Home
Ann-Kristin H. Gujord's picture

Ann-Kristin H. Gujord

Associate Professor, Associate professor in Norwegian as a second language
  • E-mailAnn-Kristin.Gujord@uib.no
  • Phone+47 55 58 24 57+47 988 30 611
  • Visitor Address
    HF-bygget, Sydnesplassen 7
  • Postal Address
    Postboks 7805
    5020 Bergen

My research is in the field of second language acquistion. My core research interest lies in the morphological and syntactic development in adult and child L2 acquisition, linguistic and nonlinguistic factors hindering and facilitating L2 learning as well as the exploration of challenges specific to different groups of adult learners. 

I take advantage of different methods (corpus, narratives, interview) and different types of data (written and oral) in my researh.

 

Pedagogical publications

Gujord, A. K. H. 2017. Språkutvikling hos barn i ulike språklæringssituasjonar. In M. Selås og A. K. H. Gujord (Eds.). Språkmøte i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget, 9-33.

Cejka, D, Gujord, A. K. H. og Selås, M. 2017. Ein mangfaldig barnehage. In M. Selås og A. K. H. Gujord (Eds.). Språkmøte i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget, 63-64

Bugge, E., Selås, M. og Gujord, A. K. H. 2017. Språket i bruk. In M. Selås og A. K. H. Gujord (Eds.). Språkmøte i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget, 63-64.

Helland, A. K. 2009. Når vaksne lærer norsk som andrespråk – gjer undervisning nokon skilnad? Norsklæreren, nr. 4, 52-55.

Helland, A. K. 2007. Norsk som andrespråk? Syn og Segn, nr. 4, 82– 90.

 

Media

«Å flytta ungane mellom klokka ni og to vil ikkje endra noko» Interview, På Høyden 18. mai 2018

«Maksgrense løyser ikkje språkproblem» Letter to the editor, Bergens Tidende 7. mai 2018 saman med Magnhild Selås

«Misbruk av språktester» Letter to the editor, Bergens Tidende 14. mars 2018 saman med Cecilie Hamnes Carlsen, Edit Bugge og Ingrid Buanes

«Jo, det er ein vesentleg skilnad på å lære første og andrespråk» Letter to the editor, forsking.no 4. oktober 2017 saman med Magnhild Selås

«Språk for heile livet» Feature story, Bergens Tidende 25. juli 2016

«Gjev ikkje betre borgarar» Feature story, Dag og Tid 13. mars 2015

«Språktest med snubletråder» Letter to the editor, Klassekampen 18. november 2014 saman med Anne Lene Berge og Ingvild Kleiveland

Introduction to "Refleksjoner gjennom andrespråksprismet" by Jon Erik Hagen, 2005. In  A. Vikøy, S. Ragnhildstveit and M. Nordanger (Eds.), Fra grammatikk til språkpolitikk. Utdrag fra Jon Erik Hagens forfatterskap. Oslo: Novus Forlag. 2013.

«Gje dei ein trygg og god start». Letter to the editor, Bergens Tidende juni 2012 saman med Kari Tenfjord.

«Det er norsk som gjelder». Feature story, Bergens Tidende 23. februar 2011

"Norsk som andrespråk?"  Syn og Segn, nr. 4, 82, 2007

«Godt om språkleg mangfald i Noreg.» Review in Norsk lingvistisk tidsskrift, 2010, årg. 28, nr. 2.

«Ein seigliva myte» Feature story, Klassekampen 23. desember 2004

Teaching

I am currently course coordinator in Norwegian as a second language at The Department of Linguistic, Literary and Aesthetic Studies.

I usually teach the following courses: NORAN104, NORAN101 and NORAN115.

I am sometimes also involved in PRISME  and other continuing education courses offered in Norwegian as a second language at our department.

Doctoral supervision

Master supervision

Ongoing MA projects

Completed MA projects

Scientific publiations

Gujord, A. K H. 2017. The ‘perfect candidate’ for transfer: A discussion of L1 influence in L2 acquisition of tense-aspect morphology. In A. Golden, S. Jarvis og K. Tenfjord (Eds.). Crosslinguistic influence and distinctive patterns of language learning. Findings and insights from a learner corpus. Bristol: Multilingual Matters, 29-63.

