Home
  • E-mailAsta.Haukas@uib.no
  • Phone+47 55 58 24 88
  • Visitor Address
    HF-bygget, Sydnesplassen 7
  • Postal Address
    Postboks 7805
    5020 Bergen
Academic article
  • Haukås, Åsta. 2019. Einstellungen und Erfahrungen von Lehramtsstudierenden zur Mehrsprachigkeitsorientierung im Deutschunterricht. German as a Foreign Language (GFL). 5-24.
  • Haukås, Åsta. 2018. Den fleirspråklege rikdomen. Communicare - et fagdidaktisk tidsskrift fra Fremmedspråksenteret. 8-13.
  • Haukås, Åsta. 2017. The fostering of multilingualism in GFL materials. Deutsch als Fremdsprache. 158-167.
  • Haukås, Åsta; Malmqvist, Anita; Valfridsson, Ingela. 2016. Sprachbewusstheit und Fremdsprachenlernen. Inwiefern fördert die Grammatik in skandinavischen DaF-Lehrwerken die Sprachbewusstheit der Lernenden? Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht. 1-14.
  • Haukås, Åsta. 2015. Teachers' beliefs about multilingualism and a multilingual pedagogical approach. International Journal of Multilingualism. 1-18.
  • Haukås, Åsta. 2015. A Comparison of L2 and L3 Learners' Strategy Use in School Settings. Canadian Modern Language Review. 383-405.
  • Haukås, Åsta. 2014. Metakognisjon om språk og språklæring i et flerspråklighetsperspektiv. Acta didactica Norden. 17 pages.
  • Haukås, Åsta; Hoheisel, Minka Katharina. 2013. Vermittlung der Textstruktur im fremdsprachlichen Deutschunterricht - eine Interventionsstudie. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht. 76-92.
  • Haukås, Åsta; Hoheisel, Minka Katharina. 2013. Das Vorfeld im argumentativen Text. Eine kontrastive Studie des L1-Norwegischen, des L1-Deutschen und des L2-Deutschen. Deutsch als Fremdsprache. 28-36.
  • Haukås, Åsta. 2012. Lærarhaldningar til språklæringsstrategiar. Norsk pedagogisk tidsskrift. 114-129.
  • Haukås, Åsta; Vold, Eva Thue. 2012. Internasjonale trender innen fremmedspråksdidaktisk forskning. Norsk pedagogisk tidsskrift. 386-401.
  • Haukås, Åsta. 2012. Gewusst wie! Die zentrale Rolle der Bewusstmachung. Fremdsprache Deutsch. 23-27.
  • Haukås, Åsta. 2011. Læringsstrategiar i språkundervisninga. Bedre Skole. 38-42.
  • Gausland, Anna; Haukås, Åsta. 2011. Bruk av ordlæringsstrategier blant norske tyskelever. Acta didactica Norden. 1-13.
Lecture
  • Haukås, Åsta. 2018. Kjerneelementer i fremmedspråk.
  • Haukås, Åsta. 2018. Fleirspråklegheit som ressurs.
  • Haukås, Åsta; Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne. 2018. Book Presentation: Metacognition in Languange Learning and Teaching. .
  • Haukås, Åsta. 2016. Lesson Study som verktøy til profesjonalisering innenfra i læreryrket.
  • Haukås, Åsta. 2016. "Det blir mest å svare på spørsmål frå teksten." Om skrivestøtte i framandspråka.
Popular scientific lecture
  • Haukås, Åsta. 2012. Ordlæringsstrategiar.
  • Haukås, Åsta. 2005. Lingua franca: Engelsk som verdensspåk i og utenfor skolen.
Academic lecture
  • Haukås, Åsta; Coutinho Storto, Andre; Tiurikova, Irina. 2019. The role of language learning in developing students' multilingual and multicultural identity.
  • Haukås, Åsta. 2019. Språklæring og flerspråklighet i klasserommet tilknyttet fagfornyelsen. .
