Home
Education
Undergraduate course

Symbol/piktogram

  • ECTS credits0
  • Teaching semesterSpring
  • Course codeKMD-VIS-211
  • Number of semesters1
  • Resources

Objectives and Content

Piktogrammer er per definisjon enkle tegn som formidler informasjon uanstrengt.
Vi er omgitt av tusenvis av piktogrammer hver dag - som det imøtekommende par på offentlige toalettdører, på mobiltelefoner, datamaskiner, værkart og trafikkskilt, piktogrammene er der for å informere og advare eller noen ganger bare for å pryde. Og i kurset skal vi lager flere av disse karakterløse(?) figurer! Målet med kurset er å gi kunnskap og erfaring med utvikling av et helhetlig og identitetsskapende pikto-grammatisk system til bruk for informasjon, dekorasjon eller provokasjon. Vi skal møte utfordringer og vi skal utvikle piktogrammer med:

Et kurs som gir innføring i praktisk semiotikk, piktogramutvikling og metodikk.

Gruppeundervisning og individuell veiledning.

Oppgaver og presentasjoner.

Gjennomganger avtales underveis i kurset og er obligatorisk.

Læringsmål

Kandidaten skal kunne: Arbeide målrettet, kreativt og selvstendig i designprosesser og kunne initiere egne prosjekter.

Litteratur anbefalinger

Abdullah, Rayan and Roger Hübner: Pictograms, Icons & Signs. London: Thames and Hudson, 2006

Annink, Ed and Max Bruinsma: Lovely Language. Words divide pictures unite. Rotterdam: Veenman, 2008

Crow, David: Left to Right the cultural skift from words to pictures. Lausanne: AVA Acedemia, 2006

Anbefalt piktogram-litteratur:

Annink, Ed and Max Bruinsma: Gerd Arntzen: graphic designer. Rotterdam: Veenman, 2010

Lionni, Pippo: Facts of Life 1, 2, 3, 4 and 5, Mainz: Verlag H. Schidt GmbH & Co. 1999-2002

Rathgeb, Marcus: Otl Aicher. London: Phaidon Press Ltd. 2006

Vossoughian, Nader: Otto Neurath, The Language of the Global Polis. Rotterdam: Nai Publishers, 2008

Anbefalt semiotikk-litteratur:

Crow, David: Visible Signs. Lausanne: AVA Acedemia, 2003

Skaggs, Steven: Firesigns, A Semiotic Theory for Graphic Design. Cambridge MA: The MIT Press, 2017