Home
News

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
Psykologi

Spilleavhengige blir lettest påvirket av spillreklame

De som har problemer med pengespill, opplever i større grad at de blir påvirket av reklamen. Over 6000 nordmenn er analysert i en ny undersøkelse.

En person med flere kredittkort i hånden sitter foran dataskjermen og ser på et pengespill.
En ny studie viser at risiko- og problemspillere i større grad synes at de blir påvirket av reklame enn de som har et avslappet forhold til pengespill.
Photo:
Lotteri- og stiftelsestilsynet

En ny studie fra Universitetet i Bergen handler om hvordan reklame for pengespill påvirker nordmenns forhold til spilling. Over 6000 nordmenn har svart på spørsmål om sine spillvaner og om de føler at reklamen påvirker dem.

Undersøkelsen viser at risiko- og problemspillere («spilleavhengige») i større grad synes at de blir påvirket av reklame, enn de som har et avslappet forhold til spilling.

– Det kan være at problemspillere er mer impulsive og at det er mer sannsynlig at de har en uriktig oppfatning om enkelte sider ved gambling – for eksempel at de tror sjansen for å vinne er større enn den i virkeligheten er, sier postdoktor Daniel Hanss ved Institutt for samfunnspsykologi til Aftenposten.

Det er forsket lite på dette feltet tidligere, så funnene kan være nyttige for både politikere, interesseorganisasjoner, spillselskaper og andre som er opptatt av pengespill og eventuelt regulering av reklamen.

Studien er publisert i tidsskriftet Psychology of Addictive Behaviors.

 

Les også: Hver fjerde 17-åring gambler (desember 2014)