  • Haukås, Åsta. 2019. Sprachenübergreifende Zusammenarbeit in der Lehrerausbildung: Ein Gewinn für DaF-Lehrende und für den DaF-Unterricht?
  • Haukås, Åsta. 2019. Mot det samme målet: Om lærarsamarbeid i språkfaga.
  • Haukås, Åsta. 2018. What are teachers’ beliefs about drawing on pupils’ previous linguistic and language learning knowledge? .
  • Haukås, Åsta. 2018. Various approaches to exploring multilingualism in education.
  • Haukås, Åsta. 2018. Språkfag på lag: Lærarsamarbeid i og på tvers av språkfaga.
  • Haukås, Åsta. 2018. Multilingual and multicultural identities in Norwegian secondary schools .
  • Haukås, Åsta. 2018. Exploring multilingualism in educational contexts.
  • Haukås, Åsta. 2018. Developing language aware citizens in Norwegian schools.
  • Haukås, Åsta. 2017. Teacher collaboration across languages with Lesson Study.
  • Haukås, Åsta. 2017. Multilingualism in foreign language learning: perspectives in the Norwegian context.
  • Haukås, Åsta. 2017. Lesson Study som verktøy for dybdelæring.
  • Haukås, Åsta. 2017. La oss snakke om det! Refleksjon om språk og språklæring som felles satsing i språkfaga.
  • Haukås, Åsta. 2017. Einstellungen zur Übertragbarkeit früherer Sprachlernerfahrungen in den L3-Deutschunterricht.
  • Haukås, Åsta. 2016. Wie viel Grammatik muss sein? Om grammatikken si rolle i norske og svenske tysklæreverk.
  • Haukås, Åsta. 2016. Research on multilingualism in foreign language school settings.
  • Haukås, Åsta. 2016. On the importance of metacognition in language learning.
  • Haukås, Åsta. 2016. Multilingualism on her mind: Stories of identity and beliefs from a teacher of multiple languages .
  • Haukås, Åsta. 2016. Lesson Study: Veien videre.
  • Haukås, Åsta. 2016. Elevframstillingar av språkundervisninga - sjølvportrett til ettertanke.
  • Haukås, Åsta. 2016. Attitudes towards learning L2 English and L3 French, German or Spanish: Insights from learners’ drawings.
  • Haukås, Åsta. 2015. «Jeg sitter og hører på læreren snakke». Bildenarrativer som kilde til innsikt om fremmedspråklæring i ungdomsskolen.
  • Haukås, Åsta. 2015. Språklærersamarbeid på tvers. En innføring i Lesson Study.
  • Haukås, Åsta. 2015. Språkfag på lag. Om metakognisjon i språklæring.
  • Haukås, Åsta. 2015. Metacognition in language teaching.
  • Haukås, Åsta. 2015. Fremmedspråk i ungdomsskolen - et muntlig fag?
  • Haukås, Åsta. 2015. Conditions for multilingualism.
  • Haukås, Åsta. 2014. Third language learning: Teachers' beliefs and practices.
  • Haukås, Åsta. 2014. Multilingualism on my mind: The teacher perspective.
  • Haukås, Åsta. 2014. Mehrsprachigkeit aus der Perspektive der Lehrenden.
  • Haukås, Åsta. 2014. Language teachers in secondary school: Onboard the same boat or on separate floats?
  • Haukås, Åsta. 2014. Framandspråkslæring i eit "usage-based" perspektiv.
  • Haukås, Åsta. 2013. The learning of counterfactuals from a usage-based perspective.
  • Haukås, Åsta. 2013. Språklæringsstrategiar i teori og praksis.
  • Haukås, Åsta; Borlaug, Linda Marie. 2013. Fremmedspråkslæreren som forsker i eget klasserom.
  • Haukås, Åsta. 2013. Fleirspråklegheit er ikkje automatisk ein fordel. Om bruk av læringsstrategiar blant engelsk- og tyskelevar.
