Home
Ann-Kristin H. Gujord's picture

Ann-Kristin H. Gujord

Associate Professor, Associate professor in Norwegian as a second language
  • E-mailAnn-Kristin.Gujord@uib.no
  • Phone+47 55 58 24 57
  • Visitor Address
    HF-bygget, Sydnesplassen 7
  • Postal Address
    Postboks 7805
    5020 Bergen

My research is in the field of second language acquistion. I am interested in morphological and syntactical aspects of second language acquisition and have usually a cognitic approach. Particularly, the question of universal versus language specific traits in the aquisitional process interests me.

Lately I have also done research on child second language acquisition/early successive bilingualism. Individual differences research is alo one of my research topics as well as bilingual education and eduacation of language minorities.

I take advantage of different methods (corpus, narratives, interview) and different types of data (written and oral) in my researh.

 

Pedagogical publications

Gujord, A. K. H. 2017. Språkutvikling hos barn i ulike språklæringssituasjonar. In M. Selås og A. K. H. Gujord (Eds.). Språkmøte i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget, 9-33.

Cejka, D, Gujord, A. K. H. og Selås, M. 2017. Ein mangfaldig barnehage. In M. Selås og A. K. H. Gujord (Eds.). Språkmøte i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget, 63-64

Bugge, E., Selås, M. og Gujord, A. K. H. 2017. Språket i bruk. In M. Selås og A. K. H. Gujord (Eds.). Språkmøte i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget, 63-64.

Helland, A. K. 2009. Når vaksne lærer norsk som andrespråk – gjer undervisning nokon skilnad? Norsklæreren, nr. 4, 52-55.

Helland, A. K. 2007. Norsk som andrespråk? Syn og Segn, nr. 4, 82– 90.

 

Media

«Å flytta ungane mellom klokka ni og to vil ikkje endra noko» Interview, På Høyden 18. mai 2018

«Maksgrense løyser ikkje språkproblem» Letter to the editor, Bergens Tidende 7. mai 2018 saman med Magnhild Selås

«Misbruk av språktester» Letter to the editor, Bergens Tidende 14. mars 2018 saman med Cecilie Hamnes Carlsen, Edit Bugge og Ingrid Buanes

«Jo, det er ein vesentleg skilnad på å lære første og andrespråk» Letter to the editor, forsking.no 4. oktober 2017 saman med Magnhild Selås

«Språk for heile livet» Feature story, Bergens Tidende 25. juli 2016

«Gjev ikkje betre borgarar» Feature story, Dag og Tid 13. mars 2015

«Språktest med snubletråder» Letter to the editor, Klassekampen 18. november 2014 saman med Anne Lene Berge og Ingvild Kleiveland

Introduction to "Refleksjoner gjennom andrespråksprismet" by Jon Erik Hagen, 2005. In  A. Vikøy, S. Ragnhildstveit and M. Nordanger (Eds.), Fra grammatikk til språkpolitikk. Utdrag fra Jon Erik Hagens forfatterskap. Oslo: Novus Forlag. 2013.

«Gje dei ein trygg og god start». Letter to the editor, Bergens Tidende juni 2012 saman med Kari Tenfjord.

«Det er norsk som gjelder». Feature story, Bergens Tidende 23. februar 2011

"Norsk som andrespråk?"  Syn og Segn, nr. 4, 82, 2007

«Godt om språkleg mangfald i Noreg.» Review in Norsk lingvistisk tidsskrift, 2010, årg. 28, nr. 2.

«Ein seigliva myte» Feature story, Klassekampen 23. desember 2004

Teaching

I am currently course coordinator in Norwegian as a second language at The Department of Linguistic, Literary and Aesthetic Studies.

I usually teach the following courses: NORAN104, NORAN101 and NORAN115.

I am sometimes also involved in PRISME  and other continuing education courses offered in Norwegian as a second language at our department.

