Home
Ann-Kristin H. Gujord's picture

Ann-Kristin H. Gujord

Associate Professor, Associate professor in Norwegian as a second language
  • E-mailAnn-Kristin.Gujord@uib.no
  • Phone+47 55 58 24 57+47 988 30 611
  • Visitor Address
    HF-bygget, Sydnesplassen 7
  • Postal Address
    Postboks 7805
    5020 Bergen

My research is in the field of second language acquistion. My core research interest lies in the morphological and syntactic development in adult and child L2 acquisition, linguistic and nonlinguistic factors hindering and facilitating L2 learning as well as the exploration of challenges specific to different groups of adult learners. 

I take advantage of different methods (corpus, narratives, interview) and different types of data (written and oral) in my researh.

Project manager in Adult Acquisition of Norwegian as a second language (ALAN) and Norwegian in Academia.

Pedagogical publications

Gujord, A. K. H. 2017. Språkutvikling hos barn i ulike språklæringssituasjonar. In M. Selås og A. K. H. Gujord (Eds.). Språkmøte i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget, 9-33.

Cejka, D, Gujord, A. K. H. og Selås, M. 2017. Ein mangfaldig barnehage. In M. Selås og A. K. H. Gujord (Eds.). Språkmøte i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget, 63-64

Bugge, E., Selås, M. og Gujord, A. K. H. 2017. Språket i bruk. In M. Selås og A. K. H. Gujord (Eds.). Språkmøte i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget, 63-64.

Helland, A. K. 2009. Når vaksne lærer norsk som andrespråk – gjer undervisning nokon skilnad? Norsklæreren, nr. 4, 52-55.

Helland, A. K. 2007. Norsk som andrespråk? Syn og Segn, nr. 4, 82– 90.

 

Media

«Å flytta ungane mellom klokka ni og to vil ikkje endra noko» Interview, På Høyden 18. mai 2018

«Maksgrense løyser ikkje språkproblem» Letter to the editor, Bergens Tidende 7. mai 2018 saman med Magnhild Selås

«Misbruk av språktester» Letter to the editor, Bergens Tidende 14. mars 2018 saman med Cecilie Hamnes Carlsen, Edit Bugge og Ingrid Buanes

«Jo, det er ein vesentleg skilnad på å lære første og andrespråk» Letter to the editor, forsking.no 4. oktober 2017 saman med Magnhild Selås

«Språk for heile livet» Feature story, Bergens Tidende 25. juli 2016

«Gjev ikkje betre borgarar» Feature story, Dag og Tid 13. mars 2015

«Språktest med snubletråder» Letter to the editor, Klassekampen 18. november 2014 saman med Anne Lene Berge og Ingvild Kleiveland

Introduction to "Refleksjoner gjennom andrespråksprismet" by Jon Erik Hagen, 2005. In  A. Vikøy, S. Ragnhildstveit and M. Nordanger (Eds.), Fra grammatikk til språkpolitikk. Utdrag fra Jon Erik Hagens forfatterskap. Oslo: Novus Forlag. 2013.

«Gje dei ein trygg og god start». Letter to the editor, Bergens Tidende juni 2012 saman med Kari Tenfjord.

«Det er norsk som gjelder». Feature story, Bergens Tidende 23. februar 2011

"Norsk som andrespråk?"  Syn og Segn, nr. 4, 82, 2007

«Godt om språkleg mangfald i Noreg.» Review in Norsk lingvistisk tidsskrift, 2010, årg. 28, nr. 2.

«Ein seigliva myte» Feature story, Klassekampen 23. desember 2004

Teaching

I am currently course coordinator in Norwegian as a second language at The Department of Linguistic, Literary and Aesthetic Studies.

I usually teach the following courses: NORAN104, NORAN101 and NORAN115.

I am sometimes also involved in PRISME  and other continuing education courses offered in Norwegian as a second language at our department.

Doctoral supervision

Master supervision

Ongoing MA projects

Completed MA projects

Scientific publiations

Gujord, A. K. H. 2021. Crosslinguistic influence. In N. T. Ventura & M. Paquot (red.), The Routledge Handbook of SLA and Corpora. New York: Routledge.

