Home
Faculty of Law

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there

Strategiplan for Det juridiske fakultet 2011-2015

Beskrivelse av fakultetets strategi for forskning og utdanning.

Main content

Det juridiske fakultetets visjon er gjennom en klar profil og tydelige kvalitetsmål å bli en nasjonalt ledende og internasjonalt anerkjent forsknings- og utdannings­institusjon.

Vedtatt av fakultetsstyret 14.12.10.

Det juridiske fakultets samfunnsoppdrag er:

1: Å utdanne juridiske kandidater med en metodisk og etisk bevissthet som gjør dem i stand til å løse komplekse juridiske spørsmål og samfunnsoppgaver på en selvstendig, balansert og verdimessig forsvarlig måte i et nasjonalt og internasjonalt arbeidsmarked.

2: Å drive juridisk forskning og rettsutvikling på høyt internasjonalt nivå i et læringsmiljø med studenter og doktorgradskandidater, og utvikle flere eksisterende fagmiljøer i forskningsfronten.

3: Å formidle forskningsresultater og kunnskap på høyt nivå, og være en sentral aktør i samfunnsdebatten.

Fakultetet ser det som et særlig ansvar å tilby kunnskap og spesialkompetanse til forvaltning, domstoler, nasjonale og internasjonale institusjoner og organisasjoner.


Verdimessig forankring:

Samfunnsoppdraget krever at fakultetet og dets styringsorganer foretar langsiktige prioriteringer med utgangspunkt i en høy etisk standard. Fakultetet skal fremme de vitenskapelige og akademiske idealer gjennom hele virksomheten, for å tydeliggjøre hvordan disse idealene representerer en nødvendig kompetanse i samfunnet. Fakultetet ser det som sin oppgave å foreta faglig styring basert på akademisk frihet og faglig autonomi.

Fakultetet skal utføre forskning og undervisning som kan bidra til et stabilt og velutviklet verdifundament i alle samfunnsprosesser hvor rettslig regulering og rettsanvendelse er involvert. Det er fakultetets plikt å bruke ressurser til forskning på fundamentale problemstillinger og spørsmål for å ivareta uavhengighet, langsiktighet og kvalitetssikring i forskningen på grunnleggende samfunnssystemer og samfunnsprosesser. Fakultetet ønsker også å oppnå gjensidige nytteverdier og synergieffekter gjennom samarbeid med offentlige institusjoner.

Fakultetet ser det som en egenverdi å videreutvikle kompetansen til alle sine ansatte, og øke kompetanseoverføringen og samarbeidet mellom administrativt og vitenskapelig ansatte.  Fakultetet skal ha et trygt og attraktivt arbeidsmiljø for alle ansatte, og jobbe for en optimal ressursutnyttelse gjennom forutsigbarhet og aktivt samarbeid mellom ansatte og studentmedarbeidere i forskning og undervisning. Et attraktivt arbeidsmiljø innebærer blant annet at det finnes møteplasser med utgangspunkt i faglig virksomhet som òg utvikler det sosiale fellesskapet.


Hovedstrategier for forskningsvirksomheten


Overordnet og langsiktig mål:

Fakultetet skal utvikle en kvalitativt sterk faglig profil for forskningsvirksomheten, som gjør at fakultetet blir mer synlig som bidragsyter i den nasjonale og internasjonale forskningsfronten. Det skal særlig tas utgangspunkt i satsingsområder der fakultetet med sin nåværende størrelse og etablerte nettverk har et godt grunnlag for rask vekst og kan utvikle konsentrerte fagmiljøer.

For å oppnå dette målet skal fakultetet ha følgende delmål og benytte følgende tiltak i planperioden:

Fakultetet skal arbeide for at den enkelte forsker får stabile rammevilkår og et forutsigbart karriereløp med tanke på å optimalisere egen faglig utvikling. Dette kan blant annet gjøres ved å tilrettelegge for mer sammenhengende tid til forskning, bistand for å øke muligheten for den enkelte til å delta i den internasjonale rettsvitenskapelige debatten, samt personlig oppfølgning som gir mulighet for å virkeliggjøre visjoner i samsvar med fakultetets overordnede mål og verdier.

