Fokusområde innen visuell kommunikasjon
Lågaregradsemne
- Studiepoeng
- 10
- Undervisningssemester
- Haust
- Emnekode
- VIS245
- Talet på semester
- 1
- Undervisningsspråk
- Skandinavisk
- Ressursar
- Timeplan
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
I emnet vil studenten formulere og gjennomføre et mindre omfattende prosjekt innen egendefinert fokusområde. Målet er å best mulig forberede studenten til sitt avsluttende eksamensprosjekt. . Eksperimentering, utvikling og formidling i forskjellige formater og situasjoner vil vektlegges i emnet.
Fokusprosjektet er sammensatt av tre deler: Designprosess, skriftlig og visuell refleksjon samt formidling i form av visuell og muntlig presentasjon.
Emnet introduserer studenten til ulike skrivepraksiser rettet mot designfaglige sammenhenger, åndsverksloven og bruk av relevant referansesystemer.
Læringsutbyte
Studenten skal ved avslutta emne ha følgjande læringsutbytte:
Kunnskap:
- kan bruke sentrale teorier og relevant historisk kunnskap om design i egne prosjekter,
- kan orientere seg i relevant forskning og anvende denne i eget arbeid,
- kan orientere seg i relevant sammenlignbar praksis innen fokusområdet,
Ferdigheter:
- kan realisere og formidle sine designfaglige intensjoner,
- kan utvikle og gjennomføre et designprosjekt ved å kombinere relevante verktøy, teknikker, metoder og uttrykksformer,
- kan utvikle design som uttrykker vilje til eksperimentering,
- kan kommunisere og reflektere over eget fokusprosjekt skriftlig, visuelt og verbalt.
Generell kompetanse:
- kan kommunisere muntlig og skriftlig om egen designfaglig fokus,
- kan ta ansvar for egen designfaglig videreutvikling.
Fulltid/deltid
Studienivå (studiesyklus)
Undervisningssemester
Undervisningsstad
Krav til forkunnskapar
Krav til studierett
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten leverer en prosjektbeskrivelse som danner utgangspunkt for en selvstendig studieperiode og selvvalgt forprosjekt designet for å forberede studenten på BA eksamensprosjektet.
Prosjektbeskrivelsen skal leveres og godkjennes. Innleveringsfrist er tidlig i semesteret.
Undervisning og arbeidsformer i emnet består av forelesninger, studioarbeid, verkstedsarbeid, individuell veiledning og i grupper.
Sluttresultatet skal presenteres i fysisk og muntlig visningsform før emneslutt for et gitt publikum.
Studenten leverer en klar og eksplisitt skriftlig og visuell beskrivelse og presentasjon av prosjektets progresjon inkludert kritisk refleksjon basert på retningslinjer og gitt mal
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Innlevering av skriftlig og visuell prosjektbeskrivelse, samt kritisk refleksjon.
(ved godkjente aktiviteter kan studenten melde seg til vurdering)
Vurderingsformer
I emnet nyttar ein følgande vurderingsformer.
Mappevurdering, som består av:
- Presentasjon av prosjektet visuelt og muntlig,
- Skriflig refleksjon om undersøkelser, prosess og resultat. Max 2000 ord.