Gujord, A. K. H. og Ragnhildstveit, S. 2018.  Tverrspråkleg påverknad – status og trendar i norsk andrespråksforsking (p. 133-163). In A. K. H. Gujord og G. T. Randen (red.). Norsk som andrespråk – perspektiver på læring og utvikling. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Gujord, A. K H. 2017. The ‘perfect candidate’ for transfer: A discussion of L1 influence in L2 acquisition of tense-aspect morphology. In A. Golden, S. Jarvis og K. Tenfjord (Eds.). Crosslinguistic influence and distinctive patterns of language learning. Findings and insights from a learner corpus. Bristol: Multilingual Matters, 29-63.

Gujord, A. K H. 2017. Eit empirisk tilskot til utforskinga av finittheit- og tempusdistinksjonar i norsk som andrespråk. NOA – norsk som andrespråk, 2017, nr. 2. http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1425/1410

Gujord, A. K H. 2017.  "Hos en voksen er tanken helt full av masse ting". Personlege narrativar i Norsk andrespråkskorpus (ASK) – ei kjelde til innsikt i læringsprosessen". Acta Didactica Norge, 2017, vol. 11 nr. 1,  1-22 http://dx.doi.org/10.5617/adno.3913

Gujord, A. K H. 2015. L2 acquisition of temporality: Findings from a corpus based study of the grammatical encoding of past time. BeLLS 6, 63-86. https://bells.uib.no/bells/article/view/809

Gujord, A. K H. 2013. Grammatical encoding of past time in L2 Norwegian. The roles of L1 influence and verb semantics. (Doctoral thesis), Universitetet i Bergen. http://bora.uib.no/handle/1956/6867

Gujord, A. K H. 2013. Tempus og rammeverksnivå. In C. Carlsen (Ed.). Norsk Profil. Det felles europeiske rammeverket spesifisert for norsk. Et første steg. Oslo: Novus Forlag, 73-106.

Gujord, A. K H. 2013. Aksjonsart -ein diskusjon av vanskar knytt til klassifisering av verbfrasar i aksjonart i innlærarspråk. Nordand -nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, vol. 8 nr. 2, 35-60.

Gujord, A. K H. 2013. Individuelle skilnadar i andrespråkslæringa: Om status og trendar i forskinga. NOA -Norsk som andrespråk, vol. 29 nr. 2, 5-36.http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/843

Helland, A. K. 2010. Aspekthypotesen i norsk innlærarspråk. In Johansen, H., Golden, A., Hagen, J. E. og Helland, A. K. (Eds.). Systematisk, variert, men ikke tilfeldig. Antologi om norsk som andrespråk i anledning Kari Tenfjords 60-årsdag. Oslo: Novus Forlag, 175-189.

Helland, A. K. 2008. Grammaticalisation of temporality in SLA. In Jenset, G., Heggelund, Ø. I., Cardona, M. D, Wold, S. H. og Didriksen, A. A (Eds.). Linguistics in the making: Selected papers from the second Scandinavian PhD conference in linguistics and philology in Bergen, June 4-6, 2007. Novus Forlag, 141-164

Helland, A. K. 2008. Utvikling av perfektum i individ og språksamfunn. NOA-Norsk som andrespråk, vol. 24 nr. 2, 23-49

Helland, A. K. 2006. I møte med eit tempusprominent språk. NOA-Norsk som andrespråk, vol. 27 nr. 1, 7-23.

Helland, A. K. 2006. I møte med eit tempusprominent språk. Ei undersøking av mellomspråka til vietnamesiske norskinnlærarar. In Sandøy. H. og Tenfjord, K. (Eds.). Den nye norsken? Nokre peilepunkt under globaliseringa. Oslo: Novus Forlag, 214-230

 

Edited books and journals

Selås, M. og Gujord, A. K. H. (Eds.). 2017. Språkmøte i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget.

Alstad, G. T., Gujord, A. K. H. og Tonne, I. (Eds.) NOA – norsk som andrespråk, 2017, vol. 34 nr. 2. Oslo: Novus Forlag.

Alstad, G. T., Gujord, A. K. H. og Tonne, I. (Eds.) NOA – norsk som andrespråk, 2017, vol. 33 nr. 1. Oslo: Novus Forlag.

Alstad, G. T., Gujord, A. K. H. og Tonne, I. (Eds.) NOA – norsk som andrespråk, 2016, vol. 32 nr. 12. Oslo: Novus Forlag.

