- E-mailastrid.tolo@uib.no
- Phone+47 55 58 48 81
- Visitor AddressChristies gate 135015 Bergen
- Postal AddressPostboks 78075020 Bergen
My research interests are in the thematic field of governing and developing of the education system. I have concentrated my work especially on how responsibility is managed and how to ensure quality of the educational offerings that is given to the students. In connection with this, I have studied teachers' competence development both in teacher education and the profession, assessment at all levels, and how the school system meets a diverse group of students. Theoretically, most of the work is based on pedagogy, sociology of education and professional theory.
MA/BA in pedagogy
Pedagogy in Teacher education
School leader education
Continuing education for teachers
- (2019). Intelligent accountability in schools: A study of how school leaders work with the implementation of assessment for learning. Journal of educational change. 1-24.
- (2016). Akademisk skriving og utvikling av skolelederkompetanse. Acta Didactica Norge. 124-144.
- (2015). Balancing tensions in educational policy reforms: Large-scale implementation of Assessment for Learning in Norway. Assessment in education: Principles, Policy & Practice. 44-60.
- (2006). Ledelse i en multikulturell skole. Norsk pedagogisk tidsskrift. 120-130.
- (2014). Former for lærervurdering som kan ha positiv innvirkning på skolens kvalitet. En systematisk kunnskapsoversikt. .
- (2013). Hopfenbeck, T. N, Tolo, A., Florez, T. & El Masri, Y. (2013): Balancing Trust and Accountability? The Assessment for Learning Programme in Norway. A Governing Complex Education Stystems Case Study. Paris. OECD. .
- (2004). Digitale mapper og responspraksis i eit tradisjonelt universitetsfag. Rapport frå Historisk institutt ved Universitetet i Bergen. .
- (2022). Intelligente kvalitetsvurderingssystem og tillit i barnehage og skole.
- (2018). Å forske på egen praksis. Med blikk på rektor som leder av kollektive prosesser. .
- (2018). Desentralisert kompetanseutvikling. UiB sin tilnærming og fokus på aksjonsforskning. Et samarbeid med Bergen kommune.
- (2018). Desentralisert kompetanseutvikling.
- (2016). Planlegging, gjennomføring og ledelse av konferanse for skoleeier, skoleledere, tilsatte i UH-sektoren og hovedtillitsvalgte på kommunalt nivå i Hordaland fylke.
- (2014). Kompetanse for mangfold: Om utdanningens rolle og skolens utfordringer i det flerkulturelle Norge. Fagbokforlaget.
- (2017). Kompetanse og lærerprofesjonalitet.
- (2006). Minoritetselever utfordrer historiefaget. Fortid. 49-53.
- (2014). Utforming av utdanningspolitikk på det flerkulturelle området. 96-118. In:
- (2014). Kompetanse for mangfold: Om utdanningens rolle og skolens utfordringer i det flerkulturelle Norge. Fagbokforlaget.
- (2011). Lærerne må lære å bite fra seg. På Høyden ( UiBs nettavis).
More information in national current research information system (CRIStin)
Leader of the Steering Committee CABUTE (2021- ) https://www.uib.no/en/cabute
Head of Department, Department of Education, UiB (2017-2021)
Vice Director at the Center for the Science of Learning and Technology (SLATE), UiB (2016-2017)
Deputy leader of Department of Education, UiB (2013-2016)
Research Associate, OUCEA, University of Oxford (2014-2019)
Head of UiB´s school leader education (2013-2015)