Home
Education
Undergraduate course

The work need not be built (or how to become a non-artist)

  • ECTS credits0
  • Teaching semesterSpring
  • Course codeKMD-TEO-114
  • Number of semesters1
  • Resources

Objectives and Content

Subject area: post-structuralism and deconstruction.

 

Summing up and overall themes: Is it art if it doesn't sit on a pedestal or hang in a

gallery? If it isn't made by human hand? If it isn't the product of an inspired moment?

If it isn't eduring or pleasing? If visual stimulation is not the artist's primary concern?

And: why does art need to be explained?

 

«Post-Production» er en term som for alvor ble tatt i bruk i kunstteorien på

begynnelsen av 2000-tallet. Siden har begrepet fått flere avleggere, både engelske

og norske: sampling, recycling, reclaiming, appropriering, remiksing, «participation

theory» og sitatkunst. Ordene dekker kanskje forskjellige ting og fenomener på

samtidens kunstscene, men de handler om det samme: å gjøre noe om til sitt eget.

Ukens overskrift leker ball med et utdrag fra et manifest av konseptkunstneren

Lawrence Weiner og en film av Ane Hjort Guttu hvor vi ser en fireårig gutt sette

sammen hverdagslige objekter til små komposisjoner. Filmens voiceover løfter

arbeidet langt opp over det alminnelige. Hvor går egentlig grensen mellom kunst og

ikke-kunst?

Steven Dixon nærmer seg problemet via refleksjoner rundt arkivet: How is

knowledge organized and arrange in our society? What does this organization

mean to our ideas of reality and the functions of individual action and thinking?

Kunst og sannhet, dokumentasjon og dekonstruksjon er emner som dukker opp flere

ganger i løpet av denne uken, men i varierte former: forelesninger, galleri- og

museumsbesøk, screenings, gruppediskusjoner og presentasjoner (Theory

Workshops).