Home
Spanish Language and Latin-American Studies

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
ph.d.-portrett

På jakt etter millionbyens rytmer

– På feltarbeid i Lima oppsøkte jeg barer, kaféer og konsertsaler for å forske på en ny tendens i peruansk musikk, música fusión, musikk som blander forskjellige stiler, forteller stipendiat Alissa Vik.

Alissa Vik
EN SMELTEDIGEL: Stipendiat Alissa Vik forsker på musikk og identiteter i millionbyen Lima.
Photo:
Jutta Schloon

Main content

Alissa Viks doktorgradsavhandling vil være en av de første som kartlegger musikkmiljøet som driver med fusjon i Lima, med spesielt fokus på sammenhengen mellom musikk og identitet. Den peruanske hovedstaden er en smeltedigel av forskjellige folkegrupper og kulturer, og dermed også en smeltedigel av forskjellige identiteter og musikktradisjoner.

– Det som er så spennende med Lima, er at det gjenspeiler landets kulturelle mangfold. Det er mange som har flyttet fra for eksempel Andesfjellene til Lima siden 1940-tallet. Byen har vokst fra en halv million innbyggere til cirka 10 millioner innbyggere i dag, og det har selvfølgelig også skapt en del sosiale problemer, forteller Vik.

Sammenflettede identiteter

Migrasjon, fattigdom og hybride identiteter er gjennomgående temaer i sangtekstene Vik analyserer. Hun vil finne ut hvordan musikerne tar opp og diskuterer identitetsspørsmålet i musikken sin. Analysen hennes omfatter ikke bare sangtekstene, men også det som musikerne selv sier om musikken sin og budskapet sitt. Til sammen gjennomførte Vik nesten 50 intervjuer med musikere i Lima og har nå over 100 timer med lydbåndopptak.

– Det var en spesiell opplevelse for meg å intervjue musikere fra gruppen La Sarita i Lima. Min første kontakt med música fusión var nemlig en CD av La Sarita som jeg fikk som gave i 2007, sier Vik.

Musikkgruppene som Vik skriver om, tar opp musikalske tradisjoner fra Andesfjellene, såkalte huayno-musikk, og blander dem med rock eller elektronika. Det spesielle med música fusión er at fusjonstanken kommer til uttrykk i både tekstene, språk, instrumentene, rytmene, klærne og opptredenen.

Cajón

– De fleste tenker vel på panfløyte når de tenker på peruansk musikk. Panfløyten eller zampõna som det heter på spansk spiller riktignok også en rolle i fusjonsmusikk, men den blir kombinert med for eksempel el-gitar og bass, forteller stipendiaten ved Institutt for fremmedspråk.

I løpet av arbeidet med prosjektet lærte Vik seg å spille det latinamerikanske perkusjonsinstrumentet cajón for å kunne kjenne igjen rytmer i musikken som hun analyserer.

– Med en gang jeg ble kjent med musikerne i Lima, så ble jeg invitert både til å gå på konserter og til å spille cajón ved private, uformelle musikksessions hjemme hos noen – det kalles «una peña».

Tilbake i Bergen fikk Vik sjansen til å fortsette å spille cajón i det latinamerikanske bandet Grupo Sol, som også spiller offentlige konserter.

Språk og musikk

Er música fusión noe typisk moderne som henger sammen med globaliseringen? I mange latinamerikanske land kan man observere et forsøk på å ta vare på gamle rytmer og tradisjonell musikk.

– Jeg liker å sammenligne det med folk som lærer seg et språk som besteforeldrene deres snakket; som jeg selv lærte meg norsk fordi mine besteforeldre kom fra Norge. Det har mye med nostalgi å gjøre – men det skal jeg prøve å finne ut av nærmere.