Sjette samling på viderutdannigskurset Naturfag 2
Kritisk tenking og argumentasjon
Elevene skal lese vitenskap, forstå samfunnet rundt seg og sortere informasjonsflommen. Vi er avhengige av at befolkningen kjenner vitenskapens arbeidsmåter, og kan se på resultatene med et våkent blikk. Forvaltning, politikk, dagliglivet og mediene - hvordan vurderer vi faginformasjon, valg og dilemmaer med fagkunnskap og kritisk oppmerksomhet?

I arbeidet med kontroversielle tema kan levene gjøre egne forsøk og observasjoner, til motivasjon og kunnskapsbygging
Photo:
Skolelaboratoriet
Main content
Onsdag 14.april
09:00 | Sol, vind eller vann? Eller alt? Argumentasjon i energidebatten |
09:30 | Ulike typer av argument. Foredrag. Stein Dankert Kolstø |
10:15 | Hvordan arbeide med elevenes argumentasjon? Gruppediskusjon, innspill. |
11:30 | Lunsj |
12:30 | Kritisk lesing. Tekster med motstridende konklusjon. Padlet. |
13:30 | Argumentasjon i kontroverser. Kolstø |
14:00 | Argument-programmet; plakater og videoer. Lærerens rolle |
15:00 | 'Oppdrag kontoverser' til torsdag. |
Torsdag 15.april
09:00 | Naturvitenskap og kildekritikk. Interessekonflikter. Kolstø |
09:30 | Gruppesamtale, interessekonflikter og argumentasjon |
10:00 | Innspill, samtale og diskusjon: subjektivitet i vitenskapen. Elevens arbeid. |
11:30 | Lunsj |
12:30 | Undervisningsmodeller. Kolstø |
13:00 | Gruppesamtale arbeidsmåter i klasserommet |
14:00 | Oppsummering |
15:00 | Slutt |
Relevante lenker
Naturfag videreutdanning ved Universitetet i Bergen
09.04.2021