Bente Hvidsten
- E-mailbente.hvidsten@uib.no
- Phone+47 55 58 48 6541210282
- Visitor AddressChristies gate 125015 Bergen
- Postal AddressPostboks 78075020 Bergen
Textbook
- (2021). Spesialpedagogikk i barnehagen. Fagbokforlaget.
Academic article
- (2023). Cause for concern? The value of practical knowledge in professional education. Policy Futures in Education. 1-16.
- (2021). Counsellors perceptions of the phenomenon of concentration difficulties. Support for Learning. 83-101.
- (2019). Ungdomsskolelærernes erfaring med oppmelding til PPT og samarbeid med aktuelle aktører når elever oppfattes å ha konsentrasjonsvansker. Spesialpedagogikk. 51-63.
- (2018). Let's Focus! How teacher students perceive pupils With concentration challenges. Nordic Studies in Education. 17-34.
Academic lecture
- (2021). Læreres erfaringer med undervisning av ungdomsskoleelever som oppfattes å ha konsentrasjonsvansker.
- (2021). International Special Education Conference.
- (2021). Et utviklingsøkologisk perspektiv på hvordan musikk kan brukes i forebyggende arbeid for elever på ungdomstrinnet.
- (2020). Et utviklingsøkologisk perspektiv på hvordan musikk kan brukes i forebyggende arbeid for elever på ungdomstrinnet.
- (2018). What to Do when Pupils Do not Concentrate?
- (2015). Hva, hvem og hvordan er en elev?
- (2009). I hvilken grad har barn med diagnosen ADHD visuell eller auditiv oppmerksomhetssvikt? .
Editorial
- (2017). Musikk kan være et verktøy i forebyggende arbeid i skolen. Bergens Tidende.
Academic anthology/Conference proceedings
- (2023). Spesialpedagogikkens forståelse av atferdsvansker i et historisk perspektiv. Fagbokforlaget.
- (2020). Tilpasset opplæring og spesialpedagogikk i teori og praksis. Fagbokforlaget.
- (2020). Forord til antologien med tittel: Tilpasset opplæring og spesialpedagogikk i teori og praksis. Fagbokforlaget.
- (2014). Spesialpedagogikk i barnehagen Barnet i fokus. Fagbokforlaget.
Non-fiction book
- (2014). Spesialpedagogikk i barnehagen- barnet i fokus. Innledning. Fagbokforlaget.
Feature article
- (2017). Musikk som verktøy i forebyggende arbeid i skolen Viggo Krüger (Aleris/GAMUT/Griegakademiet) Bente I. B. Hvidsten (Høgskolen på Vestlandet) Cecilie Sand (Bergen kommune) Mardon Åvitsland (Bergen Kulturskole) Thomas Høiseth (Aleris) . Bergens Tidende.
- (2014). Hvis pedagogikk ikke fantes. Bergens Tidende.
Doctoral dissertation
- (2020). Begrepet konsentrasjonsvansker og dets sensus Communis. Siste års lærerstudenters, erfarne læreres og rådgiveres oppfatninger av og erfaringer med det operative begrepet konsentrasjonsvansker.
Interview
- (2022). Flere barn får spesialpedagogisk hjelp enn før.
- (2022). Fire tegn på at barnet ditt kan trenge hjelp i barnehagen.
Academic chapter/article/Conference paper
- (2020). SAMARBEID MELLOM LÆRERE PÅ BARNESKOLE OG PP-RÅDGIVER. 23 pages.
- (2020). LÆRERES ERFARINGER MED UNDERVISNING AV UNGDOMSSKOLEELEVER SOM OPPFATTES Å HA KONSENTRASJONSVANSKER. 25 pages.
- (2020). ET UTVIKLINGSØKOLOGISK PERSPEKTIV PÅ HVORDAN MUSIKK KAN BRUKES I FOREBYGGENDE ARBEID FOR ELEVER PÅ UNGDOMSTRINNET. 22 pages.
- (2018). What to Do when Pupils Do not Concentrate? 4 pages.
- (2014). Relasjonelle vansker: Hvordan kan du som barnehagelærer fremme barns relasjonskompetanse? 14 pages.
- (2014). Diagnosen ADHD hos små barn. 15 pages.
Introduction
- (2021). Spesialpedagogikk i barnehagen- barnet i fokus Revidert utgave. 5-10.
Chapter
- (2021). Symptomer på diagnosen ADHD hos små barn. . In:
- (2021). Spesialpedagogikk i barnehagen. Fagbokforlaget.
- (2021). Relasjonelle utfordringer: Hvordan kan du som barnehagelærer fremme barns relasjonskompetanse? 137-148. In:
- (2021). Spesialpedagogikk i barnehagen. Fagbokforlaget.
- (2021). Kapittel 1: Spesialpedagogikkens overordnede mål. 17-27. In:
- (2021). Spesialpedagogikk i barnehagen. Fagbokforlaget.
- (2014). Spesialpedagogikkens overordnede mål. 17-28. In:
- (2014). Spesialpedagogikk i barnehagen Barnet i fokus. Fagbokforlaget.
More information in national current research information system (CRIStin)