Home
Research Group Images of Knowledge

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there

Sight, sense, and cognition.

The ‘hagioscopic’ mimesis of the museum

Main content

Museet, om hadde sin opprinnelse i det 16 og 17 århundre var, og er, et sted hvor man først og fremst skal bruke sine øyne og nå kunnskap og erkjennelse gjennom blikket. Denne vektleggingen av syn (og optikk) ser ut til å ha vært grunnleggende innenfor alle kunnskaps praksiser i denne perioden. Mennesket var en homo spectator, en skapning som observert verden rundt seg og undret seg over det han så. Kjernen i all ”vitenskap” i tidlig nytid var empirisk observasjon og vektleggingen ideen om ”øyenvitne” – autopsia. Disse tidlig-moderne kunnskapsdiskurser var imidlertid dypt forankret i middelaldersk optikk, persepsjonsteorier og erkjennelsesteorier med sitt grunnlag i en teologisk basert erkjennelsespsykologi. Kjernen i dette prosjektet er studiet av det vi kan kalle genealogien til museets sensoriske regimer. Gjennom en slik studie er det også et siktemål å vise hvordan blikket, synet, både er så vel historisk og kulturelt som en fysiologisk størrelse.