  • Haukås, Åsta. 2012. Undervisning i tekstlingvistikk? Presentasjon av ein intervensjonsstudie.
  • Haukås, Åsta. 2012. The more is not automatically the better: L3 learners' strategy use in a school setting.
  • Haukås, Åsta. 2012. Teacher's beliefs: Seks lærarstemmer om tyskundervisninga.
  • Haukås, Åsta. 2012. Language learning strategies: Foreign language teachers' beliefs and practices.
  • Haukås, Åsta. 2012. Eine kontrastive Analyse der Informationsstruktur in muttersprachlichen und fremdsprachlichen Texten.
  • Hoheisel, Minka ; Haukås, Åsta. 2011. Texte schreiben, die deutsch klingen - Kontrastive Textlinguistik im Deutschunterricht?
  • Haukås, Åsta; Hole Bjørnsen, Catharina; Grafton Sætren, Anne. 2011. Lærar og forskar saman for betre leseforståing i framandspråka.
  • Haukås, Åsta. 2010. Strategisk språklæring. Eit dagskurs for framandspråkslærarar i vidaregåande skole.
  • Haukås, Åsta. 2010. Strategiar for språklæring.
  • Haukås, Åsta. 2010. Språklæringsstrategiar: Kva er det og kvifor treng vi det?
  • Haukås, Åsta. 2010. Kontrastive Textlinguistik und ihre Folgen für den Fremdsprachenerwerb.
  • Haukås, Åsta; Hoheisel, Minka Katharina. 2010. Information structure in L1 Norwegian and L1/L2 German argumentative texts.
  • Haukås, Åsta; Hoheisel, Minka Katharina. 2010. How to start a sentence: The prefield in L1 Norwegian and L1/L2 German argumentative texts.
  • Haukås, Åsta. 2010. From L2 to L3: Is there a positive transfer of language learning strategies?
  • Haukås, Åsta. 2010. Framandspråklæring i eit kognitiv lingvistisk perspektiv.
  • Haukås, Åsta. 2010. A cognitive linguistic approach to language learning and language teaching.
  • Haukås, Åsta. 2009. On input frequency, transfer and grammar instruction in the second language learning process.
  • Haukås, Åsta. 2009. Frekvens, transfer og/eller grammatikkundervisning? Ei kognitiv lingvistisk tilnærming til andrespråkslæring.
  • Haukås, Åsta. 2009. Do L3 learners use language learning strategies more frequently than L2 learners?
  • Haukås, Åsta. 2009. A usage-based approach to the L2 acquisition of German.
  • Haukås, Åsta. 2008. Input frequency and the acquisition of the unreal conditional.
  • Haukås, Åsta. 2007. On input frequency, transfer and the effect of instruction.
  • Haukås, Åsta. 2007. I hvor stor grad kan frekvens i innputt forklare hvilke verbformer studenter velger når de skal lage tyske betingelsessetninger?
  • Haukås, Åsta. 2006. Sprachlernstrategien in der Zweitspracherwerbsforschung.
  • Haukås, Åsta. 2006. Mozart im DaF-Unterricht. Anregungen für den Gebrauch von klassischer Musik im Fremdsprachenunterricht.
  • Haukås, Åsta. 2006. Metoder for å forske på tilegnelsen av tyske hypotetiske betingelser - et forsvar for metodetriangulering.
  • Haukås, Åsta. 2006. Er det mulig å skille gode andrespråksteorier fra dårlige med utgangspunkt i fastlagte kriterier?
  • Haukås, Åsta. 2005. The acquisition of German unreal conditionals among Norwegian L2 learners.
  • Haukås, Åsta. 2005. The acquisition of German conditionals among Norwegian L2 learners.
  • Haukås, Åsta. 2005. Ist Grammatikunterricht in der Schule überhaupt sinnvoll? Einige Erkenntnisse der Zweitspacherwerbsforschung.
Book review
  • Haukås, Åsta. 2013. Læreren med forskerblikk. Innføring i vitenskapelig metode for lærerstudenter. Norsk pedagogisk tidsskrift. 76-77.
