Home
Arnulf Christian Mattes's picture

Arnulf Christian Mattes

Associate Professor, Leader of Centre for Grieg Research, UiB
  • E-mailArnulf.Mattes@uib.no
  • Phone+47 481 44 938
  • Visitor Address
    Senter for Griegforskning, UiB
  • Postal Address
    Postboks 7800
    5020 Bergen

Specialisms:

Historical Musicology (19th and 20th Century) 

Music of the Nordic countries 

Music and memory

Musical modernism

Music and performance practice

NRK.no, 26. august 2018: Då nazistane forsøkte å kuppe Grieg

Ballade.no, 7. juni 2017: Norsk musikkliv 1930-45: Nye funn og ny forskning

Forskning.no, 2. oktober 2016: Grieg vart brukt i politisk dragkamp under krigen.

Mattes, Arnulf Christian (2016). Fêtes Galantes - CD with songs of Fauré and Debussy - Bettina Smith (mezzo soprano), Einar Røttingen (piano) –- LAWO - LWC 1116. [Booklet - Introductory essay].

Mattes, Arnulf Christian (2016). Fartein Valen, Max Reger og deres univers. Introduksjon til konserten med Valen trio. Sæverud Museum, Bergen [Pre-concert talk].

Mattes, Arnulf Christian (2016). Fra klisjé til motiv: Om "inderlighet" i Fartein Valens Goethe-sanger'. Fartein Valen Festival, Haugesund and Valevåg [Open seminar].

Mattes, Arnulf Christian & Bjørgan, Kjetil (2015). NRK P2 Spillerom: Fartein Valen - Norges første modernist. NRK Radio [Radio].  

Mattes, Arnulf Christian & Sandmo, Sigurd (2015). Introduksjon. Kunst i kamp I: Signe Lund og David Monrad Johansen. Edvard Grieg Museum, Bergen [Pre-concert talk].

Dagsland, Sissel Hamre & Mattes, Arnulf Christian (2015). Til Grieg-senteret med Fartein Valen. Bergen [Tidsskrift].  

Mattes, Arnulf Christian (2015). 'Paris 1928: En "meget interessant konsert". Om Valens møte med den andre wienerskolens framføringstradisjon'. Fartein Valen Festival, Haugesund and Valevåg [Open seminar].

Mattes, Arnulf Christian & Aust, Markus (2014). Eimert revisted- Eimert revisité – Les débuts de la musique électronique et du Studio WDR, Electron Festival, Genève [Open seminar].

Mattes, Arnulf Christian (2014). Verdenskrigen og modernismen i musikken. The war to end all wars – Fritt Ord arrangementserie Litteraturhuset, Oslo [Open seminar].

Mattes, Arnulf Christian (2013). Schönbergs Erwartung und Pappenheims libretto. Eksamenskonsert Elise Gillebo, Jakob kirke, Oslo [Pre-concert talk].

Mattes, Arnulf Christian (2013). Towards Art Beyond Angst: Arnold Schoenberg's Colours - Open Forum, Oslo Academy of the Arts [Open seminar].

Mattes, Arnulf Christian & Aust, Markus (2013). the pre-stockhausen era: wdr and the beginnings of electronic music, Ultima Academy, Ultima Festival, Oslo [Open seminar].

Mattes, Arnulf Christian & Møller, Thomas Erma (2013). Noter 2.0. Om gjenopplivelsen av den norske musikkarven, Åpen dag, Department of Music, UiO.

Mattes, Arnulf Christian (2012). Det Norske Solistkor - 'Brytninger' med korverk av Fartein Valen, Olivier Messiaen, Anton Webern og Alban Berg. BIS-records 2012 [Booklet - Introductory essay]. 

Mattes, Arnulf Christian (2012). Musikkhistorie-formidling i skolen: Pedagogiske tradisjoner og metodiske utfordringer, Faglig-pedagogisk dag, University of Oslo.

Courses:

Fall term 2018: Griegstudier MVK104. Undergraduate course, musicology program UiB.

Fall term 2017: Griegstudier MVK104. Undergraduate course, musicology program UiB. 

Fall term 2016: Griegstudier MVK104. Undergraduate course, musicology program UiB. 