Gujord, A. K H. 2017. Eit empirisk tilskot til utforskinga av finittheit- og tempusdistinksjonar i norsk som andrespråk. NOA – norsk som andrespråk, 2017, nr. 2. http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1425/1410

Gujord, A. K H. 2017.  "Hos en voksen er tanken helt full av masse ting". Personlege narrativar i Norsk andrespråkskorpus (ASK) – ei kjelde til innsikt i læringsprosessen". Acta Didactica Norge, 2017, vol. 11 nr. 1,  1-22 http://dx.doi.org/10.5617/adno.3913

Gujord, A. K H. 2015. L2 acquisition of temporality: Findings from a corpus based study of the grammatical encoding of past time. BeLLS 6, 63-86. https://bells.uib.no/bells/article/view/809

Gujord, A. K H. 2013. Grammatical encoding of past time in L2 Norwegian. The roles of L1 influence and verb semantics. (Doctoral thesis), Universitetet i Bergen. http://bora.uib.no/handle/1956/6867

Gujord, A. K H. 2013. Tempus og rammeverksnivå. In C. Carlsen (Ed.). Norsk Profil. Det felles europeiske rammeverket spesifisert for norsk. Et første steg. Oslo: Novus Forlag, 73-106.

Gujord, A. K H. 2013. Aksjonsart -ein diskusjon av vanskar knytt til klassifisering av verbfrasar i aksjonart i innlærarspråk. Nordand -nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, vol. 8 nr. 2, 35-60.

Gujord, A. K H. 2013. Individuelle skilnadar i andrespråkslæringa: Om status og trendar i forskinga. NOA -Norsk som andrespråk, vol. 29 nr. 2, 5-36.http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/843

Helland, A. K. 2010. Aspekthypotesen i norsk innlærarspråk. In Johansen, H., Golden, A., Hagen, J. E. og Helland, A. K. (Eds.). Systematisk, variert, men ikke tilfeldig. Antologi om norsk som andrespråk i anledning Kari Tenfjords 60-årsdag. Oslo: Novus Forlag, 175-189.

Helland, A. K. 2008. Grammaticalisation of temporality in SLA. In Jenset, G., Heggelund, Ø. I., Cardona, M. D, Wold, S. H. og Didriksen, A. A (Eds.). Linguistics in the making: Selected papers from the second Scandinavian PhD conference in linguistics and philology in Bergen, June 4-6, 2007. Novus Forlag, 141-164

Helland, A. K. 2008. Utvikling av perfektum i individ og språksamfunn. NOA-Norsk som andrespråk, vol. 24 nr. 2, 23-49

Helland, A. K. 2006. I møte med eit tempusprominent språk. NOA-Norsk som andrespråk, vol. 27 nr. 1, 7-23.

Helland, A. K. 2006. I møte med eit tempusprominent språk. Ei undersøking av mellomspråka til vietnamesiske norskinnlærarar. In Sandøy. H. og Tenfjord, K. (Eds.). Den nye norsken? Nokre peilepunkt under globaliseringa. Oslo: Novus Forlag, 214-230

 

Edited books and journals

Selås, M. og Gujord, A. K. H. (Eds.). 2017. Språkmøte i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget.

Alstad, G. T., Gujord, A. K. H. og Tonne, I. (Eds.) NOA – norsk som andrespråk, 2017, vol. 34 nr. 2. Oslo: Novus Forlag.

Alstad, G. T., Gujord, A. K. H. og Tonne, I. (Eds.) NOA – norsk som andrespråk, 2017, vol. 33 nr. 1. Oslo: Novus Forlag.

Alstad, G. T., Gujord, A. K. H. og Tonne, I. (Eds.) NOA – norsk som andrespråk, 2016, vol. 32 nr. 12. Oslo: Novus Forlag.

Gujord, A. K. H., Nacey, S. og Ragnhildstveit, S. (Eds.) 2015. Learner Corpus Research: LCR2013 Conference Proceedings. Bergen Language and Linguistics Studies, BeLLS, årg. 6. https://bells.uib.no/index.php/bells/issue/view/181

Brunstad, E., Gujord, A. K. H. og Bugge, E. (Eds.) 2015. Rom for språk. Nye innsikter i språkleg mangfald. Oslo: Novus Forlag.

Johansen, H., Golden, A., Hagen, J. E. og Helland, A. K. (Eds.) 2010.  Systematisk, variert, men ikke tilfeldig. Antologi om norsk som andrespråk i anledning Kari Tenfjords 60-årsdag. Oslo: Novus Forlag.