Doctoral supervision

Master supervision

Ongoing MA projects

Completed MA projects

Scientific publiations

Gujord, A. K H. 2017. The ‘perfect candidate’ for transfer: A discussion of L1 influence in L2 acquisition of tense-aspect morphology. In A. Golden, S. Jarvis og K. Tenfjord (Eds.). Crosslinguistic influence and distinctive patterns of language learning. Findings and insights from a learner corpus. Bristol: Multilingual Matters, 29-63.

Gujord, A. K H. 2017. Eit empirisk tilskot til utforskinga av finittheit- og tempusdistinksjonar i norsk som andrespråk. NOA – norsk som andrespråk, 2017, nr. 2. http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1425/1410

Gujord, A. K H. 2017.  "Hos en voksen er tanken helt full av masse ting". Personlege narrativar i Norsk andrespråkskorpus (ASK) – ei kjelde til innsikt i læringsprosessen". Acta Didactica Norge, 2017, vol. 11 nr. 1,  1-22 http://dx.doi.org/10.5617/adno.3913

Gujord, A. K H. 2015. L2 acquisition of temporality: Findings from a corpus based study of the grammatical encoding of past time. BeLLS 6, 63-86. https://bells.uib.no/bells/article/view/809

Gujord, A. K H. 2013. Grammatical encoding of past time in L2 Norwegian. The roles of L1 influence and verb semantics. (Doctoral thesis), Universitetet i Bergen. http://bora.uib.no/handle/1956/6867

Gujord, A. K H. 2013. Tempus og rammeverksnivå. In C. Carlsen (Ed.). Norsk Profil. Det felles europeiske rammeverket spesifisert for norsk. Et første steg. Oslo: Novus Forlag, 73-106.

Gujord, A. K H. 2013. Aksjonsart -ein diskusjon av vanskar knytt til klassifisering av verbfrasar i aksjonart i innlærarspråk. Nordand -nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, vol. 8 nr. 2, 35-60.

Gujord, A. K H. 2013. Individuelle skilnadar i andrespråkslæringa: Om status og trendar i forskinga. NOA -Norsk som andrespråk, vol. 29 nr. 2, 5-36.http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/843

Helland, A. K. 2010. Aspekthypotesen i norsk innlærarspråk. In Johansen, H., Golden, A., Hagen, J. E. og Helland, A. K. (Eds.). Systematisk, variert, men ikke tilfeldig. Antologi om norsk som andrespråk i anledning Kari Tenfjords 60-årsdag. Oslo: Novus Forlag, 175-189.

Helland, A. K. 2008. Grammaticalisation of temporality in SLA. In Jenset, G., Heggelund, Ø. I., Cardona, M. D, Wold, S. H. og Didriksen, A. A (Eds.). Linguistics in the making: Selected papers from the second Scandinavian PhD conference in linguistics and philology in Bergen, June 4-6, 2007. Novus Forlag, 141-164

Helland, A. K. 2008. Utvikling av perfektum i individ og språksamfunn. NOA-Norsk som andrespråk, vol. 24 nr. 2, 23-49

Helland, A. K. 2006. I møte med eit tempusprominent språk. NOA-Norsk som andrespråk, vol. 27 nr. 1, 7-23.

Helland, A. K. 2006. I møte med eit tempusprominent språk. Ei undersøking av mellomspråka til vietnamesiske norskinnlærarar. In Sandøy. H. og Tenfjord, K. (Eds.). Den nye norsken? Nokre peilepunkt under globaliseringa. Oslo: Novus Forlag, 214-230

 

Edited books and journals

Selås, M. og Gujord, A. K. H. (Eds.). 2017. Språkmøte i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget.

Alstad, G. T., Gujord, A. K. H. og Tonne, I. (Eds.) NOA – norsk som andrespråk, 2017, vol. 34 nr. 2. Oslo: Novus Forlag.

