Kjeveortopedi

Lågaregradsemne

Emnebeskrivelse

Mål og innhald

Kjeveortopedi omfatter læren om vekst av hode, ansikt og kjever, om funksjon og utvikling av tannsettet, om undersøkelse og diagnostisering av vekst-, okklusjons- og erupsjonsavvik og hvordan en kan forebygge og behandle slike avvik.

Læringsutbyte

Etter gjennomført emne kan studenten:

Kunnskap

  • redegjøre for normal og avvikende kraniofacial vekst, okklusjonsutvikling og erupsjon
  • redegjøre for vekst-, okklusjons- og erupsjonsavvik hos individ på ulike alderstrinn
  • identifisere behov (ikke behov) og tidspunkt for kjeveortopedisk behandling
  • angi trygdeytelser i forbindelse med kjeveortopedisk behandling
  • forklare hva tannregulering innebærer, om risikofaktorer og skadevirkninger ved kjeveortopedisk be-handling
  • redegjøre for prinsippene for virkningen av kjeveortopedisk apparatur, om stabilitet etter kjeveortope-disk behandling og vedlikehold av retensjonsapparatur

Ferdigheter

  • identifisere og diagnostisere erupsjons- og okklusjonsavvik på ulike alderstrinn
  • evaluere tidspunkt og gi begrunnelse for henvisning av pasienter til kjeveortopedisk behandling
  • informere pasienter og foresatte om behov (ikke behov) for kjeveortopedisk behandling, når den bør igangsettes, om hva behandlingen innebærer og om dens risikofaktorer
  • henvise avvik med behandlingsbehov til tannlege eller spesialist i kjeveortopedi og kommunisere og samarbeide med denne særlig om profylaksetiltak under behandlingen
  • informere pasienter om trygdeytelser i forbindelse med kjeveortopedisk behandling
  • motivere pasienter til å bryte vaner (uvaner) som har negativ effekt på okklusjonen og dermed fore-bygge utvikling av malokklusjoner
  • planlegge å utføre profylaksetiltak for pasienter som skal gjennomgå behandling med reguleringsap-paratur i samarbeid med kjeveortopeder

Generell kompetanse

Studenten

  • er bevisst sin profesjon og ansvar når det gjelder forebygging og behandling av avvikende vekst-, okklusjons- og tannerupsjon, samt kjeveortopedisk behov og behandling hos voksne

Undervisningssemester

Høst
Krav til studierett
Bachelorprogram i tannpleie
Arbeids- og undervisningsformer
I undervisningen inngår 15 forelesninger, kliniske seminar og klinikktjeneste (17 x 3,45 timer).
Obligatorisk undervisningsaktivitet

Kliniske seminar og klinikk

All undervising er obligatorisk, bortsett frå førelesingar.

Studenten er ansvarleg for å melde om fråvær, og ugrunna fråvær er ikkje tillate.

I tillegg til krav om deltaking, må dei faglege krava vere oppfyllde, både når det gjeld kvalitet på arbeidet og tilstrekkeleg mengdetrening.

I dette emnet er obligatoriske aktivitetar gyldige i to semestre

Vurderingsformer

2 timers skriftlig prøve

Krav som må være oppfylt før studenten kan avlegge skriftlig prøve i emnet:

1. Godkjent klinikk med mengdekrav:

- Minimum antall journalopptak 10

- Minimum antall kontrollpasienter 10

2. Midtveisevalueringstest 1 time

3. Godkjent vurdering av klinisk tjeneste inkludert holdninger/skikkethet, kliniske ferdigheter og kunnskaper

Når vurderingsforma i eit emne er «skriftleg prøve», vil det bli arrangert to kontinuasjonsprøver innan kort tid for studentar utan gyldig resultat. Studentar som ikkje har oppnådd gyldig resultat etter tre forsøk, blir flytta ned til lågare kull. Dei tre forsøka som høyrer til kvar gjennomføring av emnet, blir rekna som eitt vurderingsforsøk i samsvar med UiBs forskrift om studiar §8-1 (1). På grunn av den korte tida mellom ordinær og ny prøve, vil klaga på sensur ikkje bli behandla før tredje forsøk er gjennomført. Dersom tredje forsøk blir gjennomført som munnleg prøve, er det dei to tidlegare skriftlege forsøka som er gjenstand for klagebehandlinga.

Karakterskala
Bestått/ikke bestått
Vurderingssemester
Vår
Emneevaluering
Emnet evalueres hvert tredje år
Hjelpemiddel til eksamen
Ingen
Institutt
Institutt for klinisk odontologi