Home
Education

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
Nyhet

– Jeg kan fortsatt bli nervøs for å holde forelesing

Retorikk-professor Jens Kjeldsen er blant de aller mest drevne i god kommunikasjon. Likevel kan han bli like nervøs for å snakke foran studentene sine som på en konferanse med hundrevis av mennesker.

Jens Kjeldsen foreleser
Jens E. Kjeldsen er utdannet ved Institut for Retorik på Københavns Universitet, hvor han skrev hovedfagsoppgave om politiske fjernsynsdebatter.
Photo:
Solfrid Langeland

Main content

– Jeg underviser fordi jeg mener det jeg driver med kan gi viktig innsikt og forståelse av verden. Målet med undervisningen min er å gi forståelse og engasjement. Jeg vil at studentene skal gå videre og tenke «Hva var det som stod i den boken, egentlig?», sier Jens Kjeldsen.

Han er professor ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen (UiB), og har retorikk, samt offentlig og politisk kommunikasjon som sin hovedinteresse.

 

Søker kunnskap

Kjeldsen er en dreven foreleser og retoriker, og tar ikke lett på det å undervise det han kan best.

– Selv om jeg legger opp til en del faglig kontakt i sosiale medier, er det noe helt eget med å treffe dem ansikt til ansikt. Da kan jeg ikke bare undervise, men også få i gang en personlig dialog. Å treffes slik har en enorm verdi og utrolig engasjerende, sier Kjeldsen.

Han er setter særlig pris på studenter som er nysgjerrige, og de må gjerne korrigere ham.

– Studentene utfordrer meg, og av og til korrigerer de meg. Slik skal det være, sier Kjeldsen.

 

Nervøs for å snakke for studenter

Kjeldsen synes at undervisning har en uvurderlig verdi i seg selv.

– Står man foran mennesker på den måten er det viktig med kunnskap og ønske om å gjøre et inntrykk. Jeg er opptatt av å være så godt forberedt som mulig, og finner aktuelle saker å knytte forelesingen opp til, sier Kjeldsen.

Kjeldsen mener studentene holder ham ung og selv om han har undervist i mer enn tjue år kan han fortsatt bli nervøs for å holde en forelesing.

– Jeg snakker med dem og ser på emnene de velger i oppgavene sine og vet dermed mye om hva som rører seg rundt i verden, sier han.

– Jeg kan bli like nervøs for å holde en forelesing for et knippe studenter som for hundrevis av tilhørere på en konferanse i USA. Jeg ser på studentene mine som viktige, og de gir fort feedback om hva som er bra og hva som ikke er bra.

 

Forenkler mer enn før

Kjeldsen har en annen forelesingsstil nå enn når han begynte.

– Forelesningene mine forsøker ikke først og fremst å overføre informasjon. Det gjør bøker ofte bedre. Forelesninger er best på å gi studentene en overordnet forståelse og å gi dem et levende foredrag. Jeg gir mindre og mindre informasjon på forelesingene nå enn før, påpeker retorikk-professoren.

Det kan likevel være vanskelig å få studentene til å følge med i en verden full av oppdateringer på sosiale medier.

– Jeg gjør det klart at jeg ønsker at de som er til stede faktisk er til stede – og ikke på Facebook eller Internett - og jeg konfronterer dem gjerne om de ikke er mentalt tilstede.

 

Ble inspirert som student

Kjeldsen er utdannet ved Institut for Retorik på Københavns Universitet. Særlig inspirerende var retorikk-professoren Jørgen Fafner.

– Han var et renessansemenneske og multitalent som hadde et klaver stående på instituttet. Han var fantastisk kunnskapsrik og var en stor inspirator for meg.