 

 

Textbook
  • Selås, Magnhild; Gujord, Ann-Kristin Helland. 2017. Språkmøte i barnehagen. Fagbokforlaget.
Academic article
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Neteland, Randi; Selås, Magnhild. 2018. Framvekst av morfologi, syntaks og ordforråd i tidleg andrespråksutvikling - ein longitudinell kasusstudie. NOA - Norsk som andrespråk. 93-127.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2017. “Hos en voksen er tanken helt full av masse ting”. Personlege narrativar i Norsk andrespråkskorpus (ASK) – ei kjelde til innsikt i læringsprosessen? Acta didactica Norden. 1-22.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2017. Eit empirisk tilskot til utforskinga av finttheit- og tempusdistinksjonar i norsk som andrespråk. NOA - Norsk som andrespråk. 88-116.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2015. L2 acquisition of temporality: Findings from a corpus based study of the grammatical encoding of past time. Bergen Language and Linguistics Studies (BeLLS). 63-86.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2013. Individuelle skilnadar i andrespråkslæringa: Om status og trendar i forskinga. NOA - Norsk som andrespråk. 5-36.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2013. Aksjonsart - ein diskusjon av vanskar knytt til klassifisering av verbfrasar i aksjonart i innlærarspråk. Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning. 35-60.
  • Helland, Ann-Kristin. 2009. Når vaksne lærer norsk som andrespråk - gjer undervisning nokon skilnad? Norsklæreren. 52-55.
  • Helland, Ann-Kristin. 2008. Utvikling av perfektum i individ og språksamfunn. NOA - Norsk som andrespråk. 23-49.
  • Helland, Ann-Kristin. 2007. Norsk som andrespråk? Syn og Segn. 82-90.
  • Helland, Ann-Kristin Kleppe. 2006. I møte med eit tempusprominent språk. NOA - Norsk som andrespråk. 7-23.
Lecture
  • Cejka, Dagmar Andrea; Selås, Magnhild; Bugge, Edit; Neteland, Randi; Gujord, Ann-Kristin Helland. 2016. The Linguistic Climate in a Multilingual Kindergarten in Norway.
Popular scientific lecture
  • Helland, Ann-Kristin. 2008. Tospråklighet – en ressurs for individ og samfunn.
Academic lecture
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Molde, Else Berit; Olsen, Anna-Marie Kjøde; Wunderlich, Ilka. 2019. «There is still always a wall…» Internasjonalt tilsette i spennet mellom norsk og engelsk i akademia (NINjA) .
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Molde, Else Berit; Olsen, Anna-Marie Kjøde; Wunderlich, Ilka. 2019. Språkleg praksis og behov blant internasjonalt tilsette på norske universitet og høgskular.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Neteland, Randi; Selås, Magnhild. 2019. Learning to ask questions in Norwegian L1 and L2.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Molde, Else Berit; Olsen, Anna-Marie Kjøde; Wunderlich, Ilka. 2019. I kva grad kan og bruker internasjonalt tilsette i akademia norsk? .
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Ragnhildstveit, Silje. 2018. Tverrspråkleg påverknad – status og trendar i norsk andrespråksforsking.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Molde, Else Berit; Olsen, Anna-Marie Kjøde; Wunderlich, Ilka. 2018. NINjA Norsk i akademia/Norwegian in Academia.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Neteland, Randi; Selås, Magnhild. 2018. Innlæring av spørsmålstypar i norsk som første- og andrespråk.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Neteland, Randi; Selås, Magnhild. 2018. Framvekst av syntaks i tidleg andrespråksutvikling .
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Halverson, Sandra Louise; Jensen, Bård Uri. 2017. Subjektrealisering i norsk og engelsk i ulike språklege modusar.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Halverson, Sandra Louise; Jensen, Bård Uri. 2017. Subjektrealisering hos andrespråkinnlærere og oversettere.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2016. Utfordringar for vaksne i møte med norsk som andrespråk.
  • Halverson, Sandra Louise; Gujord, Ann-Kristin Helland; Jenset, Gard Buen. 2016. Multicompetence and corpus data: comparing language production across language modes.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2016. Language tests and civic rights in Norway.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2015. «Hos en voksen er tanken helt full av masse ting». Personlege narrativar i ASK - ei kjelde til innsikt i læringsprosessen?
