Sentrale spørsmål i forsking og samfunn: Noregs grunnlov: Kva er den? Korleis bør den være?
Lågaregradsemne
- Studiepoeng
- 5
- Undervisningssemester
- Haust, Vår
- Emnekode
- VIT214
- Talet på semester
- 1
- Undervisningsspråk
- Norsk (eventuelt på engelsk)
- Ressursar
- Timeplan
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
Læringsutbyte
Studenter med oppnådde studiepoeng i emnet "Sentrale spørsmål i forskning og samfunn" skal kunne redegjøre for sentrale forskningsspørsmål og forskningsarbeid fra flere vitenskapsfelt knyttet til en overordnet og fagovergripende tematikk (spesifiseres i henhold til hvert enkelt kurs) kunne drøfte relevansen av forskningsarbeid knyttet til tematikken (se nedenfor) for en kunnskapsbasert politikk på området kunne gjøre greie for egenart og arbeids- og forståelsesformer fra flere vitenskapsfelt, inkludert kunnskap om forskningssystemet kunne vise gjennom konkret argumentasjon kjennskap til ulike tilnærminger til spørsmål som er sentrale for samfunnet. Dette inkluderer ulike vitenskapelige tilnærminger så vel som de som tar sitt utgangspunkt utenfor vitenskapen (f.eks. politiske beslutninger, samfunnsdebatt, livssyn, verdispørsmål med mer)
Dette skal oppnås gjennom arbeid med temamoduler. Når det gjelder denne temamodulen, skal studentene bli i stand til å diskutere temaet "Norges grunnlov: Hva er den? Hvordan bør den være?" med utgangspunkt i premissene 1-4.
Studiepoeng, omfang
Studienivå (studiesyklus)
Undervisningssemester
Undervisningsstad
Krav til forkunnskapar
Tilrådde forkunnskapar
Studiepoengsreduksjon
Krav til studierett
Arbeids- og undervisningsformer
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Det er obligatorisk oppmøte til seminarene (minimum 80%).
Obligatoriske aktiviteter er gyldige 1 semester etter undervisningssemesteret.