Gujord, A. K. H., Nacey, S. og Ragnhildstveit, S. (Eds.) 2015. Learner Corpus Research: LCR2013 Conference Proceedings. Bergen Language and Linguistics Studies, BeLLS, årg. 6. https://bells.uib.no/index.php/bells/issue/view/181

Brunstad, E., Gujord, A. K. H. og Bugge, E. (Eds.) 2015. Rom for språk. Nye innsikter i språkleg mangfald. Oslo: Novus Forlag.

Johansen, H., Golden, A., Hagen, J. E. og Helland, A. K. (Eds.) 2010.  Systematisk, variert, men ikke tilfeldig. Antologi om norsk som andrespråk i anledning Kari Tenfjords 60-årsdag. Oslo: Novus Forlag.

 

 

Textbook
  • Show author(s) 2017. Språkmøte i barnehagen. Fagbokforlaget.
Academic article
  • Show author(s) 2021. Syntaktisk kompleksitet på tvers av rammeverksnivå . NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift. 177-205.
  • Show author(s) 2021. Successive Language Learning in Early Childhood: The Case of Question Formation. RASK: Internationalt tidsskrift for sprog og kommunikation. 5-36.
  • Show author(s) 2018. Framvekst av morfologi, syntaks og ordforråd i tidleg andrespråksutvikling - ein longitudinell kasusstudie. NOA - Norsk som andrespråk. 93-127.
  • Show author(s) 2017. “Hos en voksen er tanken helt full av masse ting”. Personlege narrativar i Norsk andrespråkskorpus (ASK) – ei kjelde til innsikt i læringsprosessen? Acta Didactica Norge. 1-22.
  • Show author(s) 2017. Eit empirisk tilskot til utforskinga av finttheit- og tempusdistinksjonar i norsk som andrespråk. NOA - Norsk som andrespråk. 88-116.
  • Show author(s) 2015. L2 acquisition of temporality: Findings from a corpus based study of the grammatical encoding of past time. Bergen Language and Linguistics Studies (BeLLS). 63-86.
  • Show author(s) 2013. Individuelle skilnadar i andrespråkslæringa: Om status og trendar i forskinga. NOA - Norsk som andrespråk. 5-36.
  • Show author(s) 2013. Aksjonsart - ein diskusjon av vanskar knytt til klassifisering av verbfrasar i aksjonart i innlærarspråk. Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning. 35-60.
  • Show author(s) 2009. Når vaksne lærer norsk som andrespråk - gjer undervisning nokon skilnad? Norsklæreren. 52-55.
  • Show author(s) 2008. Utvikling av perfektum i individ og språksamfunn. NOA - Norsk som andrespråk. 23-49.
  • Show author(s) 2007. Norsk som andrespråk? Syn og Segn. 82-90.
  • Show author(s) 2006. I møte med eit tempusprominent språk. NOA - Norsk som andrespråk. 7-23.
Lecture
  • Show author(s) 2021. “it was really more about research success than language success”. Språklege utfordringar på norske universitet og høgskular.
  • Show author(s) 2020. Kvifor lærer nokon andrespråket betre enn andre?
  • Show author(s) 2019. Språklæring hos barn i ulike språklæringssituasjonar.
  • Show author(s) 2018. Ikkje lenger framand. Norsk som andrespråk i Bergen, utvikling og eigenart.
  • Show author(s) 2017. «Hos en voksen er tanken helt full av masse ting». Personlege narrativar om å læra norsk som vaksen innvandrar til Noreg.
  • Show author(s) 2016. Utfordringar for vaksne innvandrarar i møte med norsk som andrespråk.
  • Show author(s) 2016. The Linguistic Climate in a Multilingual Kindergarten in Norway.
  • Show author(s) 2016. Førstehjelp i norsk som andrespråk.
Popular scientific lecture
  • Show author(s) 2008. Tospråklighet – en ressurs for individ og samfunn.
Academic lecture
  • Show author(s) 2021. Impact of L2 learners’ background on high-stakes language test results.
  • Show author(s) 2021. Adult Acquisition of Norwegian as a Second Language (ALAN) .
  • Show author(s) 2020. Tidleg andrespråkslæring (?) Gir ulikt språkleg erfaringsgrunnlag i tidleg barndom ulik utvikling?
  • Show author(s) 2019. «There is still always a wall…» Internasjonalt tilsette i spennet mellom norsk og engelsk i akademia (NINjA) .
