptak til emnet krever studierett i Bachelorprogrammet i kunst
Arbeids- og undervisningsformer

Metoder kan inneholde:

  • Prosjektutvikling
  • Individuell forskning
  • Gruppearbeid
  • Forelesninger
  • Presentasjoner
  • Gruppediskusjoner
  • Veiledninger
  • Lesning av relevant litteratur
  • Skriveøvelser
  • Verkstedbasert undervisning
Vurderingsformer
Innlevering av oppgave gitt i emne
Karakterskala
Bestått / ikkje bestått
Vurderingssemester
Høst
Emneevaluering
Emnet evalueres hvert tredje år ihht. til UiBs kvalitetssystem
Programansvarleg
Programstyret har ansvar for fagleg innhald og oppbygging av studiet og for kvaliteten på studieprogrammet og alle emna der
Administrativt ansvarleg
Fakultet for kunst, musikk og design ved Kunstakademiet - Institutt for samtidskunst har det administrative ansvaret for emnet og studieprogrammet