Alstad, G. T., Gujord, A. K. H. og Tonne, I. (Eds.) NOA – norsk som andrespråk, 2017, vol. 33 nr. 1. Oslo: Novus Forlag.

Alstad, G. T., Gujord, A. K. H. og Tonne, I. (Eds.) NOA – norsk som andrespråk, 2016, vol. 32 nr. 12. Oslo: Novus Forlag.

Gujord, A. K. H., Nacey, S. og Ragnhildstveit, S. (Eds.) 2015. Learner Corpus Research: LCR2013 Conference Proceedings. Bergen Language and Linguistics Studies, BeLLS, årg. 6. https://bells.uib.no/index.php/bells/issue/view/181

Brunstad, E., Gujord, A. K. H. og Bugge, E. (Eds.) 2015. Rom for språk. Nye innsikter i språkleg mangfald. Oslo: Novus Forlag.

Johansen, H., Golden, A., Hagen, J. E. og Helland, A. K. (Eds.) 2010.  Systematisk, variert, men ikke tilfeldig. Antologi om norsk som andrespråk i anledning Kari Tenfjords 60-årsdag. Oslo: Novus Forlag.

 

 

Books
  • Bjørhusdal, Eli; Bugge, Edit; Fretland, Jan Olav; Gujord, Ann-Kristin Helland. 2018. Å skrive nynorsk og bokmål. Nye tverrfaglege perspektiv. Det Norske Samlaget. 212 pages. ISBN: 9788252195613.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Randen, Gunhild Tveit. 2018. Norsk som andrespråk - perspektiver på læring og utvikling. Cappelen Damm Akademisk. ISBN: 9788202584702.
  • Selås, Magnhild; Gujord, Ann-Kristin Helland. 2017. Språkmøte i barnehagen. Fagbokforlaget. 221 pages. ISBN: 9788245020823.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Nacey, Susan Lee; Ragnhildstveit, Silje. 2015. Learner Corpus Research: LCR2013 Conference Proceedings. 167 pages. ISBN: 978-82-998587-7-9.
  • Brunstad, Endre; Gujord, Ann-Kristin Helland; Bugge, Edit. 2014. Rom for språk. Nye innsikter i språkleg mangfald. Novus Forlag. 306 pages. ISBN: 978-82-7099-803-6.
  • Johansen, Hilde; Golden, Anne; Hagen, Jon Erik; Helland, Ann-Kristin. 2010. Systematisk, variert, men ikke tilfeldig. Antologi om norsk som andrespråk i anledning Kari Tenfjords 60-årsdag. Novus Forlag. 246 pages. ISBN: 978-82-7099-581-3.
Journal articles
  • Alstad, Gunhild Tomter; Gujord, Ann-Kristin Helland; Opsahl, Toril. 2019. Forord og redaksjonelt arbeid. NOA - Norsk som andrespråk. 35: 3-4.
  • Alstad, Gunhild Tomter; Opsahl, Toril; Gujord, Ann-Kristin Helland. 2018. Forord. NOA - Norsk som andrespråk. 3-9.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Neteland, Randi; Selås, Magnhild. 2018. Framvekst av morfologi, syntaks og ordforråd i tidleg andrespråksutvikling - ein longitudinell kasusstudie. NOA - Norsk som andrespråk. 34: 93-127.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Selås, Magnhild. 2018. Maksgrense løyser ikkje språkproblem. Bergens Tidende. Published 2018-05-07. doi: https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/VRBKVl/Maksgrense-loyser-ikkje-sprakproblem
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2017. Eit empirisk tilskot til utforskinga av finttheit- og tempusdistinksjonar i norsk som andrespråk. NOA - Norsk som andrespråk. 33: 88-116.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2017. “Hos en voksen er tanken helt full av masse ting”. Personlege narrativar i Norsk andrespråkskorpus (ASK) – ei kjelde til innsikt i læringsprosessen? Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. 11: 1-22. doi: 10.5617/adno.3913