  • Show author(s) 2019. The things we do in Bergen.
  • Show author(s) 2019. Språkleg praksis og behov blant internasjonalt tilsette på norske universitet og høgskular.
  • Show author(s) 2019. Learning to ask questions in Norwegian L1 and L2.
  • Show author(s) 2019. I kva grad kan og bruker internasjonalt tilsette i akademia norsk? .
  • Show author(s) 2019. A Corpus Based Study of the L2 Acquisition of (Norwegian) Perfect Notions: The Effects of Semantic, Frequency, and Intralingual Contrast.
  • Show author(s) 2018. Tverrspråkleg påverknad – status og trendar i norsk andrespråksforsking.
  • Show author(s) 2018. NINjA Norsk i akademia/Norwegian in Academia.
  • Show author(s) 2018. Innlæring av spørsmålstypar i norsk som første- og andrespråk.
  • Show author(s) 2018. Framvekst av syntaks i tidleg andrespråksutvikling .
  • Show author(s) 2017. Subjektrealisering i norsk og engelsk i ulike språklege modusar.
  • Show author(s) 2017. Subjektrealisering hos andrespråkinnlærere og oversettere.
  • Show author(s) 2016. Multicompetence and corpus data: comparing language production across language modes.
  • Show author(s) 2016. Language tests and civic rights in Norway.
  • Show author(s) 2015. «Hos en voksen er tanken helt full av masse ting». Personlege narrativar i ASK - ei kjelde til innsikt i læringsprosessen?
  • Show author(s) 2015. Språkleg praksis i ein multikulturell barnehage.
  • Show author(s) 2015. Faktorar som påverkar leksikalske val i innlærerspråk og omsett språk - rapport frå en pilotstudie.
  • Show author(s) 2014. Variasjon i læringsutfall blant kandidatar som går opp til Norskprøve 2 og Norskprøve 3: Utkast til analysemodell.
  • Show author(s) 2014. Tileigninga av tempus i norsk som andrespråk - semantikk og struktur.
  • Show author(s) 2014. The effect of internal and external variables on language learning and test scores.
  • Show author(s) 2014. Nynorsk som andrespråk – aktuelle forskingsspørsmål.
  • Show author(s) 2013. Universelle og språkspesifikke trekk i andrespråkstileigning av fortidsmorfologi i norsk.
  • Show author(s) 2013. The perfect candidate for transfer.
  • Show author(s) 2013. Tempus og rammeverksnivå: presentasjon av ei undersøking.
  • Show author(s) 2013. Rom for språk - eit individperspektiv.
  • Show author(s) 2013. L2 acquisition of temporality: Universal or specific? Findings from a corpus based study of the grammatical encoding of past time in L2 Norwegian.
  • Show author(s) 2011. What is the relationship between universal mechanisms in L2 acquisition and crosslinguistic transfer?
  • Show author(s) 2011. Rapport frå eit ph.d.-prosjekt: Problemstilingar knytt til prøving av hypotesar på ein type av språkbruksdata.
  • Show author(s) 2011. Presentasjon av Ph.d.-prosjekt.
  • Show author(s) 2011. A discussion of methodological and statistical challenges in PhD.-project.
  • Show author(s) 2009. Tid og tempus i innlærerspråk.
  • Show author(s) 2009. Grammaticalisation of the Perfect - perspectives from ontogenesis and phylogenesis.
  • Show author(s) 2008. The study of L1 influence in acquistion of temporality in Norwegian.
  • Show author(s) 2008. Perfektum i norsk - typologi og innlæring.
  • Show author(s) 2007. Temporalitet i vietnamesisk, norsk og somali: Ei kontrastiv samanlikning.
  • Show author(s) 2007. Grammatikalisering av den konseptuell kategorien tid.
  • Show author(s) 2007. Grammaticalization of temporality in second language learning.
  • Show author(s) 2006. I møte med eit tempusprominent språk.
Editorial
  • Show author(s) 2020. Forord og redaksjonelt arbeid. NOA - Norsk som andrespråk. 3-4.
  • Show author(s) 2019. Forord og redaksjonelt arbeid. NOA - Norsk som andrespråk. 3-4.