  • Show author(s) 2021. Rudolf Kolisch - Theorie der Aufführung. . In:
    • Show author(s) 2021. Max-Planck-Institut für empirische Ästhetik - Lexikon Schriften über Musik.
  • Show author(s) 2021. Rudolf Kolisch - Tempo und Charakter in Beethovens Musik. . In:
    • Show author(s) 2021. Max-Planck-Institut für empirische Ästhetik - Lexikon Schriften über Musik.
  • Show author(s) 2021. Kunst i krise: Slik endrer kunstkonsumet seg.
  • Show author(s) 2021. Fartein Valen’s atonal breakthrough. 30 pages.
  • Show author(s) 2020. What Else Can Grieg’s Historical Recordings Tell Us? Performance Practice as Musical Poetry. Studia Musicologica Norvegica. 25-40.
  • Show author(s) 2020. Walter Niemanns Rezeption der nordischen Musik.
  • Show author(s) 2020. The Eclipse Effects of Stardom: Edvard Grieg as a Challenge to National Musicology. History of Humanities. 131-150.
  • Show author(s) 2020. Spillerom Søndag/NRK P2/NRK klassisk - Om Anne-Marie Ørbeck.
  • Show author(s) 2020. Songs to Survive-Gunnar Kjeldaas‘ "Fangesongar frå Kirkenes".
  • Show author(s) 2020. Om musikalsk 'recycling': Grieg utenfor konsertsalen og som filmmusikk.
  • Show author(s) 2020. Nordic, Female, Composer. On Anne-Marie Ørbeck’s War-Time Compositions. 20 pages.
  • Show author(s) 2020. Litterær lunsj med Arnulf Christian Mattes.
  • Show author(s) 2020. Komponistin im Fokus: Pauline Hall - WDR3 Tonart.
  • Show author(s) 2020. Expressive Sites - Intimate Relationships.
  • Show author(s) 2019. “Monumentalism” in Norway’s Music 1930–1945. 14 pages.
  • Show author(s) 2019. Tveitt nå! Paneldebatt - Hardingtonar 2019, Norheimsund bibliotek.
  • Show author(s) 2019. Tonalitetskrisen i musikken. 98-101.
  • Show author(s) 2019. The “Nordic Ingredient” – Introduction. 7-10.
  • Show author(s) 2019. The Nordic Tone in Anne-Marie Ørbeck War-Time Compositions.
  • Show author(s) 2019. The Nordic Ingredient. European Nationalisms and Norwegian Music since 1905. Waxmann Verlag.
  • Show author(s) 2019. Sorg-Tvang-Motstand. Musikk i Falstad fangeleir.
  • Show author(s) 2019. Revival or Recycling? Introductory Reflections.
  • Show author(s) 2019. No Escape from Politics? On Grieg’s Afterlife in Norwegian Memory Culture. 14 pages.
  • Show author(s) 2019. NRK klassisk: Sesongåpning Bergen filharmoniske orkester med Mahlers 2. symfoni.
  • Show author(s) 2019. NRK Spillerom: Tysk veke i P2 - tysk spesial.
  • Show author(s) 2019. Music in times of crisis.
  • Show author(s) 2019. Intoxicating Oscilllations - On Schoenberg and Mach.
  • Show author(s) 2019. Franz Berwald: belysningar och reflektioner. Svensk tidskrift för musikforskning.
  • Show author(s) 2019. Edvard Grieg ble brukt i nazistisk propaganda under andre verdenskrig.
  • Show author(s) 2019. Celebrating the Nordic tone – fighting for national legacy: the Grieg Centenary, 1943 .
  • Show author(s) 2018. Til Grieg 175-årsdag - Innlegg til 'En time med Grieg'.
  • Show author(s) 2018. Sorg - tvang - motstand. Musikk i leirene 1940–45: Fra Grini til Kirkenes.
  • Show author(s) 2018. Reviving National Heritage? Edvard Grieg in Norwegian Music Historiography/Public History.
  • Show author(s) 2018. On the 'Un-settling' of 'Own Language'.
  • Show author(s) 2018. Notelangs: Grieg - Hva nå? Paneldebatt.
  • Show author(s) 2018. No Escape from Politics? Grieg beyond 1905.
  • Show author(s) 2018. Musikk i kamp - Grieg-jubileet 1943.
