Ann-Kristin Helland Gujord
- E-mailAnn-Kristin.Gujord@uib.no
- Phone+47 55 58 24 57
- Visitor AddressSydnesplassen 7HF-bygget5007 Bergen
- Postal AddressPostboks 78055020 Bergen
My research is in the field of second language acquistion. My core research interest lies in the morphological and syntactic development in adult and child L2 acquisition, linguistic and nonlinguistic factors hindering and facilitating L2 learning as well as the exploration of challenges specific to different groups of adult learners.
I take advantage of different methods (corpus, narratives, interview) and different types of data (written and oral) in my researh.
Project manager in Adult Acquisition of Norwegian as a second language (ALAN) and Norwegian in Academia.
Pedagogical publications
Gujord, A. K. H. 2017. Språkutvikling hos barn i ulike språklæringssituasjonar. In M. Selås og A. K. H. Gujord (Eds.). Språkmøte i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget, 9-33.
Cejka, D, Gujord, A. K. H. og Selås, M. 2017. Ein mangfaldig barnehage. In M. Selås og A. K. H. Gujord (Eds.). Språkmøte i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget, 63-64
Bugge, E., Selås, M. og Gujord, A. K. H. 2017. Språket i bruk. In M. Selås og A. K. H. Gujord (Eds.). Språkmøte i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget, 63-64.
Helland, A. K. 2009. Når vaksne lærer norsk som andrespråk – gjer undervisning nokon skilnad? Norsklæreren, nr. 4, 52-55.
Helland, A. K. 2007. Norsk som andrespråk? Syn og Segn, nr. 4, 82– 90.
Media
«Å flytta ungane mellom klokka ni og to vil ikkje endra noko» Interview, På Høyden 18. mai 2018
«Maksgrense løyser ikkje språkproblem» Letter to the editor, Bergens Tidende 7. mai 2018 saman med Magnhild Selås
«Misbruk av språktester» Letter to the editor, Bergens Tidende 14. mars 2018 saman med Cecilie Hamnes Carlsen, Edit Bugge og Ingrid Buanes
«Jo, det er ein vesentleg skilnad på å lære første og andrespråk» Letter to the editor, forsking.no 4. oktober 2017 saman med Magnhild Selås
«Språk for heile livet» Feature story, Bergens Tidende 25. juli 2016
«Gjev ikkje betre borgarar» Feature story, Dag og Tid 13. mars 2015
«Språktest med snubletråder» Letter to the editor, Klassekampen 18. november 2014 saman med Anne Lene Berge og Ingvild Kleiveland
Introduction to "Refleksjoner gjennom andrespråksprismet" by Jon Erik Hagen, 2005. In A. Vikøy, S. Ragnhildstveit and M. Nordanger (Eds.), Fra grammatikk til språkpolitikk. Utdrag fra Jon Erik Hagens forfatterskap. Oslo: Novus Forlag. 2013.
«Gje dei ein trygg og god start». Letter to the editor, Bergens Tidende juni 2012 saman med Kari Tenfjord.
«Det er norsk som gjelder». Feature story, Bergens Tidende 23. februar 2011
"Norsk som andrespråk?" Syn og Segn, nr. 4, 82, 2007
«Godt om språkleg mangfald i Noreg.» Review in Norsk lingvistisk tidsskrift, 2010, årg. 28, nr. 2.
«Ein seigliva myte» Feature story, Klassekampen 23. desember 2004
Teaching
I usually teach the following courses: NORAN106, NORAN104, NORAN204-L, and NORAN250.
I am sometimes also involved in PRISME and other continuing education courses offered in Norwegian as a second language at our department.
I also supervise doctoral students and master students.
Scientific publiations
Gujord, A. K. H., Molde, E. B., Olsen, A. M. K. & Wunderlich, I. (2022). Vilkår for læring og bruk av andrespråk i akademia: Internasjonalt tilsette sine erfaringar med språk på norske universitet og høgskular i lys av rådande språkpolitikk [Conditions for learning and using the L2 in academia: International employees's language experience in higher educational institutions in Norway in light of current language policy]. Bergen Language and Linguistics Studies (BeLLS), 12(1), 295-317
Gujord, A. K. H., Neteland, R. & Selås, M. (2022). Kor e alle k-ar hen? Variasjon mellom k- og v- i spørjeord blant bergenske barnehagebarn [Where are all the k's gone? Socilinguistic variation between k- and v- in question words among children in kindergartens in Bergen]. Bergen Language and Linguistics Studies (BeLLS), 12(1), 295-317
Gujord, A. K. H. (2021). Syntaktisk kompleksitet på tvers av rammeverksnivå [Syntactic complexity across proficiency levels]. NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift. 2021, 39 (1), 177-205.
