Anna Svingen-Austestad
- E-mailanna.svingen-austestad@uib.no
- Phone+47 984 99 516
- Visitor AddressLars Hilles gate 35015 Bergen
- Postal AddressPostboks 78005020 Bergen
Anna Svingen-Austestad (PhD) er førsteamanuensis i kunstfagpedagogikk ved Fakultet for kunst, musikk og design (KMD). Hun er tilknyttet praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) i kunst, musikk og design.
Hennes forskning fokuserer på estetiske praksiser og subjektiveringsprosesser både med og uten tilknytning til utdanningsinstitusjoner. Særlig har hun vært opptatt virkninger av samtidskunstens sosiale og poetiske praksiser og prosesser, sted og eksistensielle territorium.
Academic article
- (2022). Et spørsmål om affekt: abduksjon som tilnærmingsmåte til «ny» empirisk forskning i kunstfagdidaktikk. Journal for Research in Arts and Sports Education. 1-18.
- (2009). Tilnærminger til teknologi og design i grunnskolen. – Nysgjerrig, skapende, kritisk? FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. 60-69.
Report
- (2009). Rapport fra Skoleutviklingsprosjektet "Kunnskapsløftet - fra ord til handling: Lede, prioritere og organisere", UDE, Oslo, skoleåret 2007-2008. .
- (2007). Rapport fra HiO:Skoleutviklingsprosjektet Lede, prioritere og organisere, UDE, Oslo, skoleåret 2006-2007. .
Lecture
- (2019). LAB (skala 1:1) – Hva er observasjon? .
- (2018). Ommøbleringer.
- (2018). Kunsten og laboratoriet.
- (2017). Presentasjon av avhandlingen Questions… Concerning The Production Of Subjectivity -On Aesthetic Practices In Art, Craft And Design Studies [Formgivingsfag] .
Popular scientific lecture
- (2017). Ommøbleringer.
- (2014). Poetic Strategies as Event.
- (2010). Which colours do the clouds have? On relations between knowledge and subjectivity in an encounter with contemporary art practice at upper secondary school.
- (2010). An introduction to the PhD project "Questions concerning the making of subjectivity in upper secondary art, craft and design studies".
- (2008). LIAF jr. - Kunstprosjekt i skolan -.
Academic lecture
- (2023). Art & pedagogy: listening to affect.
- (2020). Ozero (school) / The embrace of forces / Rehearsals_Fugue.
- (2019). Om stedsspesifisitet i kunsten: Skapende arbeid i mellom.
- (2019). OZERO (SCHOOL): How can I tell you so you will understand?
- (2019). Nåtidige blikk på kjerneelementer og forslag til ny læreplan.
- (2019). LAB (skala 1:1) - Hva er observasjon?
- (2019). Kompetanse eller skape åpninger? Kunstfagdidaktiske refleksjoner omkring sannhet og subjektivering.
- (2019). Artistic inquiry in the making – experiences from a Nordic doctoral course performing research in a local setting.
- (2018). Spørsmål - vedrørende estetiske praksiser og subjektivering.
- (2018). Questions… Concerning The Production Of Subjectivity -On Aesthetic Practices In Art, Craft And Design Studies [Formgivingsfag] .
- (2018). På vei mot nye kjerneelementer i kunst og håndverksfaget? Forslag til en nåtidig fagtenkning.
- (2018). Ommøbleringer – forbindelser mellom kunst og lek.
- (2018). Creativity, contemporaneity, criticality — Towards new core elements in Norwegian Art and Craft Education.
- (2012). - Når blir teksten et bilde? Om formal-estetikk og visuell essensialisme i en case studie av klasseromspraksis i formgivningsfag.
- (2010). When Does the Text Become an Image? Art Education, Educational Policy and Visual Essentialism.
- (2010). The Mask as a Mediator in an Intercultural Meeting.
- (2010). The Mask as Mediator in an Intercultural Meeting. Vitenskapelig foredrag.
- (2008). Poetic Strategies in the crux between Norwegian Art, Crafts and Design studies and Museum Education.
Other product
- (2012). InFormation - Nordic Journal of Art and Research.
Other presentation
- (2019). OZERO (SCHOOL): How can I tell you so you will understand?
- (2015). UFO seeking aliens.
Popular scientific article
- (2015). Poetiske strategier. FORM. 26-27.
- (2015). Flatbrød, kunst, astronomi og allmennlæraren. Pedagogisk profil.
- (2008). Mellom læreplan og praksis. Estetisk Forum.
Feature article
- (2018). Siloen og betydningen av kunstens plass i samfunnet. Fædrelandsvennen.
Doctoral dissertation
- (2017). Questions... Concerning the Production of Subjectivity –On Aesthetic Practices in Art, Craft and Design Studies [Formgivingsfag]. 83.
Interview
- (2019). Insekter og kunst - et tverrfaglig samarbeid på Naturmuseet.
- (2017). Forsker ønsker mer samtidskunst i skolen.
Academic chapter/article/Conference paper
- (2022). Nullpunktet? 25 pages.
- (2015). Poetic Strategies as Event: On Actions in The Art, Craft and Design Classroom. 14 pages.
- (2006). Mellom store og små fortellinger - om fotografier og Kunnskapsløftet. 11 pages.
Other
- (2012). The mask as a mediator in an intercultural meeting. 120-128.
Abstract
- (2017). Questions... Concerning the Production of Subjectivity – On Aesthetic Practices in Art, Craft and Design Studies [Formgivingsfag]. Arkitektur N. 83-83.
Poster
- (2017). Spørsmål – om estetiske praksiser og subjektivering.
Visual Arts
- (2019). Ozero (school) / The non-human imagination / seminar @ Darwin museum .
- (2019). OZERO (SCHOOL): How can I tell you so you will understand?
- (2019). MOBILE DIORAMA TOUR 2019.
- (2018). BEBO.
Art exhibition
- (2019). Ozero (school) : How can I tell you so you will understand? Videoessay - del av utstilling.
- (2019). Ozero (school) : How can I tell you so you will understand? .
- (2019). LAB (Skala 1:1) – Hva er observasjon? .
Film
- (2019). BEBO fase 2.
Popular scientific chapter/article
- (2010). Den blinde flekken i formgivning, kunst og håndverk. 82-91.
Website (informational material)
- (2009). viskult.net/blogs.
More information in national current research information system (CRIStin)