Fakultetet skal prioritere et langsiktig ressursmessig løft til fagområdene:

  • Strafferett og straffeprosess, med sikte på å videreutvikle et ledende internasjonalt forskningsmiljø, med aktiv kompetanseutveksling mellom forskningsmiljøet og institusjoner knyttet til politi-, påtalemyndighet og domstoler.
  • Konkurranse- og markedsrett med særlig utvikling av EU- og EØS-rettslig kompetanse, blant annet for å representere et kraftsenter i utviklingen av et nasjonalt tverrfaglig kompetansesenter i samarbeid med sentrale aktører i regionen.
  • Formuerett med sikte på å utvikle konsentrerte fagmiljøer av høy kvalitet der fakultetet har et særlig fortrinn, for å sikre fortsatt god rekruttering, der miljøet tilfredsstiller flere av strategiplanens kvalitetskriterier.

Fakultetet skal videreføre det eksisterende satsningsområdet Demokrati- og rettsstat i satsningsperioden frem til 2013. Fakultetet skal gjennom satsningen etablere synergieffekter med andre sterke forskningsmiljøer innenfor menneskerettigheter, forvaltningsrett og miljø- og utviklingsforskning. Det skal også tilrettelegges for at Demokrati- og rettsstat kvalifiserer for å bli et fortsatt sentralt satsningsområde ved UiB i henhold til UiB sine kvalitetskriterier, forutsatt at koordineringsansvaret fortsatt ligger til fakultetet, og at man kan oppnå lokale synergieffekter ved å beholde et slikt ansvar.

Det kan også gis ressurser og strategisk støtte til andre fagmiljøer med tanke på en mer langsiktig utvikling i løpet av planperioden, dersom fagmiljøet har dokumentert særlige indikatorer for vekst og kvalitet.

Indikatorer for slik vekst og kvalitet er at fagmiljøet har:

  • Forskere med doktorgradskompetanse på fagområdet som har levert forskning på høyt nivå, og som har vist evne og vilje til å administrere et forskningsmiljø og utvikle eller rekruttere forskere.
  • En eller flere prosjektideer for større forskningsprosjekter i samarbeid med attraktive samarbeidspartnere som innen relativt kort tid kan generere ekstern finansiering.
  • Tildelinger av forskningsmidler, og/eller sterke, aktive samarbeidsrelasjoner internt og eksternt, som kan bidra til å posisjonere fagmiljøet nasjonalt eller internasjonalt.
  • Andre indikatorer for rask vekst og anerkjennelse, som gir grunnlag for å tro at miljøet kan bli ledende på sitt forskningsområde i løpet av en relativt kort tidsperiode eller i løpet av en prosjektperiode finansiert av eksterne midler. Dette kan blant annet være nasjonale eller internasjonale evalueringer av forskningsmiljøet, kvalitet på forskningsproduksjon, og kvalitet på aktive samarbeidspartnere.

I vurderingen av om et fagområde skal anses som et satsingsområde, skal det legges stor vekt om fagmiljøet har evne og vilje som til å ta ansvar for kvalitetssikring og videre utvikling av fakultetets undervisning.

Følgende tiltak kan anvendes for å oppnå mål og delmål:

  • Planmessig rekruttering til fagmiljøene, blant annet i form av øremerkede stillinger.
  • Aktiv styring fra fakultetsledelsens side i form av tilførsel av driftsmidler, som bidrar til ytterligere nettverksbygging og formidling av forskningsresultatene.
  • Aktiv styring fra fakultetsledelsens side når det gjelder utvikling av karriereløp og forskningslederkompetanse for sentrale personer i de aktuelle fagmiljøene.
  • Frikjøp fra undervisning på timebasis for personer med doktorgrads­kompetanse, slik at de i dialog med ledelsen kan yte en konsentrert innsats mot prosjektutvikling.
  • Utarbeidelse av en handlingsplan for formidling i neste planperiode, som særlig  fokuserer på tiltak som kan fremme internasjonal aktivitet og internasjonal publisering.

