Home
News

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
Universitetsliv

Statsministeren la ned grunnsteinen for Media City Bergen

Fredag 21. august 2015 la statsminister Erna Solberg ned grunnsteinen for Media City Bergen. Medieklyngen skal bli et internasjonalt ledende miljø for innovasjon og kunnskapsutvikling innenfor mediefeltet.

Statsminister Erna Solberg legger ned grunnsteinen til Media City Bergen, fredag 21. august 2015.
TENK PÅ ET TALL: Fredag 21. august la statsminister Erna Solberg ned grunnsteinen for medieklyngen Bergen Media City, der forskning, utdanning og mediebransje skal møtes. Her tenker hun ut en lur kode til boksen som rommer en gjenstand fra hver av de seks partnerne i prosjektet, mens administrerende direktør i Entra, Arve Regland, ser på.
Photo:
Sverre Ole Drønen

Main content

I 2017 vil de største mediehusene i Bergen og deler av Institutt for informasjons- og medievitenskap være samlet i et stort medietun i Lars Hillesgate. Universitetet i Bergen (UiB) vil ha en sentral plassering i det nye bygget gjennom forskning, utdanning og innovasjon.

Fredag 21. august 2015 la statsminister Erna Solberg ned grunnsteinen på bygget som vil huse Media City Bergen (MCB) i Lars Hilles gate i Bergen.

 

UiB viktig tilskudd til mediemiljøet

Solberg er selv alumn fra UiB og brukte store deler av sin tale til å peke nettopp på betydningen av forskning og innovasjon som en særdeles viktig del av MCB.

– Det at Universitetet i Bergen er med er en stor nyvinning for mediemiljøet. Utvikling av nyhetsformidling og underholdning er nødvendige deler for samfunnet vårt fremover, sa Solberg.

I 2017 kommer bygget i Bergen sentrum til å stå klart, og UiB kommer til å disponere rundt 2 000 kvadratmeter av et totalt areal på 45 000 kvadratmeter, noe som gjør MCB til det største kontorbygget i Bergen sentrum. Mer enn 1 200 mennesker kommer til å ha sin arbeidsplass der.

– Dette er et signalbygg for hele Bergen by, som samtidig bidrar til fornyelse av et strøk i byen og slik gjør Bergen til et enda mer spennende sted. Samtidig styrker det kunnskaps- og kompetansemiljøer i byen, sa hun.

 

Personlig engasjement

Statsministeren tillot seg også å bli personlig og viste til sitt eget engasjement for å få etablert mediestudier da hun for nesten 30 år siden var studentrepresentant i Det akademiske kollegiet ved UiB.

– Det var langtfra alle som satt der som var opptatt av nyskaping og innovasjon. Det var med nød og neppe at det bar gjennom. Mange betraktet media som en skitten bransje, som hadde lite å gjøre med akademia på den tiden, sa statsminister Erna Solberg og fikk frem latteren hos de fremmøtte.

– Det hjalp selvfølgelig ikke at man måtte kjøpe utstyr til det nye mediestudiet fra et konkursrammet kommandittselskap, noe som satt langt inne for de høybårne professorer og dekaner. Heldigvis har ting utviklet seg siden den gang, sa hun før hun la ned grunnsteinen for det nye mediebygget.

 

Internasjonalt ledende miljø

Den overordnede ambisjonen for MCB er å skape et internasjonalt ledende miljø for innovasjon og kunnskapsutvikling innenfor mediefeltet.  Dette skal realiseres ved å øke den faglige samhandlingen mellom medie-, teknologi- og utdannings- og forskningsmiljø.

– Universitetet i Bergen er glad for å få til det unike konseptet Media City Bergen sammen med aktører i media og sammen finne løsningen for morgendagens mediebransje. Dette er ikke bare et lokalt, regionalt eller nasjonalt prosjekt, men et prosjekt som ligger helt i front internasjonalt, sa UiBs rektor Dag Rune Olsen under grunnsteinnedleggelsen.

Han henviste slik indirekte til at UiBs bidrag til MCB blant annet er inspirert av anerkjente Nieman Journalism Lab ved det amerikanske universitetet Harvard. Ved MCB vil UiB blant annet drive eksperimentering med ny og eksisterende teknologi for å utforske og skape nye journalistiske sjangre, samt nye måter å produsere og formidle journalistikk på i fremtiden.

– På samme måten som media blir utfordret av teknologien og må finne nye løsninger, utfordres også universitetets tradisjonelle undervisningsformer av nye medieplattformer. Det krever innovasjon og nye løsninger, sa rektor Olsen før han la til:

– Vi ønsker å rekruttere de beste talentene, og i samarbeid med bransjen ligger løsningen for å utløse deres kreative potensiale. Det er dagens studenter som skal forme fremtidens medievirkelighet.