  • Show author(s) 2018. Leder/Editorial. Studia Musicologica Norvegica. 5-10.
  • Show author(s) 2018. Grieg's historical performances as musical poetry.
  • Show author(s) 2018. Fartein Valen, Inwardness, and Goethe's Mignon Songs .
  • Show author(s) 2018. Då nazistane forsøkte å kuppe Grieg. Ein propagandafilm skulle vere krona på verket, men floppa.
  • Show author(s) 2018. 1907–2007: Edvard Grieg in der norwegischen Erinnerungskultur.
  • Show author(s) 2018. "Die Gratulanten kommen" - Der Kampf um Griegs Erbe 1943. 19 pages.
  • Show author(s) 2017. Romantic or Sentimental? On Grieg’s Historical Recordings and the Musical Text.
  • Show author(s) 2017. Norwegian Monumentalism and German Propaganda 1930-45.
  • Show author(s) 2017. Norsk musikkliv 1930-45: Nye funn og ny forskning. ballade.no.
  • Show author(s) 2017. Leder/Editorial. Studia Musicologica Norvegica. 5-8.
  • Show author(s) 2017. Inderlighet bak maktens beskyttende murer? Om Fartein Valens atonale gjennombrudd.
  • Show author(s) 2017. Grieg, history, and politics - Commemorating Grieg in 2007-1993-1943.
  • Show author(s) 2017. Forskere vil gjøre Fartein Valens musikk mer tilgjengelig.
  • Show author(s) 2017. Fartein Valen: Universalisten fra Valevåg - Seminar og paneldebatt.
  • Show author(s) 2017. Endring, ekspresjon og eksperiment – hva driver utviklingen videre hos Valen fra 1920-tallet til op. 28 og 29 seint 1930-tall?
  • Show author(s) 2017. Die Gratulanten kommen - Neue Forschung zum Grieg Jubiläum 1943.
  • Show author(s) 2016. Zur Kategorie des "Nordischen" in der norwegischen Musikgeschichte 1930-45. Archiv für Musikwissenschaft. 166-184.
  • Show author(s) 2016. The Sources of Fartein Valen's Aesthetic Theology.
  • Show author(s) 2016. Om musikerens oppgave: Adornos framførelsesteori - fortsatt relevant?
  • Show author(s) 2016. Observations and Speculations: On Valen's Sketches and 'Spiritual Exercises'.
  • Show author(s) 2016. Leder/Editorial. Studia Musicologica Norvegica. 3-9.
  • Show author(s) 2016. Kampen om arven etter Edvard Grieg 1943.
  • Show author(s) 2016. Grieg vart brukt i politisk dragkamp under krigen.
  • Show author(s) 2016. Grieg Research Guide Project - An Intermediate Report.
  • Show author(s) 2016. Gjesteforelesning: Hvor går Griegforskningen?
  • Show author(s) 2016. Geschichtsschreibung und nationales Kulturerbe: Zur Griegforschung in Norwegen.
  • Show author(s) 2016. Fra klisjé til motiv: Om "inderlighet" i Fartein Valens Goethe-sanger'.
  • Show author(s) 2016. Fetes Galantes - CD with songs of Fauré and Debussy - Bettina Smith (mezzo soprano), Einar Røttingen (piano) - Booklet - Introductory essay - LAWO - LWC 1116 .
  • Show author(s) 2016. Fartein Valen og Max Reger og deres univers. Introduksjon til konserten med Valen trio.
  • Show author(s) 2016. Cosmopolitan Values in the Scores of Edvard Grieg.
  • Show author(s) 2016. Celebrating the Nordic Tone - the Grieg Centennials 1943.
  • Show author(s) 2016. "Die Gratulanten kommen". Fighting for Edvard Grieg's Legacy 1943.
  • Show author(s) 2015. Til Grieg-senteret med Fartein Valen.
  • Show author(s) 2015. Tempo and the rationalization of notation: From Beethoven to Grieg and Valen.
  • Show author(s) 2015. Re-Listening Stockhausen's 'Gesang der Jünglinge'.
  • Show author(s) 2015. Performance as critique. 19 pages.
  • Show author(s) 2015. NRK P2 Spillerom: Fartein Valen - Norges første modernist.