  • Alstad, Gunhild Tomter; Gujord, Ann-Kristin Helland; Tonne, Ingebjørg. 2016. Innledning i NOA Norsk som andrespråk, Nr 1-2 (2016). NOA - Norsk som andrespråk. 32. 2 pages.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2016. Språk for heile livet. Bergens Tidende.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2015. L2 acquisition of temporality: Findings from a corpus based study of the grammatical encoding of past time. Bergen Language and Linguistics Studies (BeLLS). 6: 63-86.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2015. Gjev ikkje betre borgarar. Dag og Tid. Published 2015-03-13.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Berge, Anne Lene; Vevle, Ingvild Kleiveland. 2014. Språktest med snubletråder. Klassekampen. Published 2014-11-18.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2013. Aksjonsart - ein diskusjon av vanskar knytt til klassifisering av verbfrasar i aksjonart i innlærarspråk. Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning. 8: 35-60.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2013. Individuelle skilnadar i andrespråkslæringa: Om status og trendar i forskinga. NOA - Norsk som andrespråk. 29: 5-36.
  • Tenfjord, Kari; Gujord, Ann-Kristin Helland. 2012. Gje dei ein trygg og god start. Bergens Tidende. 29-29. Published 2012-06-07.
  • Helland, Ann-Kristin. 2011. Det er norsk som gjelder. Bergens Tidende. Published 2011-02-23.
  • Helland, Ann-Kristin. 2010. Godt om språkleg mangfald i Noreg. NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift. 28.
  • Helland, Ann-Kristin. 2009. Når vaksne lærer norsk som andrespråk - gjer undervisning nokon skilnad? Norsklæreren. 4. 52-55.
  • Helland, Ann-Kristin. 2008. Utvikling av perfektum i individ og språksamfunn. NOA - Norsk som andrespråk. 24: 23-49.
  • Helland, Ann-Kristin. 2007. Norsk som andrespråk? Syn og Segn. 4. 82-90.
  • Helland, Ann-Kristin Kleppe. 2006. I møte med eit tempusprominent språk. NOA - Norsk som andrespråk. 27: 7-23.
  • Helland, Ann-Kristin. 2004. Ein seigliva myte. Klassekampen. Published 2004-12-23.
Reports and theses
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2013. Grammatical encoding of past time in L2 Norwegian. University of Bergen.
  • Helland, Ann-Kristin. 2005. I møte med eit tempusprominent språk - ei undersøking av mellomspråka til vietnamesiske norskinnlærarar. Det Humanistiske fakultet - Universitetet i Bergen. 145 pages.
Book sections
  • Bjørhusdal, Eli; Bugge, Edit; Fretland, Jan Olav; Gujord, Ann-Kristin Helland. 2018. Å skriva nynorsk og bokmål: ein introduksjon. Introduksjon, pages 11-19. In:
    • Bjørhusdal, Eli; Bugge, Edit; Fretland, Jan Olav; Gujord, Ann-Kristin Helland. 2018. Å skrive nynorsk og bokmål. Nye tverrfaglege perspektiv. Det Norske Samlaget. 212 pages. ISBN: 9788252195613.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Ragnhildstveit, Silje. 2018. Tverrspråkleg påverknad – status og trendar i norsk andrespråksforsking. Kapittel 5, pages 133-163. In:
    • Gujord, Ann-Kristin Helland; Randen, Gunhild Tveit. 2018. Norsk som andrespråk - perspektiver på læring og utvikling. Cappelen Damm Akademisk. ISBN: 9788202584702.
  • Bugge, Edit; Selås, Magnhild; Gujord, Ann-Kristin Helland. 2017. Språket i bruk. Kapittel 3, pages 63-94. In:
    • Selås, Magnhild; Gujord, Ann-Kristin Helland. 2017. Språkmøte i barnehagen. Fagbokforlaget. 221 pages. ISBN: 9788245020823.
  • Cejka, Dagmar Andrea; Gujord, Ann-Kristin Helland; Selås, Magnhild. 2017. Ein mangfaldig barnehage. Kapittel 1, pages 9-33. In:
    • Selås, Magnhild; Gujord, Ann-Kristin Helland. 2017. Språkmøte i barnehagen. Fagbokforlaget. 221 pages. ISBN: 9788245020823.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2017. Språkutvikling hos barn i ulike språklæringssituasjonar. Kapittel 4, pages 95-143. In:
    • Selås, Magnhild; Gujord, Ann-Kristin Helland. 2017. Språkmøte i barnehagen. Fagbokforlaget. 221 pages. ISBN: 9788245020823.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2017. The 'Perfect Candidate' for Transfer: A discussion of L1 Influence in L2 Acquisition of Tense-Aspect Morphology. Kapitte 3, pages 29-63. In:
    • Golden, Anne; Jarvis, Scott; Tenfjord, Kari. 2017. Crosslinguistic Influence and Distinctive Patterns of Language Learning: Findings and Insights from a Learner Corpus. Multilingual Matters. 280 pages. ISBN: 978-1-78309-876-7.
  • Brunstad, Endre; Gujord, Ann-Kristin Helland. 2014. Introduksjon. Introduksjon, pages 9-30. In:
    • Brunstad, Endre; Gujord, Ann-Kristin Helland; Bugge, Edit. 2014. Rom for språk. Nye innsikter i språkleg mangfald. Novus Forlag. 306 pages. ISBN: 978-82-7099-803-6.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2013. Tempus og rammeverksnivå. artikkel, pages 73-106. In:
    • Carlsen, Cecilie. 2013. NORSK PROFIL. Det felles europeiske rammeverket spesifisert for norsk. Et første steg. Novus Forlag. 279 pages. ISBN: 978-82-7099-713-8.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland. 2013. Introduksjon til "Refleksjoner gjennom andrespråksprismet" forfatta av Jon Erik Hagen, 2005. Introduksjon, pages 154-155. In:
    • Nordanger, Marte; Ragnhildstveit, Silje; Vikøy, Aasne. 2013. Fra grammatikk til språkpolitikk. Utdrag fra Jon Erik Hagens forfatterskap. Novus Forlag. 231 pages. ISBN: 978-82-7099-745-9.
  • Helland, Ann-Kristin. 2010. Aspekthypotesen i norsk innlærarspråk. Artikkel, pages 175-189. In:
    • Johansen, Hilde; Golden, Anne; Hagen, Jon Erik; Helland, Ann-Kristin. 2010. Systematisk, variert, men ikke tilfeldig. Antologi om norsk som andrespråk i anledning Kari Tenfjords 60-årsdag. Novus Forlag. 246 pages. ISBN: 978-82-7099-581-3.
  • Helland, Ann-Kristin. 2008. Grammaticalisation of temporality in SLA. 3:2, pages 141-164. In:
    • Jenset, Gard Buen; Heggelund, Øystein Imerslund; Cardona, Margrete Dyvik; Wold, Stephanie Hazel; Didriksen, Anders Alvsåker. 2008. Linguistics in the making: Selected papers from the second Scandinavian PhD conference in linguistics and philology in Bergen, June 4--6, 2007. Novus Forlag. 465 pages. ISBN: 978-82-7099-504-2.
  • Helland, Ann-Kristin Kleppe. 2006. I møte med eit tempusprominent språk. Ei undersøking av mellomspråka til vietnamesiske norskinnlærarar. Kapittel 9, pages 214-230. In:
    • Sandøy, Helge; Tenfjord, Kari. 2006. Den nye norsken? Nokre peilepunkt under globaliseringa. Novus Forlag. 315 pages. ISBN: 978-82-7099-449-6.

More information in national current research information system (CRIStin)