Home
The Centre for Science Education

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
Objekter og indikatorer som utgangspunkt for undervisning

Livsstilskofferten og undervisningen

Kofferten inneholder tingene vi omgir oss med. Caps eller nyeste og dyreste mobil? Penger eller treningsapp? Objektene kan starte diskusjoner i klassen om livsstil, helse og identitet.

koffert med småting i
Innhold varierer etter målgruppen
Photo:
FT

Innholdet

I denne kofferten er det lagt løst inn:

  • Ungdomsmagasin (”Mag”)

  • Mobiltelefon

  • Hamburgerattrapper (snopeburgere)

  • Slankekjeks (nutrilett)

  • Sjokolade

  • Ipod

  • Whisky (miniflaske, egentlig essens)

  • Colaboks

  • Vannflaske (Olden el.l.)

  • Pengesedler (lekepenger fra et spill)

  • Lottokuponger

  • Sigarettpakke

  • Skjønnlitterær bok (fra

    verdenslitteraturen)

  • Reisebrosjyre og turistkart (Gran

    Canaria)

  • En-gang-i-livet-billett (til konsert i

    Musikverein, Wien)

  • Kondomer

  • Tåtesmokk

  • Kalkulator

  • Stilisert menneskefigur (venner, familie)

  • Vitaminer

  • Klokke

  • Lekebil, Ferrarri

  • Sportsutstyr(tennis- og golfball, skritteller)

  • Motemerke, Bula

  • Såpe •

     

    Bruk

    Materiellet fungerer bare det blir løftet opp på bordet. Det er åpne metodiske og didaktiske valg rundt bruken. Gruppestørrelse, alder og situasjon gir ulike utgangspunkt. Noen stikkord kan være:

  • Sortering. Eksempler:
    o Tre ting som karakteriserer deg for 5 år siden, tre andre som viser nå,

    og tre du tror vil være viktige for deg om 10 år
    o Ting som definerer inn- og utgrupper i forhold til der du ønsker å være.

  • Èn og èn ting: Diskusjon med utgangspunkt i tingen: Er dette viktig i livet? Hva er konsekvensen (barn, røyking, rusmidler, slanking, junkfood....)

  • Skriving:
     Ta utgangspunkt i to av tingene, som representerer motpoler i

    en sektor av livet. Skriv om valg og konsekvenser.  Sett fem ting sammen, skriv biografien til brukeren.

  • Skjema, med rubrikker for hver ting, og overskrifter etter hva man ønsker å diskutere: helsemessig konsekvens, fakta, ernæring ..

ting

page2image15936

valg

page2image16864
page2image17656

konsekvens

burger

Kosthold:
Enkelt, godt foran sunt Fett, sukker
Måltider, lage mat, hjemme-ute, kebabkiosk, kafé, matpakke... Balansert
Hysterisk magert

Trivsel
Fellesskap
Fysisk form Muskebygging, protein Fedme Spiseforstyrrelse

Eller kanskje:

page2image26632

ting

page2image27880

fordeler

page2image29112page2image29432

Ulemper

page2image30624page2image30944

sigarettpakke

Fellesskap Gruppetilhørighet inkludering Avstressing, mot kjedsomheten

....

• Anatomi, fysiologi og kjemiundervisning
 Protein, karbohydrat, alkoholer (organisk kjemi)

 Fordøyelsessystemet
 Forplantning og arv
 Eller kanskje destillasjon av coca cola?

• Etikkundervisning
• Rollespill
• Egne valg: Hva vil du ha med i din koffert?