Førebyggjande tannhelsearbeid; vaksentannpleie kull 2
- Studiepoeng0
- UndervisingssemesterHaust
- EmnekodeTPBAFOR-K2
- Talet på semester2
- SpråkNorsk
- Ressursar
Hovedinnhold
Undervisningssemester
Høst og vår (2. til 6. semester)
Mål og innhald
Faget innebærer pasientbehandling under veiledning av instruktørtannpleiere, instruktørtannleger, klinikkseminarer (ukentlig i 2.-5. semester), litteraturseminarer (ukentlig i 2.-5. semester) og kasuspresentasjoner (ukentlig i 6. semester).
Læringsutbyte
Kunnskap
Studenten ¿
- kan anvende generell odontologisk kunnskap på et nivå som til enhver tid gjenspeiler det som har vært forelest i de fagspesifikke odontologiske fag
- kan anvende teorier og kunnskaper fra psykologi- og pedagogikkfaget som kan overføres til den individu-elle pasient
- innehar en sykdomsforståelse i en sosial, psykologisk og pedagogisk kontekst
- kan anvende kunnskap om hvordan atferdsendring ofte er nødvendig for å oppnå at pasienten lærer å ta hånd om egen oral helse
- kan introdusere pedagogiske tiltak for å øke interesse for forebyggende tannhelsearbeid i spesielle be-folkningsgrupper (sykepleiere, hjelpepleiere, førskolelærere, ungdomsskoleelever osv.)
- kjenner pasientenes rettigheter for refusjon fra Helfo
Ferdigheter
Studenten ¿
- kan identifisere sykdomstilstander i munnhulen, samt bittfunksjonelle avvik
- kan anvende kliniske ferdigheter i tannpleierbehandling
- kan kommunisere med og utføre individrettede profylaksetiltak, motivere og instruere personer på for-skjellige alders- og utviklingstrinn til sykdomsforebyggende og helsefremmende arbeid
- kan gjennomføre en faglig diskusjon i forbindelse med «avlevering» av ferdigbehandlet pasient
- kan holde et foredrag for en større gruppe mennesker om forebyggende tannhelsearbeid
- kan presentere et pasientkasus for resten av kullet
Generell kompetanse
Studenten ¿
- erkjenner at en viktig målsetning innen individrettet forebyggende tannhelsearbeid er å gjøre folk i stand til å ta vare på og forbedre sin tannhelse
- erkjenner at arbeidet for folkehelse er et allment interesseområde for alle aktører i helsetjenesten
- har en kritisk holdning til litteratur og andre kilder
Krav til studierett
Bachelorprogram i tannpleie
Undervisningsformer og omfang av organisert undervisning
Undervisningen omfatter individuelt veiledet klinisk tjeneste, seminarer og utadrettet pedagogisk virksomhet.
Emnet foregår i 5 semestre, fra 3 til 5 økter per uke
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Kurset er obligatorisk. Klinisk tjeneste godkjennes iht. nærmere definerte kliniske krav, tid benyttet til pasientbehandling og kvalitative pasientbehandlinger. TPBAFOR/K1, TPBAFOR/K2 og TPBAFOR/K3 må være bestått for at man skal kunne gå videre til neste semester.
Klinikk og seminar i alle studieår må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen i emnet Allmennodontologi (TPBAALM).
Uke 37 (K3) og uke 41 (K2) fellesundervisning (tverrprofesjonell læring) ved Høgskolen på Vestlandet
Vurderingsformer
Undervegsprøver blir arrangert en gang per semester i 3., 4. og 5. semester.
Karakterskala
Bestått/ikke bestått
Emneevaluering
Emnet blir evaluert hvert 3. år
Institutt
Institutt for klinisk odontologi