Home
Communication Division

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
Nyhet fra På Høyden

Kritiserer bistand i ny film

Handler Voss Foundation sine bistandsprosjekter mer om markedsføring av drikkevann enn om nødhjelp? Det er en av problemstillingene som reises i en ny dokumentarfilm av UiB-professor Terje Tvedt.

Main content

I dokumentarfilmen "En dråpe luksus?" setter geografiprofessor Terje Tvedt søkelyset på forholdet mellom markedsføring i Vesten og bistand i Afrika. Filmen, som blir vist på TV 2 mandag kveld, følger Voss Foundaion sitt bistandsarbeid i Kenya. Spørsmålet som reises er om bistandsarbeidet kun er markedsføring for Voss Water.

Voss Water blir knyttet til Hollywood-kjendiser og rockestjerner som driver bistand for egen markedsførings skyld. Dette kaller Tvedt for "charitainment".

Alle vil redde Afrika

Torsdag var det førpremiere i Studentersamfunnet. Terje Tvedt og styreleder i Voss Foundation Knut Brundtland satt i debattpanelet, som diskuterte filmen etter visning.

– Alle vil redde Afrika, men det er alt for mange private aktører som driver bistand uten å forholde seg til landenes myndigheter, sa Tvedt under debatten.

Han viste til at stadig flere afrikanske ledere og intellektuelle oppfatter det som et viktig utviklingsproblem.

– Særlig problematisk blir det når kjendiser og private selskaper uten kunnskap driver markedsføring for seg selv, såkalt charitainment, sa Tvedt.

Voss Water er således bare et av mange eksempler på en problematisk trend, i følge professoren.

Tendensiøs og ensidig

Styreleder i Voss Foundation Knut Brundtland opprettet bistandsstiftelsen i 2008, da han var direktør i Voss Water. På debattmøtet var han sterkt uenig med Tvedt i at bistandsstiftelsen driver charitainment. Han hevdet at Voss Foundation aldri har vært knyttet til Voss Water, verken i reklamer eller annonser.

– Filmen er for ensidig og tendensiøs, mente Brundtland.

Han la stor vekt på at filmskaperne aldri var på selve stedet i Samburu-distriktet hvor Voss Foundation har finansiert en soldrevet og forurensningsfri brønn. Brønnen gir rent drikkevann til den trengende lokalbefolkningen.

Bryter kenyansk lov

I filmen kritiseres også Voss Foundation for ikke å forholde seg til Kenyas vannpolitikk og vannlov. Det kommer frem at dette er viktig fordi vann både er en mangelvare og en lokal konfliktkilde.

I følge Kenyans lov skal alle vannprosjekter bli godkjent av myndighetene. Hensikten er å regulere organisasjoners og andre aktørers arbeid slik at vannforekomstene kan utnyttes på en bærekraftig måte.

– Å bygge opp velfungerende vannforsyning kun til enkelte landsbyer, uten en helhetlig plan og uten å samordne seg med myndighetene kan skape ustabilitet og strid i landet, sa Tvedt.

Omstridt godkjenning

Brundtland på sin side hevdet at Voss Foundations brønnprosjekt er av en slik art at det ikke kreves lisens fra myndighetene. Hans trumfkort er et brev fra en vannoffiser ved Northern Water Services Board, fra Samburu-distriktet. Brevet forteller at Voss Foundation ikke har gjort noe ulovlig, og at prosjektet ønskes velkommen.

”We welcome the work you have done. The projects are beautifully made, the people and the government of Kenya are grateful for your support that makes a big Difference”, heter det i brevet.

Brevet begeistrer imidlertid ikke Terje Tvedt. Han sier at det i Kenya som i alle andre land er forskjell på loven og én enkelt statsansatts tolkning av den. Det er også forskjell mellom de i vannadministrasjonen i Kenya som er satt til å forvalte loven og de som driver med vannforsyning på lokalt plan.

– Problemet med norske bilder og oppfatninger av Afrika er at det er mulig å mene at et slikt brev frikjenner hjelpeorganisasjonen fra å sette seg inn i landets lovverk og politikk, sier Tvedt til På Høyden.

Dokumentarfilmen "En dråpe luksus?" ble vist på TV 2 mandag kveld. Den er laget av Anne Marie Groth, Robert Reinlund, Per Christian Magnus og professor Terje Tvedt.

Artikkelen er hentet fra UiBs internavis På Høyden.