Designsystemer og interaksjon
Lågaregradsemne
- Studiepoeng
- 15
- Undervisningssemester
- Haust
- Emnekode
- VIS200
- Talet på semester
- 1
- Undervisningsspråk
- Skandinavisk
- Ressursar
- Timeplan
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
Mål:
Emnet utfordrer studentenes forståelse av design, som noe grunnleggende interaktivt i møte med verden. Kontekstforståelse og bevissthet rundt kommunikasjon blir derfor viktig og vil understrekes i refleksjonen rundt arbeidet med utvikling av skrift og interaktive konsepter i digitale medier.
Innhold:
Gjennom konseptuelle og praktiske læringsformer, blir studentene bedre kjent med modulbaserte systemer, systemer bestående av tegn, samt generelle typografiske begreper og funksjoner. Studentene skal lærer seg å arbeide i en kontekstuell og reflekterende tilnærming til designs interaktivitet i ulike sammenhenger, hvor digitale medier og rom benyttes som verktøy for å uttrykke og realisere idéer i en designprosess.
Relevante teorier, metoder og verktøy introduseres i emnet. Studentene arbeider med oppgaver både i grupper og individuelt, og emnet inneholder introduksjon til ulike programvarer og relevante verksteder.
Læringsutbyte
Studenten skal ved avslutta emne ha følgjande læringsutbytte:
Kunnskap:
- viser forståelse for historisk utvikling av ulike digitale platformer og teknologier innen systemdesign,
- har kunnskap om ulike teknikker, verktøy og arbeidsmetoder knyttet til modulbaserte systemer, som skriftdesign, interaksjon, og web-design.
Ferdigheter:
- kan identifisere kompleksiteten i designfaglige spørsmål relatert til emnes tematikk,
- kan eksperimentere og videreutvikle eget uttrykksrepertoar gjennom varierte virkemidler,
- kan designe en digital platform,
- kan utvikle skrift- eller fontkonsepter.
Generell kompetanse:
- utvikle design for ulike brukergrupper og bruksområder, i samsvar med en verdibasert og kritisk grunnholdning,
- analysere relevante designfaglige problemstillinger, muntlig og skriftlig,
- velge og anvende relevante metoder for ulike deler av en designprosess.
Fulltid/deltid
Studienivå (studiesyklus)
Undervisningssemester
Undervisningsstad
Krav til forkunnskapar
Krav til studierett
Arbeids- og undervisningsformer
I emnet arbeider skal studenten utforske ulike grunnkonsepter, teknikker, prosesser, uttrykksformer, medier og teknologier.
Studentene arbeider parallelt med kortere øvelser og oppgaver i emnet, samt større prosjekter. Det vil være fokus på progresjon gjennom kontinuerlig utvikling og utprøvning opp mot prosjekt, der studentene vil få oppleve sammenhengen og prosessen fra idéutvikling til ferdig resultat.
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Det kreves oppmøte til introduksjon og annonserte gruppegjennomganger.
Studenten skal i emnet levere oppgave til gitte frister, samt gjennomføre en sluttgjennomgang i gruppe av oppgaveløsninger i form av en visuell presentasjon og muntlig refleksjon (ca 20 min).
(ved godkjente aktiviteter kan studenten melde seg til vurdering)
Vurderingsformer
Visuell og skriftlig, kritisk refleksjon over egen læring, prosesser, prosjektprogresjon og resultater, og av egen design og forbedringsmuligheter (Maks. 2000 ord).
(Innlevering/Hjemmeeksamen)