Mediene og Facebook: "It’s complicated"
Det er vanskelig å beskrive relasjonen mellom norske medier og Facebook på en annen måte. Vi elsker trafikken de sender til oss. Vi hater at de stikker av med pengene.

Main content
2,2 millioner av oss nordmenn bruker Facebook daglig, skal vi tro Facebooks egne tall. Alle vi Facebook-brukere ser løpende et bilde av hva våre venner og bekjente sysler med, eller hva de vil vi skal tro de sysler med.
Og vi ser redaksjonelle saker våre venner og bekjente mener er viktige nok til å dele med oss. Mange redaksjonelle saker.
2014 så fødselen av de første norske nettstedene som ene og alene er skapt for å utnytte denne distribusjonskraften. Amedia-eide Buzzit er en av dem – og muligens den som har fått aller mest omtale – men det er mange som kjemper om oppmerksomheten, skapt etter samme lest som amerikanske Buzzfeed og Upworthy.
Men også tradisjonelle medier tapper i økende grad inn i denne trafikkåren.
I en oppsummering av en av mange 2014-endringer av hvilke saker Facebook viser deg i nyhetsstrømmen, oppsummerte nettmagasinet Salon situasjonen slik: "Don’t rely on Facebook, but if you need to, it helps to be someone Facebook has heard of, from print.
Les hele artikkelen til Pål Nedregotten i Vox Publica