Home
News

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
KD-topper på besøk til MCB:

– Kraften som ligger i MCB er formidabel

Torsdag ble en delegasjon fra Kunnskapsdepartementet invitert inn i mediebyens suksessformel. Her fikk de vite hvordan studenter, journalister, teknologibedrifter og forskere arbeider sammen for å levere fremtidens mediebrukere godt innhold på nye plattformer.

dag rune olsen
- Heller enn å gi bedriftene løsninger de ber om i dag, kan UiBs forskere og studenter finne løsninger som vil etterspørres i fremtiden, sier rektor Dag Rune Olsen.
Photo:
Ida Bergstrøm/UiB

Content

– Med kunnskapsutvikling bidrar UiB til å trekke samfunnsutviklingen i en positiv retning, sa rektor Dag Rune Olsen da han ønsket delegasjonen fra Kunnskapsdepartementet (KD) velkommen til Bergen.

Rektor orienterte UiBs eiere om arbeidet som gjøres i den internasjonale kunnskaps- og næringsklyngen Media City Bergen, hvor ledende medie- og teknologiselskaper som NRK, TV2, Vizrt, Bergens Tidene, IBM, BA, og holder hus sammen med deler av Institutt for informasjons- og medievitenskap.

– Kraften som ligger et tverrsektorielt klyngesamarbeid som MCB er formidabel: MCB er mediehus, men også en inkubator for teknologiutvikling og innovasjon – understøttet av det teoretiske perspektivet fra våre forskere og studenter, sier Dag Rune Olsen.

For MCB-studentene står mange dører åpne. De kan utvikle teknologi for næringslivet. De kan legge ut på en oppdagelsesreise i usikkerhet, og ta en master i medie- og interaksjonsdesign. Eller de gjøre som gravejournalist Johanna Husebye, student ved Senter for undersøkende journalistikk, som nylig fikk masterarbeidet sitt publisert over en serie i VG.

Et nåløye for sterke søkere

– I MCB har vi 240 studenter som beveger seg sømløst rundt mellom de ulike bedriftene i bygget. Dette er et unikt miljø, sier instituttleder Leif Ove Larsen.

Det kreative miljøet i MCB har fått et godt omdømme. På tross av at hundrevis av journalistjobber har forsvunnet det siste tiåret, øker medieutdanningen i Bergen i popularitet.

Studieprgrammene bachelor i journalistikk, medier og kommunikasjon, TV-produksjon og medie- og interaksjonsdesign fikk i 2019 flere førstevalgssøkere enn i fjor, viser tall fra Samordna opptak.

–  Og studentene får faktisk jobb, betrygget Ole Johan Mjøs, professor og faglig leder for UiBs forskning og utdanning i MCB.

Risikovilje og ny kapital

Rektor brukte også anledningen til å synliggjøre noen av utfordringene som innovasjonsorienterte virksomheter og startup-bedrifter møter på:

– Universitetet støtter næringslivet med innovasjonsrettet forskning. Vi vil være med og skape fremtidens løsninger. Som universitet er vi i en posisjon hvor vi kan ta en risiko ved å tenke både langsiktig og utforskende. Men skal selskapene omsette det vi utvikler, må de ha tilgang til risikovillig kapital. I dag ser vi at dette kan være vanskelig.

Skal UiB frembringe oppdatert kunnskap og frisk teknologi, må forskere og studenter ha et stort rom for eksperimentering. Og de må kunne bevege seg ut i nytt farvann uten forpliktelser om inntjening, minnet han om.

– Som universitetet vil vi ikke levere det dagens bransjer tror de trenger. Målet vårt er å faktisk levere det de trenger i fremtiden, sier Olsen.