En eller flere av de nevnte satsninger skal legge til rette for at fakultetet i løpet av planperioden har en godt kvalifisert kandidat som søker Forskningsrådet om finansiering til et senter for fremragende forskning.

Undervisningen, særlig i de obligatoriske fagene i studiemodellen, er kjernen i fakultetets finansiering. Fakultetsledelsen skal arbeide for at fagmiljøene legger til rette for forskningsbasert undervisning. Det skal videre legges til rette for studentaktiv forskning og rekruttering. Dette kan gjøres ved at dyktige studenter i studieløpet deltar aktivt i forskningsmiljøer og i pågående forskningsprosjekter på fakultetet. Slik deltakelse skal blant annet stimuleres ved et økt tilbud av studentstipend.


Hovedstrategier for utdanningsvirksomheten


Overordnet og langsiktig mål:

Fakultetet skal videreutvikle sitt studieprogram faglig, pedagogisk og administrativt med sikte på å gi utdanningsvirksomheten en klar forskningsbasert profil, et bevisst fokus på forholdet mellom det nasjonale og det internasjonale, og studiekvalitet på internasjonalt høyt nivå. 

For å nå det overordnete målet skal fakultetet ha følgende delmål i planperioden:

Fakultetet skal sikre at det gjennomføres forskningsbasert undervisning på høyt faglig og pedagogisk nivå av forskere i fakultetets forskningsmiljø, basert på forskningens resultater og rettsvitenskapens idealer.

Fakultetet skal sikre et studieprogram med klar indre sammenheng og progresjon, faglig og pedagogisk. Det skal særlig legges vekt på metode, rettsvitenskap, etikk og verdier.

Fakultetet skal sikre at studieprogrammet ivaretar det internasjonale perspektivet i tillegg til det nasjonale.

Fakultetet skal sikre at undervisningen i alle obligatoriske fag i så stor grad som mulig gjennomføres av forskere med førstestillingskompetanse. Det må sikres at det er flere fast ansatte med førstestillingskompetanse tilgjengelig som kursansvarlig innenfor hvert obligatorisk fag til enhver tid.

Fakultetet skal tilrettelegge for at det i løpet av planperioden er etablert LLM-program.

Fakultetet skal legge til rette for at vitenskapelige stillinger blir synliggjort som en mulig karrierevei for dyktige master­studenter.

Fakultetet skal sikre at doktorgradskandidatene får utføre sine forskningsoppgaver i attraktive fagmiljøer og tilby en forskeropplæring som gir rom for selvstendighet, fleksibilitet og vitenskapelig kreativitet.

Følgende tiltak anvendes for å oppnå mål og delmål:

Fakultetets ledelse skal legge til rette for, og kan bidra med driftsmidler til, kursansvarlige som videreutvikler undervisningen basert på egen forskningsvirksomhet. Tildeling av driftsmidler forutsetter at det etableres kombinerte undervisnings- og forskningsteam som også inkluderer den studieårsansvarlige. Det må foreligge langsiktige perspektiv på utviklingen av undervisningen i det aktuelle faget, både faglig og pedagogisk.

Fakultetet skal gjennomføre en planmessig og langsiktig utvikling av kvalitetshevende undervisningstiltak, basert på evalueringer fra studenter og ansatte.

Fakultetet skal legge til rette for at vitenskapelig ansatte med førstestillings­kompetanse i en kortere periode kan få arbeidstiden sin konsentrert om forskningsbaserte utviklingsprosjekter knyttet til undervisning.