  • Show author(s) 2015. Listening to the Twentieth Century.
  • Show author(s) 2015. Leder. Studia Musicologica Norvegica. 3-5.
  • Show author(s) 2015. Innledning. Kunst i kamp I: Signe Lund og David Monrad Johansen.
  • Show author(s) 2015. German Tradition and Stylistic Emancipation: On Conceptions of Form in Fartein Valen's Violin sonata Op. 3.
  • Show author(s) 2015. German Depth and Nordic Inwardness? On Fartein Valen's Musical Poetics.
  • Show author(s) 2015. Geliebt und verrissen. Zur gespaltenen Rezeption von Griegs 'Sonate for Piano Violoncel' op. 36 (1883).
  • Show author(s) 2015. 'Paris 1928: En "meget interessant konsert". Om Valens møte med den andre wienerskolens framføringstradisjon'.
  • Show author(s) 2014. Verdenskrigen og modernismen i musikken. Fritt Ord arrangementserie 2014.
  • Show author(s) 2014. Konstruktive misforståelser. Om Beethoven i Valens fiolinsonate op. 3.
  • Show author(s) 2014. Eimert revisted- Eimert revisité – Les débuts de la musique électronique et du Studio WDR à l'ère pré-Stockhausen.
  • Show author(s) 2014. Editorial. Studia Musicologica Norvegica. 3-9.
  • Show author(s) 2014. Adorno, Schoenberg, Kolisch: Modernism, Performance and the Aesthetics of Resistance.
  • Show author(s) 2014. 'Opprørsmusikk'. Intervju med Oslo Student-TV.
  • Show author(s) 2013. ‘Keine Rührung – Erkenntnis!’ The Aesthetics of Espressivo in the ‘Performance Theories’ of Arnold Schoenberg and Rudolf Kolisch. Svensk tidskrift för musikforskning. 109-120.
  • Show author(s) 2013. the pre-stockhausen era: wdr and the beginnings of electronic music.
  • Show author(s) 2013. Towards Art Beyond Angst: Arnold Schoenberg's Colours - Open Forum Oslo Academy of the Arts.
  • Show author(s) 2013. Schönbergs Erwartung und Pappenheims libretto. Pre concert talk eksamenskonsert Elise Gillebo, Jakob kirke, Oslo, 08-03-2013.
  • Show author(s) 2013. Noter 2.0. Om gjenopplivelsen av den norske musikkarven.
  • Show author(s) 2013. Notasjon og praksis: om hva som ikke står i partituret.
  • Show author(s) 2013. Musik als Gedicht-Kritik. Hans Zenders "Hölderlin lesen I" (1979).
  • Show author(s) 2013. Leder/editorial. Studia Musicologica Norvegica. 3-8.
  • Show author(s) 2013. From breakthrough to consolidation: A study in Fartein Valen's stylistic development.
  • Show author(s) 2013. Composer's intentions and performer's actions: On sketches and annotations in Valen's Violin sonata op. 3.
  • Show author(s) 2012. Vestens musikkhistorie. 18 pages.
  • Show author(s) 2012. Performing Modernist Identities: On the Construction of ‘Wiener Espressivo’ - Keynote lecture.
  • Show author(s) 2012. Musikkhistorie-formidling i skolen: Pedagogiske tradisjoner og metodiske utfordringer.
  • Show author(s) 2012. Just a Matter of Good Taste? Critical Remarks on the Performance Practice of the Cadenzas to Beethoven’s Violin Concerto, Op. 61.
  • Show author(s) 2012. Det Norske Solistkor - 'Brytninger' med korverk av Fartein Valen, Olivier Messiaen, Anton Webern og Alban Berg. BIS-records 2012. CD cover text.
  • Show author(s) 2011. What is 'Wiener espressivo'? On the Formation of a Performance Style.
  • Show author(s) 2011. Radiant Moments of Remembrance: on Sound Sheets in Schoenberg's Late Chamber Works. Twentieth-Century Music. 43-62.
  • Show author(s) 2011. From Riemann’s ‘History of Notation’ to Adorno’s ‘Theory of Reproduction’.
  • Show author(s) 2011. Fra romantikken til elektronika: nye perspektiver på klangflatens historie.