  • Bugge, Edit; Gujord, Ann-Kristin Helland; Neteland, Randi; Selås, Magnhild. 2015. Språkleg praksis i ein multikulturell barnehage.
  • Halverson, Sandra Louise; Gujord, Ann-Kristin Helland. 2015. Faktorar som påverkar leksikalske val i innlærerspråk og omsett språk - rapport frå en pilotstudie.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Bugge, Edit; Carlsen, Cecilie Hamnes. 2014. Variasjon i læringsutfall blant kandidatar som går opp til Norskprøve 2 og Norskprøve 3: Utkast til analysemodell.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2014. Tileigninga av tempus i norsk som andrespråk - semantikk og struktur.
  • Carlsen, Cecilie ; Bugge, Edit; Gujord, Ann-Kristin Helland. 2014. The effect of internal and external variables on language learning and test scores.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2014. Nynorsk som andrespråk – aktuelle forskingsspørsmål.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2013. Universelle og språkspesifikke trekk i andrespråkstileigning av fortidsmorfologi i norsk.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2013. The perfect candidate for transfer.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2013. Tempus og rammeverksnivå: presentasjon av ei undersøking.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2013. Rom for språk - eit individperspektiv.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2013. L2 acquisition of temporality: Universal or specific? Findings from a corpus based study of the grammatical encoding of past time in L2 Norwegian.
  • Helland, Ann-Kristin. 2011. What is the relationship between universal mechanisms in L2 acquisition and crosslinguistic transfer?
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2011. Rapport frå eit ph.d.-prosjekt: Problemstilingar knytt til prøving av hypotesar på ein type av språkbruksdata.
  • Helland, Ann-Kristin. 2011. Presentasjon av Ph.d.-prosjekt.
  • Helland, Ann-Kristin. 2011. A discussion of methodological and statistical challenges in PhD.-project.
  • Helland, Ann-Kristin. 2009. Tid og tempus i innlærerspråk.
  • Helland, Ann-Kristin. 2009. Grammaticalisation of the Perfect - perspectives from ontogenesis and phylogenesis.
  • Helland, Ann-Kristin. 2008. The study of L1 influence in acquistion of temporality in Norwegian.
  • Helland, Ann-Kristin. 2008. Perfektum i norsk - typologi og innlæring.
  • Helland, Ann-Kristin. 2007. Temporalitet i vietnamesisk, norsk og somali: Ei kontrastiv samanlikning.
  • Helland, Ann-Kristin. 2007. Grammatikalisering av den konseptuell kategorien tid.
  • Helland, Ann-Kristin. 2007. Grammaticalization of temporality in second language learning.
  • Helland, Ann-Kristin. 2006. I møte med eit tempusprominent språk.
Editorial
  • Alstad, Gunhild Tomter; Gujord, Ann-Kristin Helland; Opsahl, Toril. 2019. Forord og redaksjonelt arbeid. NOA - Norsk som andrespråk. 3-4.
  • Alstad, Gunhild Tomter; Gujord, Ann-Kristin Helland; Opsahl, Toril. 2019. Forord og redaksjonelt arbeid. NOA - Norsk som andrespråk. 3-4.
  • Alstad, Gunhild Tomter; Opsahl, Toril; Gujord, Ann-Kristin Helland. 2018. Forord. NOA - Norsk som andrespråk. 3-9.
  • Alstad, Gunhild Tomter; Gujord, Ann-Kristin Helland; Tonne, Ingebjørg. 2016. Innledning i NOA Norsk som andrespråk, Nr 1-2 (2016). NOA - Norsk som andrespråk. 2 pages.
Reader opinion piece
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2015. Gjev ikkje betre borgarar. Dag og Tid.
  • Tenfjord, Kari; Gujord, Ann-Kristin Helland. 2012. Gje dei ein trygg og god start. Bergens Tidende. 29-29.
  • Helland, Ann-Kristin. 2011. Det er norsk som gjelder. Bergens Tidende.
  • Helland, Ann-Kristin. 2004. Ein seigliva myte. Klassekampen.
Book review
  • Helland, Ann-Kristin. 2010. Godt om språkleg mangfald i Noreg. NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift.
Academic anthology/Conference proceedings
