Personlighetspsykologi
- Studiepoeng15
- UndervisingssemesterVår, Haust
- EmnekodePROPSY308
- Talet på semester1
- SpråkNorsk
- Ressursar
Hovedinnhold
Studiepoeng, omfang
15
Studienivå (studiesyklus)
Master
Undervisningssemester
Vår / Haust
Undervisningsstad
Bergen
Mål og innhald
Emnet skal gi studentane kunnskap i sentrale perspektiv, teoriar, omgrep, tema, metodar og forskingsresultat innanfor feltet personlegdomspsykologi. Problemstillingar som vil bli presentert omfattar resiliens, patologisk utvikling og individuelle forskjellar. Studentane vil få kunnskapar om og erfaring i å relatere ulike personlegdomspsykologiske perspektiv til utøving av psykologrolla, og gjennom praksis, case-beskrivingar og øvingar lære å anvende psykologiske testar i samband med utgreiingar, samt relatere ulike personlegdomspsykologiske perspektiv til utøvinga av psykologrolla. Emnet skal introdusere faglege og etiske krav til psykologiske testar, og studentane skal også få ei innføring i bruk av sentrale statistiske reiskapar som blir brukte i testutvikling.
Tema 1: Personlegdomsteori
Temaet personlegdomsteori skal gi studentane kunnskap i sentrale personlegdomspsykologiske perspektiv, teorier, omgrep, metodar og forskingsresultat på område som eksistensialisme, psykodynamiske teoriar, biologiske tilnærmingar, trekkteoriar, og læringspsykologiske tilnærmingar. Sentrale problemstillingar er resiliens, patologisk utvikling og individuelle forskjellar.
Tema 2: Testteori og faktoranalyse
Sentrale personlegdomsteoriar og personlegdomstestar bygger på testteoretiske prinsipp. Informert bruk av testar og teoriar føreset kjennskap til desse prinsippa. Studentane skal gjennom praktiske oppgåver få erfaring i bruk av sentrale statistiske reiskapar som blir brukte i testutvikling, samt i krysskulturelle aspekt ved testar. Kurset vil ha hovudfokus på praktisk erfaring med ulike faktoranalytiske teknikkar.
Tema 3: Kartlegging
Dette kurset skal gjere studenten i stand til å gjere greie for og kunne gjennomføre ei kritisk vurdering av sentrale problemstillingar, omgrep og forskingsresultat knytt til bruk av test som datainnsamlingsmetode, og som klinisk- og normalpsykologisk kartleggingsinstrument. Studentane skal lære å bruke testen MMPI.
Tema 4: Praksisøving / Case-arbeid
Studentane skal få erfaringsbasert læring i form av praksisøvingar eller case-arbeid. Praksis skal gjere kandidatene i stand til å gjennomføre utgreiingar ved bruk av ein vanleg personlegdomstest, gi ei kritisk tolking av resultat, og gi tilbakemelding på og rapportere desse i høve til vanlege retningslinjer for testbruk.
Tema 5: Emneoppgåve
Studentane skal skrive ei semesteroppgåve i personlegdomspsykologi. Oppgåva kan vere teoretisk eller empirisk. Alternativt kan studenten få høve til å arbeide som forskingsassistent.
Læringsutbyte
Kunnskapar
- Kandidaten har avansert teoretisk, empirisk og anvend kunnskap innanfor personlegdomspsykologi, herunder oppfattingar som ligg til grunn for ulike personlegdomsperspektiv og det empiriske grunnlaget for perspektiva.
- Kandidaten har avansert teoretisk, empirisk og anvend kunnskap om sammenhengen mellom teoretiske omgrep og testkonstruksjon.
- Kandidaten har inngåande kunnskap om kvantitative forskingsmetodar som blir brukte innanfor personlegdomspsykologi, inkludert grunnprinsippa for datareduksjon, eksplorerande faktoranalyse, konfirmerande faktoranalyse og latent klasseanalyse.
- Kandidaten har avansert teoretisk, empirisk og anvend kunnskap om betydninga av standardiserte testar og normeringsprosedyrar, samt kriterium for test validitet/reliabilitet.
- Kandidaten har kunnskap om prosedyrar for gjennomføring og skåring av NEO-PI og MMPI, og for formidling av testresultat.
- Kandidaten har kunnskap om etiske og faglege krav til forsvarleg bruk av psykologiske kartleggingsmetodar.
Ferdigheiter
- Kandidaten kan sjølvstendig grunngi val og bruk av relevante metodiske verktøy og utføre og fortolke ulike kvantitative analysar (inkludert faktoranalyse) basert på data om individuelle forskjellar.
- Kandidaten kan anvende kriterium på test validitet/reliabillitet i vurderinga av testars kvalitet og bruksområde.
- Kandidaten kan gjennomføre personlegdomspsykologisk kartlegging ved hjelp av testar.
- Kandidaten kan under rettleiing planlegge, gjennomføre og formidle resultata av eit sjølvstendig, avgrensa forskingsprosjekt i tråd med gjeldande forskingsetiske retningslinjer, inkludert retningslinjene for medforfattarskap.
