Home
Astrid Tolo's picture

Astrid Tolo

Head of Department
  • E-mailAstrid.Tolo@uib.no
  • Phone+47 55 58 48 81
  • Visitor Address
    Christiesgt. 13
  • Postal Address
    Postboks 7807
    5020 Bergen

Astrid Tolo’s research publications and projects over the last years focus on teacher competence, Assessment for Learning, School leadership, Governing of education systems, and Multicultural issues in education in light of governmental policy. Theoretically, much of her work is built on the sociology of knowledge.

 

 

MA/BA in pedagogy

Pedagogy in Teacher education

School leader education

Books
  • Tolo, Astrid. 2017. Kompetanse og lærerprofesjonalitet. Fagbokforlaget. 162 pages. ISBN: 978-82-450-2261-2.
  • Westrheim, Kariane; Tolo, Astrid. 2014. Kompetanse for mangfold: Om utdanningens rolle og skolens utfordringer i det flerkulturelle Norge. Fagbokforlaget. 200 pages. ISBN: 978-82-450-1285-9.
Journal articles
  • Eide, Helene Marie Kjærgård; Tolo, Astrid. 2016. Akademisk skriving og utvikling av skolelederkompetanse. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. 10: 124-144.
  • Hopfenbeck, Therese Nerheim; Florez Petour, Maria Teresa; Tolo, Astrid. 2015. Balancing tensions in educational policy reforms: Large-scale implementation of Assessment for Learning in Norway. Assessment in education : Principles, Policy & Practice. 22: 44-60. Published 2015-01-30. doi: 10.1080/0969594X.2014.996524
  • Tolo, Astrid. 2011. Lærerne må lære å bite fra seg. På Høyden ( UiBs nettavis). Published 2011-11-01.
  • Tolo, Astrid; Riese, Hanne. 2011. Vi må gå bak de forenklede fremstillingene. Bergens Tidende. Published 2011-11-06.
  • Riese, Hanne; Tolo, Astrid. 2009. Teori fjernt fra praksis. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). Published 2009-04-14.
  • Tolo, Astrid. 2006. Minoritetselever utfordrer historiefaget. Fortid. 3. 49-53.
  • Tolo, Astrid; Lillejord, Sølvi. 2006. Ledelse i en multikulturell skole. Norsk pedagogisk tidsskrift. 90: 120-130.
Reports and theses
  • Lillejord, Sølvi; Børte, Kristin; Ruud, Erik; Hauge, Trond Eiliv; Hopfenbeck, Therese Nerheim; Tolo, Astrid; Fischer-Griffiths, Peder; Smeby, Jens-Christian. 2014. Former for lærervurdering som kan ha positiv innvirkning på skolens kvalitet. En systematisk kunnskapsoversikt. Kunnskapssenter for utdanning. Norges forskningsråd, Oslo. 103 pages.
  • Tolo, Astrid. 2013. Hopfenbeck, T. N, Tolo, A., Florez, T. & El Masri, Y. (2013): Balancing Trust and Accountability? The Assessment for Learning Programme in Norway. A Governing Complex Education Stystems Case Study. Paris. OECD. OECD/CERI, Paris. 120 pages.
  • Tolo, Astrid. 2011. Hvordan blir lærerkompetanse konstruert? En kvalitativ studie av PPU-studenters kunnskapsutvikling. Universitetet i Bergen.
  • Tolo, Astrid; Dysthe, Olga. 2004. Digitale mapper og responspraksis i eit tradisjonelt universitetsfag. Rapport frå Historisk institutt ved Universitetet i Bergen. Seksjon for utdanningsvitenskap/Program for læringsforskning, UiB, Bergen. 47 pages.
Book sections
  • Tolo, Astrid. 2014. Utforming av utdanningspolitikk på det flerkulturelle området. Kapittel 3, pages 96-118. In:
    • Westrheim, Kariane; Tolo, Astrid. 2014. Kompetanse for mangfold: Om utdanningens rolle og skolens utfordringer i det flerkulturelle Norge. Fagbokforlaget. 200 pages. ISBN: 978-82-450-1285-9.
  • Dysthe, Olga; Tolo, Astrid. 2007. Digital portfolios and feedback practices in a traditional university course. kapittel, pages 107-132. In:
    • Kankaanranta, M.; Linnakÿla, P. 2007. Perspectives on e-Portfolios. ISBN: 978-951-31-2879-1.

More information in national current research information system (CRIStin)

Deputy leader of Department of Education, UiB

Vice Director at the Center for the Science of Learning and Technology (SLATE), UiB

Research groups