Gujord, A. K H. (2017). Eit empirisk tilskot til utforskinga av finittheit- og tempusdistinksjonar i norsk som andrespråk. NOA – norsk som andrespråk, 2017, nr. 2. http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1425/1410
Gujord, A. K H. 2017. "Hos en voksen er tanken helt full av masse ting". Personlege narrativar i Norsk andrespråkskorpus (ASK) – ei kjelde til innsikt i læringsprosessen". Acta Didactica Norge, 2017, vol. 11 nr. 1, 1-22 http://dx.doi.org/10.5617/adno.3913
Gujord, A. K H. 2015. L2 acquisition of temporality: Findings from a corpus based study of the grammatical encoding of past time. BeLLS 6, 63-86. https://bells.uib.no/bells/article/view/809
Gujord, A. K H. 2013. Grammatical encoding of past time in L2 Norwegian. The roles of L1 influence and verb semantics. (Doctoral thesis), Universitetet i Bergen. http://bora.uib.no/handle/1956/6867
Gujord, A. K H. 2013. Tempus og rammeverksnivå. In C. Carlsen (Ed.). Norsk Profil. Det felles europeiske rammeverket spesifisert for norsk. Et første steg. Oslo: Novus Forlag, 73-106.
Gujord, A. K H. 2013. Aksjonsart -ein diskusjon av vanskar knytt til klassifisering av verbfrasar i aksjonart i innlærarspråk. Nordand -nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, vol. 8 nr. 2, 35-60.
Gujord, A. K H. 2013. Individuelle skilnadar i andrespråkslæringa: Om status og trendar i forskinga. NOA -Norsk som andrespråk, vol. 29 nr. 2, 5-36.http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/843
Helland, A. K. 2010. Aspekthypotesen i norsk innlærarspråk. In Johansen, H., Golden, A., Hagen, J. E. og Helland, A. K. (Eds.). Systematisk, variert, men ikke tilfeldig. Antologi om norsk som andrespråk i anledning Kari Tenfjords 60-årsdag. Oslo: Novus Forlag, 175-189.
Helland, A. K. 2008. Grammaticalisation of temporality in SLA. In Jenset, G., Heggelund, Ø. I., Cardona, M. D, Wold, S. H. og Didriksen, A. A (Eds.). Linguistics in the making: Selected papers from the second Scandinavian PhD conference in linguistics and philology in Bergen, June 4-6, 2007. Novus Forlag, 141-164
Helland, A. K. 2008. Utvikling av perfektum i individ og språksamfunn. NOA-Norsk som andrespråk, vol. 24 nr. 2, 23-49
Helland, A. K. 2006. I møte med eit tempusprominent språk. NOA-Norsk som andrespråk, vol. 27 nr. 1, 7-23.
Helland, A. K. 2006. I møte med eit tempusprominent språk. Ei undersøking av mellomspråka til vietnamesiske norskinnlærarar. In Sandøy. H. og Tenfjord, K. (Eds.). Den nye norsken? Nokre peilepunkt under globaliseringa. Oslo: Novus Forlag, 214-230
Edited books and journals
Selås, M. og Gujord, A. K. H. (Eds.). 2017. Språkmøte i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget.
Alstad, G. T., Gujord, A. K. H. og Tonne, I. (Eds.) NOA – norsk som andrespråk, 2017, vol. 34 nr. 2. Oslo: Novus Forlag.
Alstad, G. T., Gujord, A. K. H. og Tonne, I. (Eds.) NOA – norsk som andrespråk, 2017, vol. 33 nr. 1. Oslo: Novus Forlag.
Alstad, G. T., Gujord, A. K. H. og Tonne, I. (Eds.) NOA – norsk som andrespråk, 2016, vol. 32 nr. 1– 2. Oslo: Novus Forlag.
Gujord, A. K. H., Nacey, S. og Ragnhildstveit, S. (Eds.) 2015. Learner Corpus Research: LCR2013 Conference Proceedings. Bergen Language and Linguistics Studies, BeLLS, årg. 6. https://bells.uib.no/index.php/bells/issue/view/181
Brunstad, E., Gujord, A. K. H. og Bugge, E. (Eds.) 2015. Rom for språk. Nye innsikter i språkleg mangfald. Oslo: Novus Forlag.
Johansen, H., Golden, A., Hagen, J. E. og Helland, A. K. (Eds.) 2010. Systematisk, variert, men ikke tilfeldig. Antologi om norsk som andrespråk i anledning Kari Tenfjords 60-årsdag. Oslo: Novus Forlag.
Project leader in Adult Acquisition of Norwegian as a second language (ALAN) and Norwegian in Academia.