  • Show author(s) 2019. Forord og redaksjonelt arbeid. NOA - Norsk som andrespråk. 3-4.
  • Show author(s) 2018. Forord. NOA - Norsk som andrespråk. 3-9.
  • Show author(s) 2016. Innledning i NOA Norsk som andrespråk, Nr 1-2 (2016). NOA - Norsk som andrespråk. 2 pages.
Reader opinion piece
  • Show author(s) 2015. Gjev ikkje betre borgarar. Dag og Tid.
  • Show author(s) 2012. Gje dei ein trygg og god start. Bergens Tidende. 29-29.
  • Show author(s) 2011. Det er norsk som gjelder. Bergens Tidende.
  • Show author(s) 2004. Ein seigliva myte. Klassekampen.
Book review
  • Show author(s) 2010. Godt om språkleg mangfald i Noreg. NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift.
Academic anthology/Conference proceedings
  • Show author(s) 2018. Å skrive nynorsk og bokmål. Nye tverrfaglege perspektiv. Det Norske Samlaget.
  • Show author(s) 2018. Norsk som andrespråk - perspektiver på læring og utvikling. Cappelen Damm Akademisk.
  • Show author(s) 2015. Learner Corpus Research: LCR2013 Conference Proceedings. Universitetet i Bergen.
  • Show author(s) 2014. Rom for språk. Nye innsikter i språkleg mangfald. Novus Forlag.
  • Show author(s) 2010. Systematisk, variert, men ikke tilfeldig. Antologi om norsk som andrespråk i anledning Kari Tenfjords 60-årsdag. Novus Forlag.
Thesis at a second degree level
  • Show author(s) 2005. I møte med eit tempusprominent språk - ei undersøking av mellomspråka til vietnamesiske norskinnlærarar.
Feature article
  • Show author(s) 2020. Norsk når du kan, engelsk når du må. Bergens Tidende.
  • Show author(s) 2019. Hvor godt norsk er 'godt nok'? Klassekampen.
  • Show author(s) 2019. Forskare: Språktest ger inte bättre integration. Svenska dagbladet.
  • Show author(s) 2018. Maksgrense løyser ikkje språkproblem. Bergens Tidende.
  • Show author(s) 2016. Språk for heile livet. Bergens Tidende.
  • Show author(s) 2014. Språktest med snubletråder. Klassekampen.
Doctoral dissertation
  • Show author(s) 2013. Grammatical encoding of past time in L2 Norwegian.
Interview
  • Show author(s) 2019. Engelsk i akademia: Møter få eller ingen krav om å lære norsk.
  • Show author(s) 2018. Ordskifte - Norsk som andrespråk.
  • Show author(s) 2015. Seier nei til statsborgartest.
  • Show author(s) 2013. Bør nytte morsmålet i norskopplæringa.
Programme participation
  • Show author(s) 2014. Kritisk til forslag om nye språkkrav til innvandrere.
Academic chapter/article/Conference paper
  • Show author(s) 2021. Crosslinguistic Influence. 13 pages.
  • Show author(s) 2018. Tverrspråkleg påverknad – status og trendar i norsk andrespråksforsking. 31 pages.
  • Show author(s) 2017. The 'Perfect Candidate' for Transfer: A discussion of L1 Influence in L2 Acquisition of Tense-Aspect Morphology. 35 pages.
  • Show author(s) 2017. Språkutvikling hos barn i ulike språklæringssituasjonar. 49 pages.
  • Show author(s) 2014. Introduksjon. 22 pages.
  • Show author(s) 2013. Tempus og rammeverksnivå. 34 pages.
  • Show author(s) 2010. Aspekthypotesen i norsk innlærarspråk. 15 pages.
  • Show author(s) 2008. Grammaticalisation of temporality in SLA. 24 pages.
  • Show author(s) 2006. I møte med eit tempusprominent språk. Ei undersøking av mellomspråka til vietnamesiske norskinnlærarar. 17 pages.
Introduction
  • Show author(s) 2018. Å skriva nynorsk og bokmål: ein introduksjon . 11-19.
  • Show author(s) 2013. Introduksjon til "Refleksjoner gjennom andrespråksprismet" forfatta av Jon Erik Hagen, 2005. 154-155.
Chapter
  • Show author(s) 2017. Språket i bruk. 63-94. In:
    • Show author(s) 2017. Språkmøte i barnehagen. Fagbokforlaget.
  • Show author(s) 2017. Ein mangfaldig barnehage. 9-33. In:
    • Show author(s) 2017. Språkmøte i barnehagen. Fagbokforlaget.

More information in national current research information system (CRIStin)