  • Show author(s) 2011. Committed Musicians: On Kolisch and Leibowitz's Actualisation of Beethoven in 1964.
  • Show author(s) 2011. Cinematic Influence? On Arnold Schoenberg's Time Charts for the String Trio Op. 45.
  • Show author(s) 2011. An Anti-Virtuoso's Actualization of Beethoven's Violin Concerto - Rudolf Kolisch: An Example of 20th Century Artistic Research?
  • Show author(s) 2010. The task of the performer: On Adorno's Theory of reproduction.
  • Show author(s) 2010. Revolusjon på Café Griensteidl: Om Ernst Machs betydning for den musikalske modernismen.
  • Show author(s) 2010. Arnold Schönberg's Death dance of the principles and the transformation of colours in his atonal music :. Studia Musicologica Norvegica. 122-132.
  • Show author(s) 2009. Om verkbegrepet i Wienerskolens oppførelsesteori.
  • Show author(s) 2008. Tekst, timbre og timing: Om Rudolf Kolischs interpretasjoner av Beethoven og Schönberg.
  • Show author(s) 2008. Schubert-Mysterier - Minifestival med Oslos strykekvartett - Programhefte med innledende essay og verkomtaler.
  • Show author(s) 2007. Reflected Colors – Reflective Forms: On the Interpretation of Arnold Schoenberg’s Late Chamber Music Works. 283.
  • Show author(s) 2007. On Arnold Schoenberg's Self-Reflective Expressionism.
  • Show author(s) 2007. Komponere med farger og toner. Om Schönbergs vei til tolvtonemusikken.
  • Show author(s) 2006. Zur Konstellation von Ausdruck und Spiel in Schönbergs Phantasy for Violin with Piano Accompaniment op. 47. 16 pages.
  • Show author(s) 2006. Glemme, fortrenge eller erindre? En modernist mellom nostalgi og melankoli - Om tonalitet i Arnold Schönbergs tolvtonemusikk.
  • Show author(s) 2006. Forrådte testamenter? Om Arnold Schönbergs forhold til den nye Wiener skolens oppførelseslære.
  • Show author(s) 2005. Hvordan låter månelys? Om Arnold Schoenbergs klangfargekomposisjoner.
  • Show author(s) 2005. Dialectic conflict or floating certainties? On Schoenberg's musical poetics and the interpretation of the String trio op.45.
  • Show author(s) 2004. Zur Konstellation von Spiel und Ausdruck in Schönbergs "Phantasy".
  • Show author(s) 2004. Fantastic moments and hexachord combinatoriality in Arnold Schönberg's "Phantasy" op. 47 (1949).
  • Show author(s) 2004. Adorno's beautiful passages - Schoenberg's moments of intensity.
  • Show author(s) 2002. Some historical and analytical remarks on Arnold Schoenberg's setting of Georges 'Entrückung' in the II. stringquartet op.10 (1908) and his conception of musical space.
  • Show author(s) 1999. Das 2. Streichquartett mit Gesang op. 10 von Arnold Schönberg - Historische Studie und Werkanalyse.

More information in national current research information system (CRIStin)

Ongoing research projects: 

2016–: 'Transforming the Nordic - Music and Politics in Norway 1930–45'. Cooperation with DEUTSCHE FORSCHUNGSGEMEINSCHAFT (DFG). Funding from GOETHE INSTITUT NORWAY. Read more here.

2017–: '(Un-)settling Sites and Styles: Performers in Search of New Expressive Means. Sub-project. Cooperation with Grieg Academy and NORWEGIAN ARTISTIC RESEARCH PROGRAMME. Read more here.

2016–: 'Grieg Research Guide' - Online bibliography and work catalogue. Digital development initiative in cooperation with Centre for Grieg Resrarch, University Library Bergen and Bergen Public Library. Funding from the NORWEGIAN NATIONAL LIBRARY. Read more here.