Anna-Marie Kjøde Olsen
- E-mailanna-marie.olsen@uib.no
- Phone+47 55 58 23 51
- Visitor AddressSydnesplassen 7HF-bygget5007 Bergen
- Postal AddressPostboks 78055020 Bergen
Starting in August 2021, I am a PhD candidate in the field of Norwegian as a second language. In my proposed study, I will be investigating the emerging vocabulary of low-educated adult immigrants in their first year of learning Norwegian. My PhD is part of the larger research project Adult Acquisition of Norwegian as a second language (ALAN). The project manager of ALAN, Prof. Ann-Kristin Helland Gujord, is also my main supervisor, along with second supervisor Assoc. Prof. Bård Uri Jensen at Inland Norway University of Applied Sciences.
From July 2022 until June 2023 I was located at Swansea University, Wales, where I was under the supervision of Prof. Tess Fitzpatrick and part of The Lexical Studies Research Group.
In the years that I am undertaking my PhD, I will be on a leave from my regular teaching position at The Norwegian Language Courses.
Since 2018 I have also been member of the research project Norsk i akademia / Norwegian in Academia (NINjA), which explores language practices and language needs among international employees in academic institutions in Norway.
- (2023). Vocabulary development in low-educated adult learners of Norwegian L2.
- (2023). Norwegian proficiency in academia – from words to action.
- (2023). NINjA – Norsk i akademia / Norwegian in Academia.
- (2023). Language Choices and Policies in Academia in Norway .
- (2022). Vilkår for læring og bruk av andrespråk i akademia: Internasjonalt tilsette sine erfaringar med språk på norske universitet og høgskular i lys av rådande språkpolitikk. Bergen Language and Linguistics Studies (BeLLS). 113-140.
- (2022). Utvikling av vokabular.
- (2022). Korleis undersøke djupnelæring av norske ord hos lågt utdanna vaksne?
- (2022). Individual choices and collective conceptions about Norwegian language in academia: In-depth interviews with internationally employed researchers. Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning. 1-15.
- (2022). Hvordan forklare variasjon i ferdigheter og bruk av norsk blant internasjonalt ansatte i norsk akademia?
- (2021). The first steps towards a communicative vocabulary – A study of low-educated learners of Norwegian as an L2.
- (2021). Andrespråkslæring kontra framandspråkslæring – framleis eit relevant skilje? Norsk pedagogisk tidsskrift. 385-396.
- (2021). Adjektivlæring hos vaksne innlærarar av norsk – ein empirisk studie. NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift. 149-176.
- (2020). Norsk når du kan, engelsk når du må. Bergens Tidende.
- (2019). «There is still always a wall…» Internasjonalt tilsette i spennet mellom norsk og engelsk i akademia (NINjA) .
- (2019). Språkleg praksis og behov blant internasjonalt tilsette på norske universitet og høgskular.
- (2019). I kva grad kan og bruker internasjonalt tilsette i akademia norsk? .
- (2019). Engelsk i akademia: Møter få eller ingen krav om å lære norsk.
- (2019). Bruksbaserte tilnærminger til andrespråkslæring - teori og praksis.
- (2018). NINjA Norsk i akademia/Norwegian in Academia.
More information in national current research information system (CRIStin)