- Kandidaten kan anvende relevant litteratur innan personlegdomspsykologi i teoretisk, empirisk og praktisk samanheng, og bruke sin informasjons- og forskingskompetanse til å oppdatere seg fagleg.
- Etter arbeidet med emneoppgåva kan kandidaten analysere og anvende kunnskap frå personlegdomspsykologi på nye område innanfor psykologisk forsking og praksis, og slik bidra til fagleg nytenking.
- Kandidaten kan kommunisere om og formidle kunnskap frå personlegdomspsykologi til allmenta.
Generell kompetanse
- Kandidaten kan analysere og stille seg kritisk til teoriar, metodar og forskingsresultat innanfor personlegdomspsykologi.
- Kandidaten kan analysere og stille seg kritisk til personlegdomspsykologiske teoriar, diskursar og praksis, og plassere desse i ein historisk og vitskapsteoretisk kontekst.
- Kandidaten kan analysere og stille seg kritisk til faglege kjelder og bruke desse til å strukturere og formulere faglege resonnement.
- Kandidaten kan kritisk analysere og formidle relevant forsking og meistre psykologfaglege uttrykksformer
- Kandidaten kan gjere greie for dei oppfattingane som ligg til grunn for ulike personlegdomsperspektiv og det empiriske grunnlaget.
- Kandidaten kan bidra til fagleg nytenking ved å beskrive ulike sider ved psykologrolla der det er naturleg eller viktig å ha eit personlegdomsperspektiv.
- Kandidaten kan beskrive bakgrunnen for og nytten av bruken av ulike typar personlegdomstestar, samt korleis testing blir gjennomført.
- Kandidaten kan gjennomføre og tolke faktoranalysar.
Krav til forkunnskapar
Alle tidlegare emne i profesjonsstudiet må vere gjennomført og bestått.
Tilrådde forkunnskapar
.
Studiepoengsreduksjon
.
Krav til studierett
Profesjonsstudiet i psykologi
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesingar, seminar, gruppeøvingar, praksis samt eigen erfaring med testing.
Undervisningsformer og omfang av organisert undervisning
Forelesninger, seminar, gruppeøvelser, praksis samt egenerfaring med testing.
Obligatorisk undervisningsaktivitet
- Tema 1: Deltaking og framlegging av gruppeoppgåve. Studenten skal ta del i gruppearbeid og på presentasjon i plenum av gruppearbeid knytt til tema innan personlegdomspsykologiske perspektiv. Skriftleg og audiovisuelt materiale skal sendast til faglærar og studiekonsulent for distribusjon til dei andre gruppene på kullet. (Lærar godkjenner gruppearbeidet.)
- Tema 2: Deltaking i utarbeiding og framlegging av gruppeoppgåve. Aktiviteten er obligatorisk. (Lærar godkjenner gruppearbeidet.)
- Tema 3: Kartlegging. Deltaking i eigentesting og tilbakemelding. (Lærer godkjenner.) Deltaking i forelesing.
- Tema 4: Deltaking i praksisøving/case-arbeid. (Lærar godkjenner.)
- Tema 5: Emneoppgåva: Skal presenterast for kullet i plenum under ein emneoppgåve-konferanse. Emneoppgåva blir vurdert som Godkjent / Ikkje godkjent. (Lærar godkjenner.)
Obligatoriske arbeidskrav er gjenstand for vurderinga Godkjent / Ikkje godkjent.
Vurderingsformer
Skuleeksamen på 3 timer i temaet personlegdomsteori.
Alle obligatoriske arbeidskrav må vere godkjende før ein kan gå opp til eksamen.
Hjelpemiddel til eksamen
.
Karakterskala
A - F
Vurderingssemester
Vår / Haust
Litteraturliste
Litteraturlista vil normalt vere klar i Leganto innan 1. juni for haustsemesteret og 1. desember for vårsemesteret.
Emneevaluering
Emnet blir evaluert i tråd med Det psykologiske fakultet sine rutiner for deltakande evaluering og UiB sitt kvalitetssikringssystem.
Programansvarleg
Fagrådet for profesjonsutdanninga i psykologi har ansvar for fagleg innhald og oppbygging av studiet, og for kvaliteten på studieprogrammet og alle emna der.
Emneansvarleg
Institutt for samfunnspsykologi
Administrativt ansvarleg
Det psykologiske fakultet
Kontakt
Eksamensinformasjon
Klokkeslett for oppstart av skriftlig eksamen kan endre seg fra kl 09.00 til 15.00 eller vice versa inntil 14 dager før eksamen.
Vurderingsordning: Skuleeksamen (Ny eksamen)
- Dato
- 14.01.2022, 09:00
- Varigheit
- 3 timer
- Trekkfrist
- 12.01.2022
- Sensur kunngjøres
- 21.01.2022
- Eksamenssystem
- Inspera
- Digital eksamen
Vurderingsordning: Skuleeksamen
- Dato
- 19.05.2022, 15:00
- Varigheit
- 3 timer
- Trekkfrist
- 05.05.2022
- Eksamenssystem
- Inspera
- Digital eksamen
- Sted
- Solheimsgt. 18 (Administrasjonsbygget), SOL 2. etg.