Home
Edel Karin Kvam's picture

Edel Karin Kvam

Associate Professor
  • E-mailEdel.Kvam@uib.no
  • Phone+47 55 58 39 80
  • Visitor Address
    Christiesgt. 13
  • Postal Address
    Postboks 7807
    5020 Bergen
Academic article
  • 2019. Praksisveiledning og lærerstudenters profesjonelle utvikling. Om utviklende kunnskapsprosesser i lærerutdanningens praksisveiledning. Acta Didactica Norge. 1-19.
  • 2018. Untapped learning potential? A study of teachers’ conversations with colleagues in primary schools in Norway . Cambridge Journal of Education. 697-714.
  • 2014. Lærersamarbeid i norsk grunnskole. Om pedagogiske begrunnelser og strukturelle rammer for kollektiv yrkesutøvelse de siste førti år. Årbok for norsk utdanningshistorie. 71-91.
Lecture
  • 2019. Veiledningssamtalens betydning i profesjonsutvikling. Et innspill til progresjon i veiledning av nyutdannede lærere .
  • 2019. Utviklende samtalepraksis i fagfornyelsen.
  • 2019. Profesjonsfaglig fellesskap. Om kollektive utviklingsprosesser i skoleorganisasjonen.
  • 2019. Nasjonale rammer for veiledning av nyutdannede lærere i Norge .
  • 2018. Veiledning som verktøy for profesjonell utvikling.
  • 2018. Om å arbeide med case.
  • 2016. Skikkethet i grunnskolelærerutdanningene.
Popular scientific lecture
  • 2018. Hvordan skape lærelyst?
Academic lecture
  • 2019. What is the ideal school according to school leaders?
  • 2019. The entrance into teaching for new teachers with a variety of backgrounds.
  • 2019. Students’ perspectives on teaching.Teachers’ work in a tension between student perspectives and educational policy .
  • 2019. Student wellbeing in the time of measurement.
  • 2019. Mediating the ideal school - school leaders’ perspectives on ideal schooling and learning .
  • 2018. Lærersamarbeid i norsk grunnskole de siste 50 år.
  • 2018. Affected by teaching.
  • 2017. Læreres kollegasamtaler.
  • 2017. Kollegasamtaler i skolen.
  • 2017. Erfaringer med feltarbeid i grunnskolen.
Academic monograph
  • 2018. Læreres kollegasamtaler. Om profesjonalitet, lærersamarbeid og utvikling av bedre undervisning.
Feature article
  • 2011. Slipp lærerne fri! Bergens Tidende.
Interview
  • 2015. Lærerne diskuterer ikke pedagogikk.
Academic chapter/article/Conference paper
  • 2020. Opplevd undervisning. Et bidrag til læreres didaktiske analyse i spenningen mellom elevperspektiv og samfunnsmandat. 17 pages.

More information in national current research information system (CRIStin)