Home
Department of Health Promotion and Development

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
Nyhet

Doktorgrad ble dokumentarfilm

En halvtimes film på YouTube formidler tolv års forskning tilbake til folk på landsbygda i Etiopia.

En gruppe jenter i skoleuniform på skolevei i Etiopia
I 20 år har Thera Mjaaland fulgt jentene i Tigray-provinsen i Nord-Etiopia.
Photo:
Thera Mjaaland

I 1993 kom Thera Mjaaland som fotograf til den nordvestlige delen av Tigray-provinsen i Nord-Etiopia. Siden 2002 har hun forsket på kvinner i flere generasjoner i denne regionen. Arbeidet resulterte først i en hovedfagsoppgave i antropologi, så i en doktorgrad i kjønn og utviklingsspørsmål med tittelen At the frontiers of change? Women and girls’ education in north-western Tigray, Ethiopia.

 

På engelsk og tigrinisk

Neste utfordring var hvordan hun skulle formidle denne forskningen – 400 sider på engelsk – tilbake til jentene, familiene deres og lokale myndigheter. Svaret ble en dokumentarfilm som hun laget i samarbeid med etiopiske tv- og filmfolk. Hovedtema er hvordan praksisen med å gifte bort jenter tidlig påvirker skolegangen deres.


Filmen At the frontiers of change finnes på YouTube på engelsk og det lokale språket tigrinisk. 


- Det er viktig for meg at folk i området hvor jeg har forsket kan få et innblikk i hva jeg har kommet frem til. Filmen er også en støtte til de jentene som setter seg opp mot sosiale og kulturelle normer for å kunne fortsette utdanningen sin, sier Mjaaland.

 

Kronikk om jenters utdanning

Til sommeren drar hun tilbake til Etiopia for å arrangere filmkvelder på de stedene og skolene som har deltatt i forskningen. Hun vil også gjøre filmen tilgjengelig for offentlige kontorer, andre som jobber med utdannings- og kvinnespørsmål og for utdanningsdepartementet i Etiopia. 


Thera Mjaaland skrev nylig en kronikk i nettavisen forskning.no om jenter og utdanning i forbindelse med at Malala Yousafzai fikk Nobels Fredspris:
Jenters utdanning skaper ikke nødvendigvis likestilling og utvikling