  • Haukås, Åsta. 2007. Om å vurdere kvaliteten på andrespråksteorier - en anmeldelse av Geoff Jordans Theory construction in second language acquisition. NOA - Norsk som andrespråk. 86-92.
Academic anthology/Conference proceedings
  • Haukås, Åsta; Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne. 2018. Metacognition in Language Learning and Teaching. Routledge.
  • Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne; Haukås, Åsta. 2018. Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk.
Academic monograph
  • Haukås, Åsta. 2011. Frequenz, Transfer und/oder Grammatikunterricht? Der L2-Erwerb des deutschen hypothetischen Konditionalgefüges aus kognitiv linguistischer Sicht.
Thesis at a second degree level
  • Haukås, Åsta. 1999. Der Erwerb der deutschen Konditionalgefüge bei norwegischen Germanistikstudenten.
Masters thesis
  • Nydal, Sigbjørn Ottar. 2010. Gibt es einen Platz für Übersetzung im Klassenraum?
  • Gausland, Anna. 2009. Vokabellernstrategien bei norwegischen Deutschlernern in der gymnasialen Oberstufe. Eine interventionalistische und deskriptive Studie.
Popular scientific article
  • Haukås, Åsta. 2006. Mozart im DaF-Unterricht. Anregungen für den Gebrauch von klassischer Musik im Fremdsprachenunterricht. Språk og språkundervisning. 23-25.
  • Haukås, Åsta. 2005. De nye læreplanene og engelsk som internasjonalt språk. Språk og språkundervisning. 44-47.
Doctoral dissertation
  • Haukås, Åsta. 2009. Frequenz, Transfer und/oder Grammatikunterricht? Der L2-Erwerb des deutschen hypothetischen Konditionalgefüges aus kognitiv linguistischer Sicht.
  • Haukås, Åsta. 2009. Frequenz, Transfer und/oder Grammatikunterricht? Der L2-Erwerb des deutschen Konditionalgefüges aus kognitiv linguistischer Sicht.
Interview
  • Haukås, Åsta. 2017. Ideen für den Unterricht. Interview mit Åsta Haukås.
  • Haukås, Åsta. 2017. Hva hemmer og hva fremmer språklæringen?
  • Haukås, Åsta. 2016. Innvandrarar kjem til biblioteka for å lære norsk.
Programme participation
  • Haukås, Åsta. 2019. "Det flerspråklige gullet", debatt på Arendalsuka.
Academic chapter/article/Conference paper
  • Haukås, Åsta. 2019. Zur Übertragbarkeit früherer Sprachlernerfahrungen in den L3-Deutschunterricht. 11 pages.
  • Haukås, Åsta. 2018. Teachers' Beliefs about Language Instruction. 15 pages.
  • Haukås, Åsta; Speitz, Heike. 2018. Plurilingual Learning and Teaching. 19 pages.
  • Haukås, Åsta. 2018. Metakognisjon og språklæringsstrategiar. 15 pages.
  • Haukås, Åsta. 2018. Metacognition in Language Learning and Teaching: An Overview. 20 pages.
  • Haukås, Åsta. 2018. Individuelle forskjellar: Motivasjon, alder og språktalent. 17 pages.
  • Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne; Haukås, Åsta. 2018. Fremmedspråksdidaktikk før og nå. 15 pages.
  • Haukås, Åsta; Speitz, Heike. 2018. Flerspråklighet og språkfagene i skolen. 16 pages.
  • Haukås, Åsta. 2014. Lærerens forestillinger om språkundervisningen. 13 pages.
  • Haukås, Åsta. 2007. The Acquisition of German Unreal Conditionals by Norwegian L2 Learners. 15 pages.
Foreword
  • Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne; Haukås, Åsta. 2018. Forord. 13-17.
Introduction
  • Haukås, Åsta; Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne. 2018. Introduction. 1-10.

More information in national current research information system (CRIStin)

Twitter