Hjem

Utdanning

Laveregradsemne

FNs Bærekraftsmål 14: Liv under vatn

Studiepoeng, omfang

10 studiepoeng

Studienivå (studiesyklus)

Bachelornivå

Mål og innhald

I 2015 vedtok FN 17 sammenkoplede mål for bærekraftig utvikling (SDG) som omhandler de globale utfordringene med fattigdom, ulikhet, klimaendring, miljøforringelse, velstand, fred og rettferdighet. Dette kurset fokuserer på bærekraftsmål 14: Liv under vann. SDG 14 tar sikte på å "bevare og bruke hav og marine ressurser på en måte som fremmer bærekraftig utvikling", og har 10 spesifiserte delmål relatert til havforurensing og bevaring, bærekraftig fiskeri, marin teknologi, og global endring. Gjennom aktiv læring og arbeid i grupper skal studenten tilegne seg kunnskap og ferdigheter knyttet til vitenskap, politikk og samfunn som er nødvendig for å forstå og bidra til en bærekraftig utvikling av livet under vann. Kurset avsluttes med et symposium hvor studentene skal presentere et gruppeprosjekt som poster.

Læringsutbyte

Kunnskap

En student som har fullført emnet skal kunne:

  • Identifisere fysiske og biologiske havsprosesser som bidrar til å gjøre problemene under SDG 14 globale.
  • Forklare bakgrunnen for og hovedtrekkene til de viktigste internasjonale avtalene og konvensjonene som er relevante for SDG 14.
  • Beskrive rollene til viktige statlige og mellomstatlige arenaer for beslutninger som er relevante for SDG 14.

Ferdigheter

Etter gjennomføring av emnet skal en student kunne:

  • Analysere og sette i sammenheng SDG 14-delmålene i lys av de andre SDG-delmålene.
  • Identifisere interessenter (stakeholders) og analysere deres motivet.
  • Evaluere eksisterende forskning og foreslå forskningsbehov relatert til SDG 14.

Generell kompetanse

En student som har fullført emnet vil kunne:

  • Finne, navigere og knytte sammenhenger mellom vitenskapelig litteratur og rapporter, konvensjoner og politiske dokumenter.
  • Sammenstille og bruke vitenskapelig begrunnede argumenter for relevante samfunnsdebatter.
  • Gi konstruktive fagfellevurderinger, basert på kritiske og løsningsorienterte synspunkter.
  • Identifisere og kunne skille mellom vitenskapelig kunnskap versus verdier, tro og ideologier.

Krav til forkunnskapar

Ingen

Tilrådde forkunnskapar

Det er en fordel å ha vært student på universitetsnivå minst ett år. MNF115.

Studiepoengsreduksjon

Ingen.

Krav til studierett

Åpen for alle studenter ved Universitetet i Bergen.

Arbeids- og undervisningsformer

Dette kurset er hovedsakelig basert på aktive læringsmetoder, der studentene spiller en nøkkelrolle i sin egen læring. Student vil jobbe i grupper, med individuelle oppgaver og gruppeoppgaver, inkludert:

  • individuelle essays
  • gruppepresentasjoner
  • fagfellevurderinger av medstudentens oppgaver
  • forberede seg på og utføre en debatt
  • lage en plakat og presente den på en kurskonferanse

Obligatorisk undervisningsaktivitet

Godkjente oppgaver

Vurderingsformer

Mappevurdering:

  • skriftlige oppgaver
  • presentasjoer
  • poster og essay, presentasjon på kurssymposiet

Hjelpemiddel til eksamen

Ingen.

Karakterskala

Bestått/Ikke bestått

Emneevaluering

Studentane skal evaluere undervisninga i tråd med UiB og Instituttet sitt kvalitetssikringssystem.

Kontakt

Kontaktinformasjon

Kontakt Studieseksjonen på Institutt for biovitenskap: studie@bio.uib.no

Eksamensinformasjon

  • Vurderingsordning: Mappevurdering

    Trekkfrist
    01.05.2019
    Eksamenssystem
    Inspera
    Digital eksamen