  • Bjørhusdal, Eli; Bugge, Edit; Fretland, Jan Olav; Gujord, Ann-Kristin Helland. 2018. Å skrive nynorsk og bokmål. Nye tverrfaglege perspektiv. Det Norske Samlaget.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Randen, Gunhild Tveit. 2018. Norsk som andrespråk - perspektiver på læring og utvikling. Cappelen Damm Akademisk.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Nacey, Susan Lee; Ragnhildstveit, Silje. 2015. Learner Corpus Research: LCR2013 Conference Proceedings. Universitetet i Bergen.
  • Brunstad, Endre; Gujord, Ann-Kristin Helland; Bugge, Edit. 2014. Rom for språk. Nye innsikter i språkleg mangfald. Novus Forlag.
  • Johansen, Hilde; Golden, Anne; Hagen, Jon Erik; Helland, Ann-Kristin. 2010. Systematisk, variert, men ikke tilfeldig. Antologi om norsk som andrespråk i anledning Kari Tenfjords 60-årsdag. Novus Forlag.
Thesis at a second degree level
  • Helland, Ann-Kristin. 2005. I møte med eit tempusprominent språk - ei undersøking av mellomspråka til vietnamesiske norskinnlærarar.
Feature article
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Molde, Else Berit; Olsen, Anna-Marie Kjøde; Wunderlich, Ilka. 2020. Norsk når du kan, engelsk når du må. Bergens Tidende.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Bugge, Edit; Carlsen, Cecilie Hamnes. 2019. Hvor godt norsk er 'godt nok'? Klassekampen.
  • Carlsen, Cecilie Hamnes; Bugge, Edit; Gujord, Ann-Kristin Helland. 2019. Forskare: Språktest ger inte bättre integration. Svenska dagbladet.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Selås, Magnhild. 2018. Maksgrense løyser ikkje språkproblem. Bergens Tidende.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2016. Språk for heile livet. Bergens Tidende.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Berge, Anne Lene; Vevle, Ingvild Kleiveland. 2014. Språktest med snubletråder. Klassekampen.
Doctoral dissertation
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2013. Grammatical encoding of past time in L2 Norwegian.
Interview
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Olsen, Anna-Marie Kjøde. 2019. Engelsk i akademia: Møter få eller ingen krav om å lære norsk.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2018. Ordskifte - Norsk som andrespråk.
  • Strand, Hilde Kristin; Bugge, Edit; Gujord, Ann-Kristin Helland. 2015. Seier nei til statsborgartest.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2013. Bør nytte morsmålet i norskopplæringa.
Programme participation
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2014. Kritisk til forslag om nye språkkrav til innvandrere.
Academic chapter/article/Conference paper
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Ragnhildstveit, Silje. 2018. Tverrspråkleg påverknad – status og trendar i norsk andrespråksforsking. 31 pages.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2017. The 'Perfect Candidate' for Transfer: A discussion of L1 Influence in L2 Acquisition of Tense-Aspect Morphology. 35 pages.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2017. Språkutvikling hos barn i ulike språklæringssituasjonar. 49 pages.
  • Brunstad, Endre; Gujord, Ann-Kristin Helland. 2014. Introduksjon. 22 pages.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2013. Tempus og rammeverksnivå. 34 pages.
  • Helland, Ann-Kristin. 2010. Aspekthypotesen i norsk innlærarspråk. 15 pages.
  • Helland, Ann-Kristin. 2008. Grammaticalisation of temporality in SLA. 24 pages.
  • Helland, Ann-Kristin Kleppe. 2006. I møte med eit tempusprominent språk. Ei undersøking av mellomspråka til vietnamesiske norskinnlærarar. 17 pages.
Introduction
  • Bjørhusdal, Eli; Bugge, Edit; Fretland, Jan Olav; Gujord, Ann-Kristin Helland. 2018. Å skriva nynorsk og bokmål: ein introduksjon . 11-19.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2013. Introduksjon til "Refleksjoner gjennom andrespråksprismet" forfatta av Jon Erik Hagen, 2005. 154-155.
Chapter
  • Bugge, Edit; Selås, Magnhild; Gujord, Ann-Kristin Helland. 2017. Språket i bruk. 63-94. In:
    • Selås, Magnhild; Gujord, Ann-Kristin Helland. 2017. Språkmøte i barnehagen. Fagbokforlaget.
  • Cejka, Dagmar Andrea; Gujord, Ann-Kristin Helland; Selås, Magnhild. 2017. Ein mangfaldig barnehage. 9-33. In:
    • Selås, Magnhild; Gujord, Ann-Kristin Helland. 2017. Språkmøte i barnehagen. Fagbokforlaget.

More information in national current research information system (CRIStin)